• Humbla

Åderbråck i underlivet

Tack gode gud att jag hittade er! Trodde jag var ensam!

Har under ganska lång tid känt ett stort obehagligt tryck neråt, inte direkt "ont" utan mer än brännande och pulserande känsla. Har också haft stora problem efter sex, under så har det gått bra, men när jag ställt mig upp efteråt har jag fått lida och ha riktigt ont och ilande där nere, i många timmar. Tyvärr blir det så att sex endast funkar direkt i samband med sovdags, pallar inte att gå omkring efteråt. Bm sa att det troligen var foglossning i blygdbenet.

Så för några dagar sen: Stod i duschen och tvålade in mig, och upptäckte då att det var "bulor" på vä. blygläpp -och svullet. Bad sambon kolla, och visst fan var det ett stort åderbråck där! Slingrigt som en mask och utbuktande, och blått.

Vetekatten vad jag ska göra. Funkar relativt bra än så länge (v30), men efter en arbetsdag så måste jag ligga ner, för annars får jag ruskigt ont. Jobbar som Usk:a på en hc, inom hemsjukvården, vilket innebär en hel del stress, många trappor och flängande, vet inte om det är lönt att söka hp? Ska prata med bm på måndag då jag ska dit på besök, få se vad hon säger.

Föresten, någon som vet hur det kan påverka vid förlossning? Än så länge så har jag bara detta enda, men kan det spricka eller försvåra en förlossning vaginalt?

kramis

Mamma till Tor 1/9-06 & Lillkickan BF 6/2 -10
  • Humbla
    PVeraB skrev 2009-11-26 16:00:06 följande:
    Humblajag hade ena förjävla åderbråck med första barnet och nej det påverkar inte förlossningen. Har hemska nu med. Hualigen säger jag bara.Men jobbar du som USKA lär du få HP. Det är bara att prata med din chef och din bm så får ni hjälpas åt att skriva det bra...
    Arctura skrev 2009-11-26 16:31:52 följande:
    Jo tyvärr kan det påverka en förlossning! Jag fick göra kejsarsnitt pga mina åderbråck!! De var rädda att de skulle spricka under en vanlig förlossning!!! Det hela är mycket ovanligt och beror tydligen på hur och vart åderbråcken sitter i underlivet!! Jag har även fått genomgå en op efter förlossningen, då åderbråcken ej försvann av sig själv som de flesta tydligen gör....
    Tack för era svar! Det är skönt att stöta på de som haft samma problem, jag är ganska frispråkig av mig och har frågat runt bland bekanta, men ingen har haft/vill medge att dom haft det, så jag kände mig rätt ensam.

Ska prata med mig bm och höra vad hon säger, mitt åderbråck känns ganska stort, tjockt och känns som stora bulor, blir värre när jag jobbat/stressat/stått upp mycket. Jag bryr mig inte om det utseendemässigt, men är rädd att det ska börja göra ont oftare och värre, och som sagt över förlossning.

Ska be bm kika på det och säga vad hon tror. Själv tror jag väl egentligen inte att det "är i vägen" för en v. förlossning, då det sitter på blygdläppen och känns ganska ytligt, men skulle ändå kännas skönt om bm kan göra en bedömning. Vill hon inte göra det får jag nog boka in en tid själv på gyn. Det kan aldrig vara nyttigt att oroa sig tycker jag :)
  • Humbla
    PVeraB skrev 2009-11-27 22:11:32 följande:
    Nä oroa sig är aldrig bra. Jag gick till en läkare och kollade det. Hon sa att det inte var farligt. Har du aldrig hört att nån haft det? Jag har då hört flera. Men det gör skitont spec efter man suttit länge och sen ställer sig upp. Minns med Vera att jag ibland efter jobbet bara la mig på golvet och grina så ont gjorde det. Hu hu, så nu tar jag det lugnare och försöker påminna mig själv om att ta det lugnt och sätta upp benen.
    Nej det är ju inte det, var värst när jag just upptäckt det och började fråga runt, kände mig rätt udda faktiskt när ingen verkade haft det problemet, på just det stället. Skönt att läkaren gav det utlåtandet, hoppas på att jag kan få ett liknande! Ibland känns inte bulorna alls, men ibland är det helt fullt med bulor :/ Ja, jag känner igen mig i det, när man vilat och ställer sig, fy katten! Men värst problem har jag nog när jag sitter på toa och gör tvåan, eller när jag just haft sex.

Jag är lite dålig på att vila har jag kommit på, måste skärpa mig med det, och bli bättre på att sätta upp benen också! Tror jag läst någonstans att det inte hjälper att sitta och vila om inte benen är i högläge?
  • Humbla
    PVeraB skrev 2009-11-29 21:34:04 följande:
    Jag var mest orolig att det skulle skada ungen på ngt sätt, men det var det ingen risk för. Tips för nr2 är att ta ett papper och hålla emot lite där framme när man liksom klämmer på. Det hjälpte mig...Hur långt gången är du?
    Tack för tipset!
    Jag är i v 31 nu, hoppas på att inte få fler åderbråck, men känner mig inte så optimistik, är ju ff länge kvar.
  • Humbla

Snart i v 33 och nu känner jag av det mer och mer.
    Det är svullnare när jag är uppe och rör på mig, bränner till oftare och kommer oftare fram(svullnar).
    Än så länge uthärdligt, gör inte direkt ont, men funderar starkt på att köpa stödtrosor. Ska spana efter det.

• Humbla

Går imorgon in i vecka 36, och konstigt nog så tycker jag att åderbråcken är lättare att leva med!? Har ett gigantiskt åderbråck på vänster blygdläpp som jag tidigare skrivit om, haft enorm tryck känsla, väldigt svullet, stort och buktande. Bränner och svider och gör svinont efter sex.

Fasade för när kickan skulle vända på sig, hon låg på tvären länge, men nu när hon vänt sig så tycker jag att mina besvär med åderbråcket blivit bättre!? Nu är hon ju inte fixerad ännu, det kanske är då h-vetet tar vid, men jag fattar ärligt talat ingenting! Kan det vara så att kärlen blivit vana? Är det jag som anpassat mig på något vis? Har fortfarande kvar det stora åderbråcket, missförstå mig inte, men jag LIDER inte så mycket av det längre, konstaterar bara att "nu buktar det mycket igen".

Någon som varit med om samma? Jobbar fortfarande, så tar det inte alls lugnare än innan.

(kommer säkert få ångra detta inlägg när hon fixerat sig)

• Humbla

SvXrt: Jo hon vände sig i v 32-33 något sådant, dock så är bm osäker på om det är ett huvud eller en rumpa hon känt uppåt, så om hon fortfarande är osäker nästa gång så blir det ul för att titta, men hoppas såklart på att hon ligger rätt, är inte alls sugen på något vändningsförsök eller snitt :( Hon är dock helt rörlig fortfarande, så ja vi får se helt enkelt. Hoppas er skrutt vänder sig snart!

• Humbla
    PVeraB skrev 2010-01-07 22:08:36 följande:
    Humblaooo, där ser man. Vår BM vet inte heller, ska på UL och ev. vändingsförsök imorgon. Ser inte alls framemot det
    Hoppas allt gått bra för er!! Jag har mitt nästa bm besök på tisdag, hoppas på att hon ligger med huvudet neråt nu!
Svar på tråden Åderbråck i underlivet