• Hejpådig

Någon som brutit en tå- vad gjorde sjukvården?

Har slagit i min tå (den jämte lilltån) rejält, är helt blå o svullen, kan inte röra den (helt stel), gör lite ont men inte så märkvärdigt, funderar på om den kan vara stukad eller tom bruten. Om man nu skulle söka sjukvård vad gör de med en ev bruten tå i så fall? De tejpar bra eller? Då kan man ju lika gärna göra det hemma med menar jag =)

vad hände med din tå? =)

• Svar på tråden Någon som brutit en tå- vad gjorde sjukvården?
  • Mary Lo

Sjukvården sket fullständigt i min brutna tå. Jag bryter en lilltå varje sommar (det är tydligen tradition). De lade bomull kring foten och tejpade rätt hårt runt tårna. Nu gör jag det själv varje gång det händer. {#lang_emotions_cry}

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Hejpådig

Mary Lo skrev 2009-11-08 21:05:04 följande:

Sjukvården sket fullständigt i min brutna tå. Jag bryter en lilltå varje sommar (det är tydligen tradition). De lade bomull kring foten och tejpade rätt hårt runt tårna. Nu gör jag det själv varje gång det händer.
    oki var som jag misstänkte då- då lägger jag ingen energi på att åka upp o sitta i timmar...tack för ditt svar =)
  • CharmingGirl

Tejpade bara här också. Lade en kompress mellan tårna, och sedan tjepade dom ihop den skadade tån med först den ena bredvid och senare den på andra sidan. Så den skulle bli rak sa dom...

• Hejpådig

Mary Lo skrev 2009-11-08 21:05:04 följande:

Sjukvården sket fullständigt i min brutna tå. Jag bryter en lilltå varje sommar (det är tydligen tradition). De lade bomull kring foten och tejpade rätt hårt runt tårna. Nu gör jag det själv varje gång det händer.
    föresten hur såg din tå ut när den var bruten? gjorde det jätte ont?
  • Hejpådig
    CharmingGirl skrev 2009-11-08 21:07:55 följande:
    Tejpade bara här också. Lade en kompress mellan tårna, och sedan tjepade dom ihop den skadade tån med först den ena bredvid och senare den på andra sidan. Så den skulle bli rak sa dom...
    hur länge gick du tejpad?
  • Mary Lo
    Hejpådig skrev 2009-11-08 21:08:25 följande:
    Mary Lo skrev 2009-11-08 21:05:04 följande: föresten hur såg din tå ut när den var bruten? gjorde det jätte ont?
    Första gången stod den rakt ut från foten. Den var helt kritvit och typ död. Det gjorde helt vanvettigt ont. De andra gångerna var inte lika farliga, men det gjorde ju såklart asont. Se till att tejpa så tätt intill som möjligt. Vilken tå är det du brutit förresten?
  • Mary Lo

Varför läser jag inte trådstarten innan jag svarar? Lilltån och stortån är värst har jag hört (stortån är värre än lilltån) eftersom man balanserar så mycket på dessa tår. Förhoppningsvis läkert du fort!

• Thursday

Jag kan ha brutit ringtån för ett par år sen, den blev helt blå och jag kunde inte ha skor på flera veckor, men min kära mor tillika läkare sa att så länge den inte pekar åt nåt lustigt håll så gör de inte ett smack med den. Så jag lindade den själv och efter ett par veckor var den bra.

• Hejpådig
    Thursday skrev 2009-11-08 21:54:50 följande:
    Jag kan ha brutit ringtån för ett par år sen, den blev helt blå och jag kunde inte ha skor på flera veckor, men min kära mor tillika läkare sa att så länge den inte pekar åt nåt lustigt håll så gör de inte ett smack med den. Så jag lindade den själv och efter ett par veckor var den bra.
    låter ju precis som för mig, jag tejpar o hoppas på det bästa då =)
  • CharmingGirl
    Hejpådig skrev 2009-11-08 21:08:52 följande:
    hur länge gick du tejpad?
    Jag fick gå tejpad rätt länge, säkert 6-9 veckor. Hade jätteont och kunde knappt gå alls dom första veckorna...
  • Sessan87

Jag har brutit alla (ja, du läste rätt, ALLA) mina tår (och även alla mina fingrar, men det har inte med saken att göra) och jag säger som någon ovan skrev: de la bara lite bomull på och tejpade hårt. sen var det inget mer.
    Så efter 2 brutna tår och samma visa så gör jag det också själv.
    Mina tår har blivit ordentligt svullna samt blivit lila/svarta när det har varit som värst. Men det går över snabbt iaf.

• Analoga

Jag fick en fraktur i stortån för några månader sedan. Sökte på Akuten efter några dagar för den var rejält öm och blåsvart. Jag blev röntgad och en fraktur konstaterades. Ingen åtgärd, inte ens något förband.

• Sebberystad

Hejj har tränat fotboll och blev sparkad min stortå blev större delen mottagandet till sparken. Det var två dagar sedan och nu har min tå blivit blå och varit svullen sedan händelsen! Jag misstänker att den är bruten!

Hur länge måste man vara utan träning vi en sådanhär händelse? Viktigt för mig att vara igång igen så snabbt som möjligt

• Fennyxx

Stortån ska man kolla upp. Övriga tår om de blivit sneda och man inte vill dra rätt dem själv. Tejp med kompress mellan tårna annars Tar för evigt innan det slutar göra ont.

• Starka

Fick 1200 kilo häst rakt över fyra tår så dom bröts men fick till svar att det är bara stortån dom gör något åt :-/ fick låna kryckor och om jag fick framtida problem så skulle jag söka för de Men det läkte hyfsat,dom ser lite muppiga ut vissa av dom bara hahaha

Svar på tråden Någon som brutit en tå- vad gjorde sjukvården?