• PVeraB

Åderbråck i underlivet

å det är inte mkt att göra. Hörde nån säga att man kan lägga en "isbinda" eller ngt kallt och det lindrar. Har själv inte vågat prova, men tycker det hjälper ligga med benen högt.
    Sen finns det ju stödstrumpbyxor, de är ju inte lika stödjande på benen men tycker de hjälper lite mer mot åderbråcken i underlivet. Brukar köra både strumpbyxor och strumpor de dagar jag vet jag kommer ränna omkring mkt.
    Men det är hur som ett otyg, som tur är går det oftast över efter barnet kommit sig ut

• PVeraB

jordnöten
    jag köpte mina på hälsokosten och på nätet. Beställde från nätet därifrån först men slarvade när jag mätte och fick fel storlek. Kan skicka dig det paret om du vill? Är i storlek L. Men tyckte i ärlighets namn att de klämde över magen (förutom att de var rysligt för korta) och jag har inte spec. stor mage.
    Du behöver ju inte ha isen på barhud. Kan ju ha en handduk mellan eller trosorna?

• PVeraB

arctura
    nej, säg inte så där. Jag går ju å håller tummarna för att det försvinner. Inte för att det är fult, men för att det satans obehagligt. Vilken slags op gjorde du?

• PVeraB
    Arctura skrev 2009-11-09 19:54:43 följande:
    Kortfattat så har de gått in i bäckenet & stängt av vissa artärer/blodådror som gått sönder (klaffarna) därav åderbråcken! Nu fixar kroppen själv nya "vägar" där blodet går, alltså blodet letar själv reda på nya ådror, då de gamla stängts & det blir nya friska ådror som blir "huvudådror" Ev behövs en till op i fall jag nu skulle bli gravid igen. Åderbråcken försvann helt efter op.
    okej, de drar inte ut de trasiga ådrorna? Låter ju lindrigt. Kommer de vara borta för evigt om du inte skaffar fler barn? Har hört om en del som får tillbaka dem efter op.
  • PVeraB
    Eleni skrev 2009-11-10 01:11:16 följande:
    Jag har totalt lagt ned stödstrumpor. Dom korvade sig runt vristen, och det går hål i dom efter några gånger. Man kan köpa roligare saker för 150 spänn än ett enda par stödstrumpor, tycker jag.. Vad kostade den där specialen, kommer du ihåg det?
    vad har du för stödstrumpor som går sönder så lätt? Jag kör på riktiga tantstrumpor i bomull. De hasar inte ner och går inte sönder så lätt. Kostar iofs 120:- men tusan att det är värt varenda krona. Annars hade jag nog inte stått på bena.
  • PVeraB

Klara
    o, sist hade jag inte spec. mkt sex. De var inte så kul dels för att det gjorde jävulskt ont att stoppa in ngt öht där nere. Sen så kände jag mig inte så sexig med ådror och en bullfitta utan dess like.
    Hela musen är ju som ett enda stort blåmärke

• PVeraB

K L A R A skrev 2009-11-10 13:06:28 följande:

SvXrt: Hm, jag tycker inte det ser ut som att det är ett stort blåmärke, däremot är ju hela underlivet visserligen mycket mörkare, åt det blåa hållet. Kanske är det inte åderbråck jag har då...? Men annars stämmer det ju så väl in på symptomen, och vad skulle det annars vara lixom. Allt är svullet som attan, men jag har inte speciellt ont vid beröring hela tiden så att säga. Det gör ont att sätta sig och sådanna saker ibland, och vid dem tillfällena så är ju inte sex speciellt aktuellt heller om vi säger så. Nä, sexig känner jag mig inte heller, ser ju ut som en gammal kärring från naveln och neråt (ursäkta uttrycket, men jag är ju bara 26 och vill ju givetvis se ut som en fjortis från navlen och ner )
    Det r säkert åderbråck du har. Är väl olika hur "allvarliga" de är. Nej just musen är inte blå på mig heller mest svullen, men precis bredvid är det riktigt blått och ja man ser att en åder har brustit. (har iofs inte suttit och kollat in musen med spegel på lääänge)
    Å sen när man legat med benen i hög läge och allt blod rinner tillbaka igen känns det som om hela benet brinner.
  • PVeraB
    Eleni skrev 2009-11-10 18:13:17 följande:
    Men det är ju dom vanliga från apoteket jag haft! hade två par som jag visserligen tvåttade då och använde varje dag, men efter ett par veckor var det ena paret helt utslitna med hål under foten. Jag kanske sliter strumpor väldigt mycket. Det är ju konstigt men vissa sliter mer på sina strumpor än andra! Eller så har det kanske med skorna att göra..
    trist, men då är det inte så mkt att göra. Är du hemma eller jobbar du forfarande?
  • PVeraB
    Arctura skrev 2009-11-10 16:37:56 följande:
    Nä ådrorna finns kvar i kroppen men är "stängda" så det går inget blod igenom dem! Jag är helt fri från åderbråcken & det är 4 år sedan dottern föddes & ca 1½-2 år sedan jag gjorde operationen. Mest troligt får jag åderbråck i underlivet igen vid ev en ny graviditet. Men det kommer iallfall bli lindrigare & det går att göra en till likadan op tidigt i graviditeten om åderbråcken kommer tillbaka tidigt!!
    okej, vi pratade om det på jobbet en dag. Då var det nån som berättade om att de drog ut ådrorna som daggmaskar ungefär. Blev lite skärrad.
Svar på tråden Åderbråck i underlivet