• BymBym

Snälla föräldrar, GE ER!

Barnen ska smaka, men gillar de inte maten så behöver de inte äta. Jag vet att lillan inte äter potatismos. Då får hon potatis i stället. Fel? Nej, det tycker inte jag

• BymBym
    84Johanna skrev 2009-11-10 15:35:44 följande:
    kan även tillägga: att man ska äta upp det man har tagit upp. Alltså har barnet själv tagit upp det på tallriken ska det ätas. Inte om nån annan har lagt upp det.
    Håller INTE med. Kan vara väldigt svårt för ett barn att veta vad som är lagom för honom/henne just då...
  • BymBym

Jag har aldrig tvingat mina barn att äta. Den äldsta äter det mesta medan den yngsta är väldigt kräsen.

Ofta har barn en period när de är petiga med maten och jag tror att man gör otjänsten om man tvingar dem....

• BymBym
    Mariohn skrev 2009-11-10 18:21:06 följande:
    Helt rätt! En treåring är fullt kapabel att lägga upp egna köttbullar på tallriken men konsekvenstänkandet är verkligen inte utvecklat och h*n kan således inte beräkna på förhand hur mycket h*n orkar äta. Sicken jävla idioti att tvinga ett barn som ätit sig mätt att tvinga i sig mer mat. VILL man att barnen ska kräkas eller få ont i magen? Såna människor borde anmälas.
    Precis!

Om jag lägger upp mat och märker att jag blev faktiskt mätt även om jag har mat kvar. Ska jag då äta upp maten bara för att jag själv la upp den? Konstig tanke...
  • BymBym

Jag fattar inte riktigt...
    Äter vi det vi inte tycker om? Inte jag i alla fall.
    Äter vi alltid upp det som vi lagt upp på tallriken? Inte det heller.
    Om vi är hungriga, tar vi inte en frukt eller macka mellan måltiderna? Det händer.

Vi är människor, barn är människor. Vad är skillnaden? Jo, att vi har makten. Och det detta handlar om är maktmissbruk!

• BymBym
    Mariohn skrev 2009-11-10 18:43:57 följande:
    När jag var 5 år ville jag inte äta ett stort lass ärtor som min dagmamma skopat upp åt mig. Hon bar in mig i lekrummet där jag tvingades sitta själv i 3 timmar med kalla ärtor som stirrade på mig. Jag fick inte gå på toaletten förrän jag hade ätit upp. Envis som jag var kissade jag istället ner mig redan efter en timme, fick en utskällning och fick sitta kvar återstående två timmar i mitt kiss och glo på ärtorna. När mamma kom och hämtade mig kräktes jag av gråt och idag 21 år senare mår jag illa av ärtor. Det var en bra metod! Tack snälla Margareta Nilsson i lund.
    usch vad hemskt. Tur att du som vuxen människa kan välja att inte äta det du inte tycker om! Samma sak skulle gälla för de små människorna...
  • BymBym
    mamman2008 skrev 2009-11-10 20:13:56 följande:
    Alla borde fasen lära sig att barn ska smaka på maten upp till 10 ggr innan man kan säga att de inte gillar de.... e det nya smaker och ny mat så kan man inte begära att ungen gillar de på första försöket så då får man prova igen och igen och igen!Men vart ligger felet? E de ni föräldrar som är slapphänta och inte ORKAr ta itu med de och har gnälliga barn som får smaka mat 10 ggr eller vart e det som skon klämmer?
    Min metod har varit att låta barnen äta om de vill. Äldsta äter det mesta, utan tjat och gnat eller tvång. yngsta har sin kräsna period just nu men ju mer avslappnad syn man har på mat desto mindre problem med maten blir det och inga kränkta barn får man
  • BymBym

På mina barns tallrikar finns alltid maten jag lagat (förutom potatismos till lillan, hon kräks nästan av det så hon får potatis). Yngsta tjejen äter för tillfället inte lax men jag lägger på en bit ändå. Hon behöver inte äta den för jag vet att om jag låter henne vara så kommer hon att smaka den tids nog och då känna om hon gillar det eller inte.

Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!