Inlägg från: JosieJosie |Visa alla inlägg
  • JosieJosie

Snälla föräldrar, GE ER!

Om alla föräldrar accepterade att små barn inte "tycker om" t ex fisk när de säger det och aldrig gjorde några som helst påtryckningar att de skulle prova skulle vi har väääldigt många vuxna som inte åt annat än korv och makaroner. Trodde det var allmänt känt att små barn testar gränser. Självklart kan man inte bara lag mat som bara barnen vill ha varje dag.

Varför göra mat till en så stor grej? Vill dom inte ha slipper dom självklart. Men inte fasen laga något mer. Mat är föda, inte något annat. Så fort det blir något annat (straff, belöning) så bäddar man för problem med kosten och sociala problem. Gör det inte till en så stor grej.

"Ät annars får du inget godis." Idiotiskt.
    "Om du äter får du efterrätt!" Än mer idiotiskt.

• JosieJosie
    Dr Mupp skrev 2009-11-10 08:02:41 följande:
    Skulle du äta det äckligaste du vet om du var tillräckligt hungrig? Hur hungrig ska man vara då. Jag skulle nog äta det äckligaste jag visste om jag svultiti i en vecka eller så, men jag skulle inte tycka maten var god för det utan ätit av ren överlevnadsintstinkt.
    Ganska stor skillnad på "jag vill inte ha" och "jag tycker inte om". Om du var hungrig men sugen på makaroner skulle du sannolikt äta potatis ändå, även om du inte var sugen på det just då.
  • JosieJosie
    laraa skrev 2009-11-10 12:12:56 följande:
    Men det ar klart att man lagar den maten ens barn tycker om! Jag hade aldrig tvingat mitt barn att ata nagot han inte vill ha! Jag tycker inte om att bli tvingad att gora det, varfor ska jag lata mitt barn gora det?
    Om ditt barn bara vill ha gräddtårta då? Ska ditt barn bara få det då också?

och jag tycker inte med det sagt att man ska tvinga någon till nånting. Varken att äta eller laga mer mat när det man gjort inte passar.
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!