• Quinny

    Misstänkt utomkveds - men inget syns på VUL??

    Denna graviditet har varit omtumlande... Började blöda strax efter vi plusade, så lyckan varade inte länge... Fick åka in för undersökning där hon med all sannolikhet trodde vi fått ett tidigt missfall... Vi sörjde ett par dagar, och när vi äntligen började se ett ljus i tunneln och bara väntade på att ja skulle sluta blöda för att kunna påbörja bebisverkstan igen, fick vi ett nytt slag i magen... Åkte in då jag haft som hugg i ena sidan långt ned i magen, och då säger dom att det är ett utomkvedshavandeskap  Fick ta blodprov, vilket var lågt, men fortsatte dock stiga... MEN inget syntes på VUL, endast en tjockare slemhinna...

    Ett nytt vul i veckan, men inget klokare av det, då man inte kunde se något då heller...

    Fick nu åka in igår igen, då jag igen haft som hugg på ena sidan långt ner i magen, och rädd för att den ska brista (OM det är ett utomkveds..)... Detta var tredje VUL:et och man kunde återigen inget se, annat än tjock slemhinna och nu en graviditetscysta... Fick ta nytt blodprov, och Hcg nivån har sjunkit yttersl lite på några dagar, och det tyder ju på att det inte är en graviditet, iaf inte på rätt ställe...  Men nu tyder ju allt på att det skulle vara ett X, jag blöder till och från, hugg i magen ibland, ont vid samlag, och hcg nivån som stigit sakta men säkert (men nu sjunkit ytterst lite från 390 - 380) Jag är så förvirrad, ledsen och rädd... Jättejobbigt att gå i ovisshet... Varför hittar dom inte detta utomkeds, varför syns inget på VUL??

    Någon som varit med om liknande? Att dom till en början inte kunnat se något? Dela gärna med er av era historier, skulle vara skönt att höra.

  • Svar på tråden Misstänkt utomkveds - men inget syns på VUL??
  • ewaulrica
    Topdog skrev 2009-11-13 17:10:27 följande:
    Jag vet att hcg även kan utsöndras av tumörer. Jag tyckte bara att det var onödigt att dra upp detta eftersom det är väldigt ovanligt men ändå kan oroa vissa. Hcg hos en kvinna i fertil ålder innebär i typ 999 fall av 1000 att hon är gravid och ingenting annat. Kanske ska tillägga att svagt förhöjda halter av hcg även kan finns naturligt hos kvinnor i klimakteriet, utan att de varken är gravida eller har någon tumör. Men gravtest kan för dessa kvinnor ge falska positiva utslag.Mitt inlägg kom sig av det felaktiga påståendet att progesteron och hcg är samma hormon. Dessa två hormoner har ingenting med varandra att göra.
    Ok..tack för infot!:) Du skriver "svagt förhöjda halter av hcg även kan finnas naturligt hos kvinnor i klimakteriet", har du någon aning om hur höga dessa halter kan bli? Jag menar i gravtest så är det ju 25 i värde, upp till 50... Jag kanske tillhör de som är i tidigt klimakterie då?!
  • Quinny
    ewaulrica skrev 2009-11-13 15:52:32 följande:
    Åh, vad skönt att höra!!! Då ligger vi på samma värde då nu ungefär.. Blöder du någonting än?
    Ja det känns skönt... Jo jag blöder ännu, blöder numera mängder, störtblödit i tre dagar :-/ innan dess så blödde jag endel ena dagen, medan nästa dag nästan ingenting alls.. nu får ja byta binda varje timme ungefär, känns sådär...klumpar kommer det också...
  • ewaulrica

    Min status är lika med quo... Hade ont på vänster sida igår, rätt ordentligt på kvällen faktiskt... Blödde ingenting igår, ingenting i natt och ingenting på hela dagen idag.. Det tickar till ordentligt (hugger, ilar) på vänster sida.. var nästan på väg in till gynakuten idag igen, mår verkligen psykiskt dåligt av att inte veta ett jota. Ska jag börja störtblöda, är det över (har min kropp lyckats ordna detta på egen hand), kommer jag få ont om det är ett X som spricker? Det känns just nu vääääldigt lång till måndag då jag ska ta ett nytt hcg...

  • Quinny
    ewaulrica skrev 2009-11-14 17:25:00 följande:
    Min status är lika med quo... Hade ont på vänster sida igår, rätt ordentligt på kvällen faktiskt... Blödde ingenting igår, ingenting i natt och ingenting på hela dagen idag.. Det tickar till ordentligt (hugger, ilar) på vänster sida.. var nästan på väg in till gynakuten idag igen, mår verkligen psykiskt dåligt av att inte veta ett jota. Ska jag börja störtblöda, är det över (har min kropp lyckats ordna detta på egen hand), kommer jag få ont om det är ett X som spricker? Det känns just nu vääääldigt lång till måndag då jag ska ta ett nytt hcg...
    Precis så har jag också haft, hugg på vänster sida... Men nu tror och hoppas jag min kropp tar hand om detta själv, iom att jag blöder som jag gör nu... Men jag förstår hur du känner, skitjobbigt att inget veta. Själv ska jag göra ett femte vul på måndag, och få veta fredagens hcg...hoppas hoppas det sjunkit ännu mer....
  • Quinny

    ÄNTLIGEN börjar vi se ett slut på detta... Som jag trodde o hoppades, så fick jag idag reda på undersökningen att min kropp tar hand om detta själv... Nu ska jag bara sluta blöda, vänta en mens, så kan vi uppta bebisverkstan igen Ska dock tillbaka om två veckor för ett sista blodprov, för att vara på den säkra sidan å se så hcg ligger på 0. Men om en vecka trodde han det borde gått ner så mkt o inte ge utslag på gravtest. Känns iaf SÅ SKÖNT att slippa operation, eller cellgifter som det var prat om. En oerhörd lättnad att det snart är över...

  • ewaulrica
    Quinny skrev 2009-11-16 20:18:09 följande:
    ÄNTLIGEN börjar vi se ett slut på detta... Som jag trodde o hoppades, så fick jag idag reda på undersökningen att min kropp tar hand om detta själv... Nu ska jag bara sluta blöda, vänta en mens, så kan vi uppta bebisverkstan igen Ska dock tillbaka om två veckor för ett sista blodprov, för att vara på den säkra sidan å se så hcg ligger på 0. Men om en vecka trodde han det borde gått ner så mkt o inte ge utslag på gravtest. Känns iaf SÅ SKÖNT att slippa operation, eller cellgifter som det var prat om. En oerhörd lättnad att det snart är över...
    Är så glad för din skull!!! Jag önskar såå att jag vore där själv...Jag var in idag, efter att hcg:t ökat ytterligare igår, för vul. Tyvärr så blir det en akutoperation i morgon, med titthål. Det är skönt att jag fick kvällen på mig hemma, och att jag ff kan åka in tidigt i morrn bitti, så jag hinner förbereda familj, arbete och skola. (speciellt när man ska vara kvar över natten sen också)

    Tydligen så syntes det nu ett utomkveds väldigt tydligt, som var betydligt större än vad hcg-värderna tydde på. Det var så pass stort att det var inte var någon idé att ens prata om cellgifter, vilket var det jag hade hoppats på. Det ser ju inte allt för lovande ut, hon pratade om att ev ena äggledaren skulle tas bort också... hur hon nu kan se det innan.

    Ja, ja. Jag och älsklingen firar 5 år på torsdag och då vaknar jag ensam på sjukhus. Men vad gör man inte för kärleken!;)
  • Quinny
    ewaulrica: hoppas allt går bra nu! tråkigt att du måste opereras.. men det var ju bra att dom tillsist hittade var x:et satt, så du snabbt fick komma till operation, vem vet vad som hade kunnat hända om de inte hittat det och du gått med detta ett par dagar till, usch :( men nu är det snart över för din del också!

    själv har jag nu slutat blöda, efter nästan tre veckor...så skönt...
  • ewaulrica

    är hemma från sjh nu..och mycket riktigt så fick de ta hela ena äggledaren. Det var inte direkt någon enkel resa, som jag upplevde det..:( Det värsta var ju att bli sövd när man aldrig blivit det förut.. Sen fick jag problem med att kissa efteråt, så jag fick bli tömd och grejer, spydde som en galning och fick dropp och skit...

    Men nu är jag äntligen hemma, hade ont i magen litegrann igår, (har tre yttepytte ärr på magen, fantastiskt egentligen hur de kan gör det så litet) och ont i nacken pga gasen de sprutar in i magen.. Men oj vad skönt att vara hemma!:)

    Så nu blickar jag framåt och hoppas att det ska gå fort tills februari, för först då får vi börja försöka igen!:)

    Härligt att du äntligen slutat blöda.. Hoppas att din äl kommer igång igen snabbt också. För du vill väl fortfarande skaffa fler barn?

  • Quinny
    ewaulrica skrev 2009-11-20 12:16:53 följande:
    är hemma från sjh nu..och mycket riktigt så fick de ta hela ena äggledaren. Det var inte direkt någon enkel resa, som jag upplevde det..:( Det värsta var ju att bli sövd när man aldrig blivit det förut.. Sen fick jag problem med att kissa efteråt, så jag fick bli tömd och grejer, spydde som en galning och fick dropp och skit...Men nu är jag äntligen hemma, hade ont i magen litegrann igår, (har tre yttepytte ärr på magen, fantastiskt egentligen hur de kan gör det så litet) och ont i nacken pga gasen de sprutar in i magen.. Men oj vad skönt att vara hemma!:) Så nu blickar jag framåt och hoppas att det ska gå fort tills februari, för först då får vi börja försöka igen!:)Härligt att du äntligen slutat blöda.. Hoppas att din äl kommer igång igen snabbt också. För du vill väl fortfarande skaffa fler barn?
    Oj, vilken jobbig resa du fått genomlida :( men nu är det bara att blicka framåt, du ska se att du snart blir bra och att din kropp återhämtas. tråkigt att de fick ta ena äggledaren, men då var den skadad och stor risk att det kan bli ännu ett x om man lämnar kvar en skadad äggledare... jag är lite rädd om min äggledare är lite skadad efter detta, eller att det fortfarande kan finnas rester kvar som ligger å "pyr" som läkaren sa... men det får vi verkligen hoppas att det inte gör!

    ohja, vi vill fortfarande ha barn, det blir ju isf min sambos första. vi har fuskat lite och upptagit bebisbakandet igen, om ännu lite försiktigt.. hoppas på ett plus i december o att det denna gången sitter på rätt plats!
  • ewaulrica
    Quinny skrev 2009-11-20 13:26:10 följande:
    Oj, vilken jobbig resa du fått genomlida :( men nu är det bara att blicka framåt, du ska se att du snart blir bra och att din kropp återhämtas. tråkigt att de fick ta ena äggledaren, men då var den skadad och stor risk att det kan bli ännu ett x om man lämnar kvar en skadad äggledare... jag är lite rädd om min äggledare är lite skadad efter detta, eller att det fortfarande kan finnas rester kvar som ligger å "pyr" som läkaren sa... men det får vi verkligen hoppas att det inte gör!ohja, vi vill fortfarande ha barn, det blir ju isf min sambos första. vi har fuskat lite och upptagit bebisbakandet igen, om ännu lite försiktigt.. hoppas på ett plus i december o att det denna gången sitter på rätt plats!
    Du är i samma sits som mig alltså, med en ny kärlek som inte har barn.. jag hoppas verkligen att det kommer fungera sen, det måste jag nästan försöka utgå från att det gör, annars skulle jag klappa ihop helt..:)

    Har du kollat ditt hcg på ett tag nu då, jag menar, det är väl viktigt att det går ner till 0 helt och hållet? Det jag tycker att du/ni ska göra är att begära ett tidigt vul, det fick jag rådet om att göra. Man blir ju lite mer omhuldrad vid nästa graviditet har jag förstått... Och i ditt fall är det ju SPECIELLT viktigt, eftersom det lika gärna kan sätta sig på samma ställe igen, om det har varit något där...

    Vad häftigt om ni skulle få ett pluss så snart, det skulle vara skoj att få höra! :D Jag håller tummarna och så får du lova att komma hit och tala om hur det artar sig i framtiden! :)
  • Quinny

    Jaha ja det är vi då Jag ska tillbaka måndag nästa vecka för att kolla hcg:n en sista gång, då borde det ligga på 0. Graviditetstesten blir iaf negativa nu, känns skönt... Jag ska absolut begära ett tidigt vul om jag blir gravid igen nu snart, vilket jag hoppas på! Men då jäklar ska det sitta på rätt ställe!

    Tack så mkt, jag håller tummarna för er också sen när ni upptar bakandet igen Och jag lovar att komma hit och tala om hur det går!

  • Quinny

    hur mår du nu en tid efter operationen ewaulrica? hoppas du mår bra.

    själv mår jag bra, tror jag haft en mens efter detta (om det inte var rester som kom ut) men ser det ändå som en mens. har kollat hcg:nivån en sista gång för att vara på den säkra sidan, och den var som vi trodde, nere på 0! känns skönt att veta det nu.

  • ewaulrica

    Jo, nu är det äntligen ok!:) Har tyvärr åkt på en UVI efteråt, men har ätit penicillin i en vecka nu, så jag mår faktiskt otroligt bra!:) Hcg:t bör vara nere på 0 också, kollade med gravtest förra fredagen och det blev negativt.

    Tror att jag så smått börjar få äl igen, från att ha varit små diffusa streck på äl-staven så har strecket nu blivit starkt som 17, nästan, nästan lika starkt som det andra, jag typ lika starkt om jag får tro som jag vill!:) Det känns ju skönt. Känner i kroppen när jag har äl på g också, har lite mer lust och flytningarna blir större. Så jag tror att det är dags nu.. Det känns dock drag från vänster sida, så jag antar att äl kommer från den sidan där jag inte har någon äggledare kvar. Då kommer ju det ägget "försvinna ut i intet" typ. :(

    Ringde förresten till min gyn och frågade om inte jag kunde få ställa mig i remisskön till att göra en IVF, innan jag vet om det går att få barn för mig eller inte. Känns himla konstigt att vänta minst till efter sommaren om det inte fungerar (jag är 38,5 år då) och sedan få ställa sig i kö och vänta i 1,5 år. (om det nu skulle bli så..) då hinner jag nästan passera gränsen till hur länge man får hjälp ju.. Hon sa att det fanns en möjlighet för mig att få ställa mig i kön redan nu, det är ju bara att jag gå ur kön om jag skulle bli gravid av mig självt.. Så det hoppas jag på!:)

    Annars så har jag och gubben kollat upp fler alternativ, som privat IVF osv. Vi kommer inte vänta speciellt länge innan vi ber om hjälp, för vi har ju mer eller mindre försökt sen i februari och när det väl tog sig så satte det sig fel. Känns jobbigt att börja om från början igen, men vad gör man inte? Vad jag vet iaf är att jag kan inte vänta FÖR länge, för jag har tiden emot mig...

  • Quinny

    hej, som lovat gör jag en liten uppdatering om hur det ligger till :) jag plussade faktiskt två dagar innan jul, är fortfarande i chock. ingen blödning, men igår hade ja lite ont på samma sida där x:et satt :( ska ringa barnmorskemottagningen imorgon å höra om ja kan få komma å göra ett vul snart, för att stilla oron!

    ewaulrica: jag håller verkligen mina tummar på att det går vägen för er. o till er andra som också gått igenom ett utomkvedshavandeskap.


     


    god fortsättning o gott nytt år!

  • ewaulrica

    Nämen!!! ~GRATTIS~!! Vad kul!! Jag förstår att du är chockad! :) Men det var ju toppen nyheter! Och jo, ring och fråga gyn, för du har ju rätt till tidigt vul när det är som vi har haft det! Hoppas att det "bara" är oro du känner av, som förhöjer din smärta, och att allt ser toppen ut denna gången! Då bör du vara typ i v 5 eller liknande nu? Åh, vad glad jag blir för din skull! :)

    Har precis börjat med Apiforce (bidrottningsgelé) och grapefruktjuice, samt att jag har haft både en äl (kollade med stavar) den 9/12 och mens som tog slut igår. Det kom som en klocka så jag antar att allt börjar återgå till det normala igen! Har äl nästa vecka igen, så vi ska upp på hästen igen och hoppas på att det inte tar allt för lång tid.:) Vi ska annars börja kolla upp IVF alternativ, och testa fram till sommaren, och efter det ta hjälp. Men vad 17. Det är ett halvår dit, mycket hinner ju hända innan dess.. ;) Man ser ju på dig?! ;)

  • Quinny

    tack! :) ja, eller jag gick in i v.6 idag om man räknar från senaste mensen jag hade. annars om man räknar från äl gick jag in i v.4 idag

    jo jag har hört att man har rätt att göra ett vul tidigt för att utesluta ännu ett x, så hoppas jag får göra det!


     


    men va skönt att kroppen har återgått till det normala igen :) och absolut, mycket kan hända på ett halvår! lycka till nu!


    kram

  • 1900920802

    SYNS utomkveds på VUL ?

    Fått positiva tester. var på gyn för ville veta hur allt stod till för hade börjat blöda, samma datum ja skulle ha mens. chansade på att ja var i v 4-5 ca. 

    Dom såg inget tecken på graviditet alls, ingenting, hon sa att hon såg att jag har mens, å de stämde ju!

    Men har fortfarande positiva tester, även på sjukhuset hade jag positiva. Dom såg inget tecken på missfall, ingenting alls. Kan de ha varit för tidigt att de se nåt på vul? 

    Fick med mig ett gravtest hem från sjukhuset som jag skulle ta idag (en vecka sen besöket) testet visade lite starkare än de jag tog på sjukhuset, ringde upp mottagningen å d sa att ja ska få ny tid nästa vecka å kolla upp nytt vul å se ifall jag kanske är gravid endå fast på nytt sa dom ? 

    Men jag börjar jag oroa mig för att jag har ett pågående utomkveds. Kan hon ha missat på ul om jag hade utomkveds?? Snälla svara någon!!!

  • nypan78

    Tror jag är i samma sits. Låg hcg men bara lite ljusrosa på pappret - vul om 2 dagar.men är bwredd på det värsta. Higger långt bak på en sida. När kan det bli farligt?

Svar på tråden Misstänkt utomkveds - men inget syns på VUL??