• lobj

Åderbråck i underlivet

Skönt att höra att det finns fler, jag hade lika under min förra graviditet men det försvann som tur var någon vecka efter förlossningen. Får de hur det utvecklatr sig denna gång är i v.11 nu. Förra gången tyckte jag att det var skönt att sitta på på en varm vetekudde problemet minskade inte eller försvann men det var SKÖNT när det var som värst. Annars är det att inte röra sig för mycket men det kan bli svårt om man har ett jobb där man står och går..... Fick inte så mycket råd av bm, de verkade inte veta så mycket....

• lobj
    Eleni skrev 2009-11-10 00:57:08 följande:
    Läkaren på min bmmottagning var så jävla otrevlig när jag frågade om ett läkarutlåtande. det var den där visan om att man inte kan bli sjukskriven hur som helst och få bidrag så lätt, graviditet är ingen sjukdom osv. Kände mig totalt förudmjukad när jag gick därifrån, jag som aldrig gått på bidrag i hela mitt liv utan kämpat mig till varenda jobb jag haft! Hon dömde verkligen ut mig. Hon påstod ju att även om hon skrev ett utlåtande skulle försäkringskassan aldrig ge mig ersättning, men det kändes mer som att dt var hon som jobbade på försäkringskassan så jag vet inte om hhon har rätt i det eller ej. När jag skulle söka havandeskapspenning ville dom också ha papper från läkare om man haft särskilda besvär, men jag vägrade gå till henne och förudmjuka mig igen, så det blev inga såna papper. Fick havandeskapspenning ändå.. Lycka till!
    Kan en gynläkare sjukskriva?? De om några borde ha stött på pullåderbråck förr och veta hur jobbigt det är... För mig helt klart det värsta med graviditeten!!
    Jag är i v. 13 nu och har känt av pullan i ca 3 veckor redan, sist började det inte för än efter v.25 tror jag. Hur ska detta sluta? Som tur är (om man får tänka/säga så) att jag är arbetsös, blev det för en mån sen. Så jag kan oftast pausa när det behövs!
  • lobj
    Arctura skrev 2009-11-26 18:40:41 följande:
    Mina åderbråck satt typ överallt! Inne i & utan på underlivet, så att säga! Jag hade mycket åderbråck!!Men lita på dina läkare & barnmoskor, de vet säkert om det är nån fara för dig!!
    de lät inge vidare!! Mitt påverkade inte förlossningen, kände inte av det alls. Försvann ca 3 veckor efter förlossningen.
    Hade en liten hemorojd under grav som blev hemskt efter förlossningen. Som att ha ett ägg mellan skinkorna....
  • lobj

Vi håller tummarna för att de ska funka!! Väntar även spänt på att få höra om resultatet......

Finns de där gelépåsarna att köpa på apotek el hälokosten? Har inte Stadium i byn... 6.5 mil till närmaste Stadium m.m. och 4.5 mil till anda sportbutiker.

• lobj
    scs skrev 2009-12-20 21:02:24 följande:
    Ta en liten plastpåse och häll i vetemjöl, in med den i frysen så har du sen en kylpåse som formar sig efter kroppsdelen den läggs emot.
    Smart, de ska jag nog prova framöver!
  • lobj
    Mamisita skrev 2009-12-20 00:18:20 följande:
    Läste någonstans om tips med isbindor, att dränka dem i vatten och lägga dem i frysen. Men sen hur det fungerar vette tusan för de lär ju smälta...Lägga i en plastpåse då kanske?!Annars kanske sådana där ispåsar man lägger i frysen kan fungera, kanske inte så skönt men något som kyler iaf. Är det ingen annan som testat salvan jag nämnde tidigare (Hirudoid) och isf tycker ni den hjälper?
    Har inte provat än, men jag kommer nog. Allt är välkommet! Har skrivit upp det i mobilen nu så jag vet vad jag ska titta efter när jag är på apoteket. Har inte extrema besvär än men jag är samtidigt bara i v.17 än. Men efter en dfag med mycket att göra så har jag ju ont.
  • lobj
    PVeraB skrev 2009-12-21 19:55:08 följande:
    jao, de kliar väl ibland, men mest värker det och är elände i största allmänhet.Har inte testat salvan, pga jag är så satans dum-snålbehöver vi göra en ny tråd förresten?
    har dålig koll på sånt.... Men den som gör det kan väll länka från denna så det blir lätt att hitta dit
  • lobj
    Mamisita skrev 2009-12-21 00:15:54 följande:
    Jag vet inte om det är placebo eller inte men jag tycker det hjälper lite. Absolut ingen mirakelkräm men för mig tar det udden av det värsta på blygdläpparna men tex på "bråcket" i ljumsken så händer det inget storartat. Måste fråga kliar era bråck något?
    Inget kliande här heller, men förra gången gjorde det de ibland. Denna gång tycker jag att det är en huggande känsla på en punkt straxt ovanför "läppen" och värk när man varit igång för mycket el sexat....
  • lobj
    K L A R A skrev 2010-01-08 10:16:20 följande:
    Idag använder jag mina komressionsstrumpbyxor för första gången. Besöket hos fysioterapeuten var gratis och jag får ut två par strumpbyxor också helt gratis! De är ju ett helt helvete att få på, (det blir som ett miniträningspass) men de är faktiskt väldigt sköna. Jag får skriva sen mer om hur de faktiskt hjälper mot åderbrocken. Men kvinnan jag var hos sa att det brukar hjälpa (för åderbrocken i underlivet) om man lägger en TJOCK binda i strumpbyxorna så att de trycker lite uppåt så att säga. Vet inte vad ni andra provat när gjort "isbindor" men det skulle vara en riktigt tjock binda för att det skulle göra någon effekt.
    Åh så bra att det var gratis! Strumpbyxorna är väll rätt dyra annars? Inge kul att köpa för att testa om de sen inte är så bra (lite snål).

Mitt åderbrock är bättre för stunden, har inte lidit så mycket av det sista veckan. "Bara" efter större ansträngning som det varit jobbigt.... Har inte provat isbindor/mjölpåsar m.m än, men tänkte ladda upp och ta med mig när vi åker till fjällen om tre veckor....
Svar på tråden Åderbråck i underlivet