• Aros

Snälla föräldrar, GE ER!

Skulle aldrig tvinga barnen att äta, däremot ska dem smaka innan dem säger att något är äckligt. Har man inte smakat så kan man inte veta. Jag lagar inte sånt som barnen verkligen avskyr, men man kan inte äta favoritmaten varje dag. Jag serverar varierad kost och om man inte gillar t ex kycklingen så kan man i alla fall äta grönsakerna och pastan.

Dessutom ser jag till att laga något som jag vet att dem verkligen gillar om jag vet att de inte är överförtjusta i det vi ska ha till middag. Detta så att de ska sammanlagt ätit bra den dagen.

Minns med rysningar från när jag gick i 2a klass. På den skolan la mattanterna upp maten på tallriken och du var tvungen att äta upp. Jag satt alltid kvar längst och mådde så illa. Maten var riktigt dåligt lagad dessutom. Jag var inte knusslig med mat innan jag började på den skolan men blev det efteråt. Vissa saker som jag blev i tvingad där kan jag än idag må illa av att bara känna lukten av. Vi flyttade när jag skulle börja 3an. Vilken lycka! Bättre, godare mat och inget tvång!

Sen är jag övertygad om att all mat smakar bättre om den äts med lust och glädje. Inte mycket som smakar gott under tvång.

Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!