• PVeraB

Åderbråck i underlivet

Eleni skrev 2009-11-10 19:05:49 följande:
    Nej men dom hjälper väl bara mot det som är på benen? Dom har jag inga fysiska besvär av alls, tänkte mer använda srtödstrumpor för att undvika att dom blir större. Nu är jag hemma, bf igår! Har varit hemma sedan 1 okt. Det var okej på slutet på jobbet med, eftersom alla var så snälla och tog hänsyn till mig så jag kunde sitta lite, jobbar i vården. Men har man en stressig arbetsplats så är det ju mycket svårare. Hoppas att du kan bli sjukskriven!
    Okej, nä du har rätt de hjälper ju inte där. Tycker tyvärr inte det hjälper så mkt att sitta ner. Helst liggande med bena upp i vädret. Går ju inte ligga så hela dagarna.
    Jag har just gått och blivit arbetslös (jobbar som fritidspedagog) och i detta nu jobbar jag när de ringer in mig. Vilket kan vara mkt eller lite beroende på. Vet inte hur lätt det är att bli sjukskriven då?
    Sist hade jag ett längre vikariat och hade nog kunnat bli sjukskriven men vägrade eftersom jag misstänkte jag skulle bli galen gå hemma.
    Tog semester en månad innan BF och himmel det var ett klokt beslut.
    Har du HP?
    Å förresten, det är ju jätte jättenära för dig nu!! Roligt, snart är liten din här Så jag hoppas inte jag får nå svar på det här inlägget
  • PVeraB
    Eleni skrev 2009-11-10 20:51:57 följande:
    Jag känner mig lite uppgiven faktiskt. Räknar med att få gå här med min mage i två veckor till. Jag har varit hemma sedan första 1 okt med havandeskapspenning, och det behövdes verkligen! det var ju inte bara åderbråcken, tycker flera saker är lite jobbigare än förra grav, kanske att jag redan har ett barn som såklart kräver lite och då var vi ju ensamma, man fick ju vila ändå liksom. Jobbade halvtid förra grav tills det var bara ett par veckor kvar, det gick också rätt bra. Då hade jag också åderbråck i underlivet men inte som nu.. det gjorde inte särskilt ont då. Jobbar du som fritidspedagog även nu då? Det är ju lättare att få havandeskapspenning inom vissa yrken, främst vården och industrin är det förekommer tunga lyft. Men hitta en schysst läkare som tar dina problem på allvar och skriver ett sjukintyg. Om du inte får sjukpenning så kan du ändå försöka med havandeskapspenning, du kan också ta av föräldradagarna innnan förlossning, inte så kul men i nödfall.. För havandeskapspenning kan ett läkarintyg på att du har särskilda besvär i samband med grav hjälpa till lite så att du får det beviljat. har hört att dom har blivit hårda nu på fs, hoppas du hittar en bra lösning!
    Jag lär inte få HP iom att jag inte har ngt jobba få det ifrån. Jo jag jobbar som fritidspedagog nu med men utan anställning eller vad man ska säga... Springvikarie du vet ...
    Ska prata med min bm när jag ska dit nästa vecka för hualigen säger jag bara. Ena foten ser mest ut som foten på ett lik. Blå och äcklig
  • PVeraB
    Eleni skrev 2009-11-11 18:31:42 följande:
    Men jag fick havandeskapspenning när jag var timvikarie och gravid med första barnet, då jobbade jag på lite olika ställen och sprang runt. Du är ju ändå anställd i kommunen.. Sedan om det inte var så länge sedan du hade vik så tror jag du kan få basera fp och hp på det, om det var mindre än sex månader sedan, jag kan inte alla dom reglerna men ring försäkringskassan!
    mmm, ja jo. Vet att man får utan problem om man jobbar inom vården. Har hört det ska vara rysligt svårt få om man arbetar i skola. Inga tunga lyft eller inget spec. stressmoment. Fast iofs kan jag ju alltid säga att själva springvikarierandet i sig är stressigt. Vilket jag verkligen tycker det är. Pest rent ut sagt. Har precis blivit uppsagd jag hade en tillsvidaretjänst innan. Men som sagt BM borde ha koll på det hela. Får jag lär inte orka hatta runt på detta sättet närmare bf.
  • PVeraB

Humbla
    jag hade ena förjävla åderbråck med första barnet och nej det påverkar inte förlossningen. Har hemska nu med. Hualigen säger jag bara.
    Men jobbar du som USKA lär du få HP. Det är bara att prata med din chef och din bm så får ni hjälpas åt att skriva det bra...

• PVeraB
    Arctura skrev 2009-11-26 16:31:52 följande:
    Jo tyvärr kan det påverka en förlossning! Jag fick göra kejsarsnitt pga mina åderbråck!! De var rädda att de skulle spricka under en vanlig förlossning!!! Det hela är mycket ovanligt och beror tydligen på hur och vart åderbråcken sitter i underlivet!! Jag har även fått genomgå en op efter förlossningen, då åderbråcken ej försvann av sig själv som de flesta tydligen gör....
    men vart satt dom då? Nu blir jag ju nervös. Frågade inför förlossning med vårat första barn och då sa de ingen fara....(och det gick ju bra)
  • PVeraB
    Humbla skrev 2009-11-27 03:03:59 följande:
    Tack för era svar! Det är skönt att stöta på de som haft samma problem, jag är ganska frispråkig av mig och har frågat runt bland bekanta, men ingen har haft/vill medge att dom haft det, så jag kände mig rätt ensam. Ska prata med mig bm och höra vad hon säger, mitt åderbråck känns ganska stort, tjockt och känns som stora bulor, blir värre när jag jobbat/stressat/stått upp mycket. Jag bryr mig inte om det utseendemässigt, men är rädd att det ska börja göra ont oftare och värre, och som sagt över förlossning. Ska be bm kika på det och säga vad hon tror. Själv tror jag väl egentligen inte att det "är i vägen" för en v. förlossning, då det sitter på blygdläppen och känns ganska ytligt, men skulle ändå kännas skönt om bm kan göra en bedömning. Vill hon inte göra det får jag nog boka in en tid själv på gyn. Det kan aldrig vara nyttigt att oroa sig tycker jag :)
    Nä oroa sig är aldrig bra. Jag gick till en läkare och kollade det. Hon sa att det inte var farligt. Har du aldrig hört att nån haft det? Jag har då hört flera. Men det gör skitont spec efter man suttit länge och sen ställer sig upp. Minns med Vera att jag ibland efter jobbet bara la mig på golvet och grina så ont gjorde det. Hu hu, så nu tar jag det lugnare och försöker påminna mig själv om att ta det lugnt och sätta upp benen.
  • PVeraB
    Humbla skrev 2009-11-29 15:51:48 följande:
    Nej det är ju inte det, var värst när jag just upptäckt det och började fråga runt, kände mig rätt udda faktiskt när ingen verkade haft det problemet, på just det stället. Skönt att läkaren gav det utlåtandet, hoppas på att jag kan få ett liknande! Ibland känns inte bulorna alls, men ibland är det helt fullt med bulor :/ Ja, jag känner igen mig i det, när man vilat och ställer sig, fy katten! Men värst problem har jag nog när jag sitter på toa och gör tvåan, eller när jag just haft sex. Jag är lite dålig på att vila har jag kommit på, måste skärpa mig med det, och bli bättre på att sätta upp benen också! Tror jag läst någonstans att det inte hjälper att sitta och vila om inte benen är i högläge?
    Jag var mest orolig att det skulle skada ungen på ngt sätt, men det var det ingen risk för.
    Tips för nr2 är att ta ett papper och hålla emot lite där framme när man liksom klämmer på. Det hjälpte mig...
    Hur långt gången är du?
  • PVeraB
    Humbla skrev 2009-11-30 00:33:00 följande:
    Tack för tipset! Jag är i v 31 nu, hoppas på att inte få fler åderbråck, men känner mig inte så optimistik, är ju ff länge kvar.
    då är vi ungefär lika långt gångna. Jag var till läkarn idag och vi skrev att jag behövde bli sjukskriven från 31/12 för längre än så pallar jag inte jobba. Bläää. Har bf 5 feb. Det är annat med men främst dessa gruvliga åderbråck, har dubbla stödstrumpor och ändå svarta fötter när jag går och lägger mig...
  • PVeraB

ja jag vet då inte, har inte ens blivit diskuterad om sånna.

Men hur som har inte en chans att sitta med bena högt under arbetsdagen. det är kört.. ursäkta om jag låter cynisk men jag jagar ungar mest hela dagen lång

• PVeraB

alltså, de stödtrosor jag stött är ju sånna där som håller in magen lite grann? Jag var på hjälpia (ett ställe för folk med besvär av olika slag) där sa de att de stödtrosor (såg ut som några cykelbyxor typ) var för att hjälpa till hålla upp magen ...

• PVeraB
    Nim skrev 2009-12-16 09:50:32 följande:
    Jag upptackte en liten blodfylld (svart bla) blasa pa insidan av yttre blygdlappen harom veckan - trodde forst det var en fasting!! Den gor inte ont direkt men det skaver lite i bland och det trycker nerat. Jag kan inte se nagra adror runt, bara denna blasa. Pa andra blygdlappen ser jag en mork adra, kanske 1-1/2cm, den ar platt. Ar detta aderbrack??? Kan tillagga att jag ocksa har, vad ser ut som ett bla marke ungefar stort som en enkrona, pa insidan av ena laret (samma sida som blasan). Det dok ocksa upp harom veckan. Nagot man kan gora for att undvika mer om det ar aderbrack? Detta ar tredje barnet, har inte haft nagra sana har problem tidigare och min mamma har inga (fast hon har 'bara' tva barn). Forstod inte alls vad detta var nar jag upptackte det men nu nar jag last igenom traden verkar det som om det kunde vara adrerbrack, ni kloka damer, vad tycker ni det later som? Lite orolig!
    Låter onekligen som åderbråck när du beskriver det. Inget farligt, men inte så bekvämt. Köp stödstrumpbyxor för gravida och se till att slänga upp fötterna högre än hjärtat titt som tätt.
  • PVeraB
    1up skrev 2009-12-18 17:31:11 följande:
    Var kan man köpa stödstrumpbyxor som specifikt hjälper mot/lindrar åderbråck i underlivet? Apoteket?
    vet inte om det finns specifikt för de, men apoteket saluför inte stödstrumpbyxor alls. (eller inte här i stan Luleå) hälsokosten har och hjälpmedelsaffärer för handikappade typ?!
  • PVeraB

jao, de kliar väl ibland, men mest värker det och är elände i största allmänhet.
    Har inte testat salvan, pga jag är så satans dum-snål

behöver vi göra en ny tråd förresten?

• PVeraB
    Humbla skrev 2010-01-02 01:22:21 följande:
    Går imorgon in i vecka 36, och konstigt nog så tycker jag att åderbråcken är lättare att leva med!? Har ett gigantiskt åderbråck på vänster blygdläpp som jag tidigare skrivit om, haft enorm tryck känsla, väldigt svullet, stort och buktande. Bränner och svider och gör svinont efter sex. Fasade för när kickan skulle vända på sig, hon låg på tvären länge, men nu när hon vänt sig så tycker jag att mina besvär med åderbråcket blivit bättre!? Nu är hon ju inte fixerad ännu, det kanske är då h-vetet tar vid, men jag fattar ärligt talat ingenting! Kan det vara så att kärlen blivit vana? Är det jag som anpassat mig på något vis? Har fortfarande kvar det stora åderbråcket, missförstå mig inte, men jag LIDER inte så mycket av det längre, konstaterar bara att "nu buktar det mycket igen". Någon som varit med om samma? Jobbar fortfarande, så tar det inte alls lugnare än innan. (kommer säkert få ångra detta inlägg när hon fixerat sig)

Man vänjer sig helt krasst. Å har din lill-sparv vänt sig. Jag väntar på att våran med ska göra det. Ligger precis som din på tvären.
  • PVeraB

Humbla
    ooo, där ser man. Vår BM vet inte heller, ska på UL och ev. vändingsförsök imorgon. Ser inte alls framemot det

Svar på tråden Åderbråck i underlivet