Nybliven Fru skrev 2009-11-09 06:59:07 följande:
Dumma mamma! Ska jag slå ihjäl dig?!Så kan det låta när det det inte går helt bra vid tex ett sällskapsspel. Långt ifrån acceptabelt uppförande förstås. I vårt hem har han aldrig hört någon uppföra sig så, och fröknarna på dagis tycks så lugna och pedagogiska. Ändå drabbar detta ohämmade humör tämligen ofta numera.Jag blir jättearg och låter honom förstå att mammor också blir jätteledsna när de hör sånt här och att man får bli arg men man får INTE säga vad som helst för det!Hur gör ni? Har ni tips på hur man kommer igenom detta utan att koka över?-Innerst inne är jag jätterädd att detta inte är en fas utan att det kommer bli värre när han blir större- och då skulle det ju bli helt ohanterbart! Detta är normalt inte en galenpanna, utan en trevlig och ganska lugn kille.
Jadu...Det blir bara värre ju äldre dom blir. Har en 8 åring med rysligt humör. Det viktiga är att du inte visar att du blir ledsen. För då har han segrat. Man får inte ge barnet uppmärksamhet. Ställ in honom på rummet (inte låsa då :)) och låt honom skrika sig trött. Ju mer du bryr dig desto värre blir det. Han kommer att märka tillslut att ingen bryr sig och då är det inte så kul. När han lugnat ner sig och kommit ut så e det viktigt att du är bestämd och talar om vad som gäller men oxå att du tar honom till dig om han vill ha tröst.
Vi har pratat mycket med barnhälsan och fått jätte mycket råd och tipps.
Felet jag gjort hela tiden e att mitt hjärta blöder och jag har gått in till honom och försökt till slut göra allt för att han ska sluta vara arg. Men då ser han att han har vunnit. Och det blir samma sak nästa gång. Att jag kommit med hot om tv spelsförbud osv just under hans utbrott gör det bara värre. Nu vet han att det blir så om han blir "galen"( hans egna ord). Det är jätte jobbigt att höra honom så arg inne på rummet, men det går över.
Vi e mitt i en "utredning". De råd och tipps vi fått verkar funka jätte bra. vi har även fått tips om omega 3. Och ska börja med det. Våran son har för mycket energi, och vi ska även hitta ett intresse för honom nu efter jul. Han vill börja med jujutsu. Det ska tydligen vara bra med någon form av aktivivitet så dom får köra slut på lite överskottsenergi och därför blir lugnare hemma.