• Julmust

Snälla föräldrar, GE ER!

DestinationX skrev 2009-11-10 18:29:28 följande:
    OK, och hur gör ni när barnen BER om att äta något, och sedan vill de inte röra maten eller äter bara pytte lite?? Så här har min 3,5 åring hållit på i några dagar nu. Han har altid varit en dålig ätare, ska jag tillägga, och här brukar vi också köra "det som serveras är den maten som finns, ingeting annat, fast vi ser till att det alltid finns något barnvänligt att äta (typ mais, bröd, ...) om allt annat vägras.MEN, igår kväll, innan läggdags, var han hungrig sa han, och ville ha en smörgås med leverpastej. Och det fick han. Och sen ville han inte äta den. Nästan som han håll på att jävlas med mig Nyss ville han ha gröt, något jag vet han tycker om. Han fick en portion, han rörde lite i den, åt en liten sked av den och sedan ville han inte ha mer....AARGH, tror jag blir galen. Man serverar de han tycker om, när han är hungrig, och han vill ändå inte ha??!!! Vem har varit med om detta? Vad göra?
    Helt säker på att han inte håller på att bli sjuk? Om det bara är sedan igår alltså.
  • Julmust

Tycker verkligen att det finns en medelväg för de flesta av oss föräldrar. Man serverar mat med jämna mellanrum och låter barnen äta av det de vill på tallriken. Det vill säga man varken tvingar i barnet något som det tycker är äckligt eller att man lagar specialkost till dem. Om barnet äter dåligt vid en måltid får de chans att ta igen det nästa gång. Skapar en trevlig situation vid maten och låter barnet få chans att prova många olika saker.

Sedan finns det förstås alltid specialfall med barn som inte hittar någon matglädje pga olika orsaker.

• Julmust
    Mariohn skrev 2009-11-10 19:13:06 följande:
    Vad är problemet? självklart är det att ta i att stå och laga 5 olika maträtter dagligen men om det är något specifikt barnen absolut ogillar kan de väl få någonting annat? När Mina föräldrar åt blomkål fick jag och brorsan sojakorv och makaroner. Någon gång kan man väl äta olika?
    Har någon sagt att det är ett problem? (ärlig och inte ironisk fråga)

Åt dina föräldrar bara blomkål? Det skulle visserligen vara gott, men inte landa speciellt bra i min mage.
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!