Snälla föräldrar, GE ER!
Barnen ska smaka, men gillar de inte maten så behöver de inte äta. Jag vet att lillan inte äter potatismos. Då får hon potatis i stället. Fel? Nej, det tycker inte jag  

Barnen ska smaka, men gillar de inte maten så behöver de inte äta. Jag vet att lillan inte äter potatismos. Då får hon potatis i stället. Fel? Nej, det tycker inte jag  

Jag har aldrig tvingat mina barn att äta. Den äldsta äter det mesta medan den yngsta är väldigt kräsen. 
Ofta har barn en period när de är petiga med maten och jag tror att man gör otjänsten om man tvingar dem....
Jag fattar inte riktigt... 
Äter vi det vi inte tycker om?  Inte jag i alla fall.
Äter vi alltid upp det som vi lagt upp på tallriken? Inte det heller.
Om vi är hungriga, tar vi inte en frukt eller macka mellan måltiderna? Det händer.
Vi är människor, barn är människor. Vad är skillnaden? Jo, att vi har makten. Och det detta handlar om är maktmissbruk!
På mina barns tallrikar finns alltid maten jag lagat (förutom potatismos till lillan, hon kräks nästan av det så hon får potatis). Yngsta tjejen äter för tillfället inte lax men jag lägger på en bit ändå. Hon behöver inte äta den för jag vet att om jag låter henne vara så kommer hon att smaka den tids nog och då känna om hon gillar det eller inte.