Inlägg från: Mariajac |Visa alla inlägg
  • Mariajac

Odd Molly - för oss inbitna del III

Lite Pre-fall rea hos Ajabaja!

• Mariajac
    Innerjoin skrev 2009-11-10 21:42:18 följande:
    Något ännu bättre och billigare är att skicka med DHL!! Då är paketet försäkrat och spårbart hela vägen. Gratis emballagekartonger . Går man genon Tradera så kostar tex ett paket på max 1 kg 42:-. Max 3 kg 52:-
    Kan dock vara värt att veta att ett REK med posten försäkrar för ett värde upp till 5000:-, medan DHL ersätter med max 500 kronor/kilo. Kan ju hända att ett plagg är värt mer än så, speciellt när det gäller Mollysar.
  • Mariajac

Jag vill också ha fatt på ett sådant skärp! Några tips?

• Mariajac

Jag som är galen i jul, köpte igår Amelias jultidning - lite tidigt, jag vet...
    Iallafall fanns det en annons från Juniform där de erbjuder 15% på ett helt köp t.o.m. 31 december med koden: ameliajul

Kan ju vara bra att veta till pre-spring släppet! I annonsen fanns bild på #218 Duvet s/s blouse, som kommer kosta 1295:-, så då vet man hur priserna ligger litegrann.

• Mariajac

Är det någon som vet något om läget på Juniform? Hon brukar alltid vara snabb med att lägga ut kollektionerna. Nu har hon inte bloggat sedan 13 november och svarar inte heller på mail.

Någon som har koll?

• Mariajac

Slänger in en fråga här för att se om någon kan hjälpa till...

Förra veckan blev jag tipsad om en butik som fortfarande (innan påfyllningen kom!) hade Fonda dress kvar. Ringde och köpte en - betalade med kort via telefon inkl 80 kronor i fraktkostnad.

Imorgon har det gått en vecka och fortfarande ingen klänning! Jag har mailat butiken för att be dem skicka över reknumret, så jag kan spåra det själv, men i svaret lyckades de undvika den frågan! Jag misstänker därför att de låtit den gå med vanlig post och att den kommit bort. Jag förutsatte att de skickar den rek när de tar 80:- i porto. Så otroligt ledsamt!

Jag tror inte att butiken är oseriös, men jag vill ju inte heller betala såpass mycket pengar för ett plagg som kanske inte dyker upp. Vilka skyldigheter/rättigheter har jag som konsument i denna fråga? Någon som kan hjälpa mig?

• Mariajac
    maugu skrev 2010-02-01 14:16:44 följande:
    Hej!Enligt lag (EU) så måste webshopen se till att du får din klänning alt dina pengar tillbaka. De är ansvariga för plagget tills det når dig. Om du behöver mer fakta och om butiken strular-kontakta mig. Har själv haft en dust med ett större företag (utländskt men dock i Europa)där jag fick rätt med hjälp av jurist på EU-kontor.Du når mig via min blogg..
    Stämmer det när det trots allt inte är en renodlat webbutik jag handlat av?

Och trots att vi inte gjort upp innan om rekommenderad frakt - det var bara jag som förutsatte att hon skulle skicka ett såpass dyrt plagg som rek när jag betalade 80:- för att få den skickad?
  • Mariajac
    Anna Paulita skrev 2010-02-01 15:35:25 följande:
    Jag skulle inte förutsätta att 80 kr i frakt innebär rek brev. När det är så pass dyrt porto tror jag det ofta handlar om hanteringskostnader.Men jag hoppas du får din klänning snart ändå.
    Nej, det var väl dumt att förutsätta det. Men likväl: De flesta webbutiker jag handlat av skickar rek när det man shoppat för en viss summa. Och jag undrar i huvudsak vilka rättigheter jag har OM den inte dyker upp. Får jag skylla mig själv eller kan jag kräva något tillbaka?

Hoppas också att den dyker upp. Verkar som om man inte kan leva utan en Fonda dress.
  • Mariajac
    Tabby skrev 2010-02-01 19:01:26 följande:
    Jepp, trots icke renodlad butik. Konsumentköplagen gäller.
    Tack för svaret!

Hoppas att det inte ska behöva gå så långt, men det är alltid bra att veta vad som gäller.

Imorgon är det en vecka sedan klänningen ska ha skickats. Men det som grämer mig allra mest är att den hinner ta slut överallt medan jag väntar för att se om den dyker upp! {#lang_emotions_frown}
  • Mariajac
    Bambiblogg skrev 2010-02-06 20:43:53 följande:
    Det har faktiskt bara hänt en endaste gång att jag har sålt ett plagg på Tradera direkt efter att jag har fått den (det var mina velour frilled pants och jag insåg att jag redan hade ett par mysbyxor som jag hellre använde). Då har det hänt många många fler gånger att jag själv har köpt plaggen och ångrat mig och lagt ut på Tradera ganska snabbt. Tyvärr så handlar jag ofta på impuls, så min garderob blir utbytt många gånger per år vilket gör att många får intrycket att jag shoppar för hur mycket som helst.
    Fast det där är ju inte sant. Jag har sett flera gånger på Tradera att du säljer plagg som "helt nya", och det är precis sådana som du tidigare har skrivit om att du blivit sponsrad med.

Det låter väldigt konstigt om du "råkar" köpa precis det du blivit sponsrad med - speciellt om du i 9 fall av 10 får välja plagg själv - och senare kommer på det och slänger ut på T.

Ett exempel (av många) är din X-stitch du skrev om här och som nu ligger ute på Tradera här.
Svar på tråden Odd Molly - för oss inbitna del III