• Sofialo

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har flera kompisar som är ledsna över att deras föräldrar bara gav dem samma mat hela tiden som de tyckte om. Idag tycker de nästan inte om någonting.

Alla gör som de själva vill, såklart. Personligen håller jag ändå med TS. Det handlar som sagt inte om vissa gånger eller vissa barn som inte går upp i vikt eller får i sig annat. Det handlar om föräldrar som gör barnen en otjänst genom att ständigt göra samma mat och inte variera mycket eller göra flera rätter för att barnen ska tycka om det. Man behöver ju inte göra ärtsoppa, palt och annat som man vet att inte barnen tycker om varje dag, men varierad kost är bra och viktig, och ibland tycker man inte om det som är på tallriken. Det är väl inte konstigt?

• Sofialo
    inyourface skrev 2009-11-10 17:19:53 följande:
    Kommer ihåg när jag själv var liten, min mamma tvingade oss alltid att äta vad som serverades, och allt skulle ätas upp fast hon själv tagit upp det.
    Hm, jag tror inte att det är detta det handlar om. Vem har sagt att man ska tvinga sina barn att äta all mat? Verkligen synd att det blev så för dig, och jag håller heller inte med om att det skulle vara rätt metod för att få i sina barn mat. Återigen. Det är väl jätte viktigt och bra att barn får mångsidig mat, och inte bara äter korv och makaroner, köpta köttbullar och makaroner bara för att det är det de tycker om? Dels för att de ska få i sig Bra mat, men kanske främst för att de ska lära sig att tycka om mat.

Ett tips på hur man kan göra för att få barn att äta är att laga maten tillsammans med barnen. Det är ofta väldigt populärt och då vet barnen vad som är i och kan smaka under tiden man lagar.
  • Sofialo

Men om man alltid har två olika maträtter är det väl klart att barnen i de allra flesta fall inte väljer att bara äta det de vet att de tycker om... Är det verkligen en bra lösning?

• Sofialo
    inyourface skrev 2009-11-10 17:19:53 följande:
    Så nej. jag kommer aldrig aldrig någonsin tvinga mina barn att äta något de inte vill. Och resonemanget "du vet inte om det är gott förrän du smakat" förstår jag mig inte alls på. Så säger alltid min svärmor när hon serverar konstiga hemmagjorda recept. och då säger jag "nej det vet jag inte. men jag har aldrig smakat hundbajs i heller, men jag vet redan nu att jag inte kommer tycka om det". och då brukar hon sluta tjata...
    Oj! Jag hade verkligen tagit illa vid mig om jag lagat mat till dig och jag fick det till svar om jag säger att man inte vet om det är gott eller inte så länge man inte har smakat. Hur kan du jämföra hemmagjord mat med hundbajs?
  • Sofialo

Håller med. Man ska aldrig tvinga.

• Sofialo
    Friterad skrev 2009-11-10 15:58:00 följande:
    Här kör vi efter regeln: Äta gör man för sin egen skull. Vill man inte ha, då behöver man inte äta, men får heller ingenting annat. Vi har inga krav på att man måste smaka, äta upp allting på tallriken eller liknande (däremot får vi ibland påminna treåringen om att inte ösa upp jätteportioner om vi misstänker att han inte kommer att äta så mkt). Vi ser till att det alltid finns någonting på bordet som sonen vill äta (om det så bara är majs), men det blir inte smörgås eller någon annan mat för att man ratar det som serveras. Sen ser jag förstås till att inte medvetet servera rätter som sonen inte gillar flera gånger per vecka, utan försöker se till att göra mat som hela familjen uppskattar i mesta möjliga mån. Dock är det få saker som sonen ratar och när det gäller enskilda ingredienser, som lök i sonens fall, får han helt enkelt pilla bort det han inte vill ha.
    Ja, detta tycker jag är jätte bra! Barnen får välja själva om de vill äta eller inte. De tvingas inte i mat, men de får heller inga specialrätter. Det görs oftast mat alla tycker om men det är inte alltid ett måste.
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!