• Bite me

Snälla föräldrar, GE ER!

ungmamma89 skrev 2009-11-09 07:23:22 följande:
    Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter. Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags? Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat! Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion. Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.
    JO, det finns barn som svälter i Sverige, det finns nämligen barn som lider av diagnoserade ätstörningar, min son på fyra år är ett praktexempel. Så innan du dömer de som ger efter för sitt barns vilja när det gäller vad de stoppar i munnen, tänk både en o två gånger på hur du skulle göra om ditt barn led av tex anorexi, skulle inte du vara glad för allt barnet åt, oavsett vad det var?
  • Bite me
    mamman2008 skrev 2009-11-09 10:19:15 följande:
    Har du inte hört att barn inte svälter sig själva.??? det sa min bvc sköterska till mig.. när barnet inte ätit på nån eller några dar så blir de hungrig och då äter de det som serveras för att överleva! Det är altså överlevnadsinstinkten som sätter i gång då...Så JA barn ska äta de som serveras och passar de inte så får man gå hungrig... och efter några dar så ändrar nog barnet sin mening ska du se....Hur många maträtter lagar du till dina barn?
    Din BVC-sköterska behöver läsa på lite om barn o hunger ser jag.
  • Bite me
    uniqee skrev 2009-11-09 14:31:59 följande:
    Förstår precis vad du menar. Och jag ser varje dag min svåger (väldigt ung, 8 år) som grinar över maten varje dag. Han tycker det är äckligt, och det är skit och det är si o så. Och det första dem gör är att åka iväg till affären för att köpa pan pizza åt honom så att han ska vara nöjd, och jag blir så förbannad. För det händer varje dag, dessutom har svärmor dåligt med pengar och jag betalar henne i månaden för tillfällig bostad och jag vet att mina pengar går åt till att köpa extra mat åt honom.När våra barn kommer så blir det absolut inget fjantigt daltande, för det tål jag inte. ursäkta "utbrottet" men jag tycker det är så skönt att hitta någon med samma åsikt som mig. Vågar inte säga något till sambons föräldrar. Och så är graviditets hormonerna överjävliga så var tvungen att skriva av mig
    Fast nu angår det ju inte dig vad din svärmor lägger pengarna på, hon är en ängel som låter dig bo hos henne tydligen, o sen skriver du sånt här om hennes familj.
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!