Inlägg från: FamBroberg |Visa alla inlägg
  • FamBroberg

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag orkar inte ens bry mig om sådana tankar som TS har, och om det gör mig till patetisk eller dålig mamma m.m. bryr jag mig inte om. T.ex. äter inte min son kött, om det inte är falukorv. Han vill helt enkelt inte äta kött. Jag tänker inte sitta och tvinga i honom då. Då får han väl äta makaroner eller potatisen eller stripsen eller vad vi nu äter till. Han äter det han vill äta, så enkelt är det.
    Jag vill inte att någon tvingar i mig mat jag inte vill äta. Så länge min son är mätt så..

• FamBroberg
    84Johanna skrev 2009-11-10 15:35:44 följande:
    kan även tillägga: att man ska äta upp det man har tagit upp. Alltså har barnet själv tagit upp det på tallriken ska det ätas. Inte om nån annan har lagt upp det.
    Den där regeln får mig att flyttas tillbaka till dagmamma när jag var liten. Vad spelar det för roll om ett barn blir mätt innan tallriken är tom? Du vet väl själv hur dåligt man mår om man äter för mycket? Så varför ska man tvinga barn till det? Plus att det inte är bra att äta mer när man har blivit mätt. Förstår inte syftet..
  • FamBroberg
    Censur skrev 2009-11-10 18:24:35 följande:
    här hemma ska man iaf smaka... SEDAN kan man säga att det är äckligt. Jag tvingar dom inte att svälja maten om de inte tycker om utan de får faktiskt spotta ut maten. däremot vill jag att de ska sitta kvar vid bordet...inte för att någon av dom lyssnar men försöka går ju
    Haha ungefär så ser det ut hemma hos oss också.
    Fast hur tvingar ni era barn att smaka, för jag kan ju säga att här hemma är det stört omöjligt!
  • FamBroberg
    DestinationX skrev 2009-11-10 18:29:28 följande:
    OK, och hur gör ni när barnen BER om att äta något, och sedan vill de inte röra maten eller äter bara pytte lite?? Så här har min 3,5 åring hållit på i några dagar nu. Han har altid varit en dålig ätare, ska jag tillägga, och här brukar vi också köra "det som serveras är den maten som finns, ingeting annat, fast vi ser till att det alltid finns något barnvänligt att äta (typ mais, bröd, ...) om allt annat vägras.MEN, igår kväll, innan läggdags, var han hungrig sa han, och ville ha en smörgås med leverpastej. Och det fick han. Och sen ville han inte äta den. Nästan som han håll på att jävlas med mig Nyss ville han ha gröt, något jag vet han tycker om. Han fick en portion, han rörde lite i den, åt en liten sked av den och sedan ville han inte ha mer....AARGH, tror jag blir galen. Man serverar de han tycker om, när han är hungrig, och han vill ändå inte ha??!!! Vem har varit med om detta? Vad göra?
    Så gör min son hela tiden, Han vill ha leverpastej på mackan, men så slickar han bara i sig leverpastejen. Han vill ha gröt, men äter bara översta lagret m.m. Om du känner att det är okej att han äter "mellis" när han ber om det, så fortsätt servera. Han är barn, han äter när han är hungrig.
  • FamBroberg
    mamman2008 skrev 2009-11-10 20:13:56 följande:
    Alla borde fasen lära sig att barn ska smaka på maten upp till 10 ggr innan man kan säga att de inte gillar de.... e det nya smaker och ny mat så kan man inte begära att ungen gillar de på första försöket så då får man prova igen och igen och igen!Men vart ligger felet? E de ni föräldrar som är slapphänta och inte ORKAr ta itu med de och har gnälliga barn som får smaka mat 10 ggr eller vart e det som skon klämmer?
    Jag vet inte, men att ta råd från någon som anser att det är rätt att tvinga ett barn till något som det verkligen inte vill och inte behöver, känns rätt...hm...fel.

Sen någon som kallar barn för ungen känns väldigt liten.
    Men ditt sätt fungerar säkert för dig....
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!