• Stårschan

Undviker du att läsa sagor för dina barn...

Händer det att du väljer bort sagor som du egentligen gillade när du var barn själv, för att du inte vill föra vidare ett politiskt inkorrekt budskap till dina barn? (T.ex att det är kvinnor som ska städa, eller att det är OK att ha ihjäl fiender, eller att låta sexåringar vara ensamma hemma på dagarna)

Jag har varit lite tveksam till "Prins Hatt i underjorden", som jag tyckte var vansinnigt romantisk som barn, men som jag nu tycker är en lärobok för psykopater i hur man bryter ner en kvinna.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Undviker du att läsa sagor för dina barn...
  • Bite me
    Saskia skrev 2009-11-09 21:07:47 följande:
    Bite me skrev 2009-11-09 20:56:36 följande:
    Jasså du vet det. Själv hade jag ingen aning innan jag läste om det. Budskapen är ju riktade till barnens psyken och går helt förbi vuxna som tolkar allt annorlunda.Om man varit med om mycket våld och elände så kan man behäva bearbeta det.
    Jag har läst en hel del om psykologi, socialpsykologi osv.
  • Catti41

Min plan är att utsätta min grabb för olika sorters litteratur. Dels gamla böcker som inte alls är särskilt bra ur flera synpunkter (fullpackade med fördomar) dels moderna böcker skrivna av mer medvetna författare (jag gillar Olika förlag t ex). Dessutom lägger jag särskild vikt vid att hitta böcker som både beskriver hans verklighet (vet ni hur hopplöst det är att hitta böcker som handlar om att gå och lägga sig som inte involverar napp eller välling utan amning och samsovning!!) men som också beskriver andras verklighet.

Och sen försöker jag framför allt hitta bra böcker med tjejer i huvudrollen eftersom forskningen visar att grabbar inte gärna läser böcker om tjejer, medans tjejjer läser böcker om både killar och tjejer. Jag vill vidga hans värld, helt enkelt.

Så min grabb, som än så länge inte är två år, kommer att läsa många olika böcker. (och gör det redan idag)

• sanHbg

Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2009-11-09 21:56:54 följande:

Fast från början var sagorna för de vuxna och inte för barnen.
    nej jag vet, jag bara besvarade angående sexualitet och rödluvan, och menar att sagornas innehåll ändrats över tid för att bättre passa mottagaren (dvs barn nuförtiden)
  • Lidingöbo
    Saskia skrev 2009-11-09 21:43:09 följande:
    Oj, det finns massor med budskap. Nästan varje detalj i sagorna har ett budskap. Fåglarna tex i Hans och Greta står för vägledning, dvärgarna i snövit för regression tex. Mycket handlar om sexualitet tex. har tänkt på att Rödluvan ger vargen en vägbeskrivning till mormor tex..?
    Ok, symboltolkning. Det är på en annan nivå. Jag tror att man går lite för långt då.
  • Lidingöbo
    Catti41 skrev 2009-11-09 22:07:45 följande:
    Min plan är att utsätta min grabb för olika sorters litteratur. Dels gamla böcker som inte alls är särskilt bra ur flera synpunkter (fullpackade med fördomar) dels moderna böcker skrivna av mer medvetna författare (jag gillar Olika förlag t ex). Dessutom lägger jag särskild vikt vid att hitta böcker som både beskriver hans verklighet (vet ni hur hopplöst det är att hitta böcker som handlar om att gå och lägga sig som inte involverar napp eller välling utan amning och samsovning!!) men som också beskriver andras verklighet.Och sen försöker jag framför allt hitta bra böcker med tjejer i huvudrollen eftersom forskningen visar att grabbar inte gärna läser böcker om tjejer, medans tjejjer läser böcker om både killar och tjejer. Jag vill vidga hans värld, helt enkelt.Så min grabb, som än så länge inte är två år, kommer att läsa många olika böcker. (och gör det redan idag)
    Sund inställning.
  • LovisaTilda
    iolanthe skrev 2009-11-09 21:56:00 följande:
    Det tror jag också, dottern som är 3 är för liten för många. Pippi läser vi i och för sig och hon är poppis. Jag har även läst madicken, men tycker i och gör sig att uttryck som "ska jag sticka kniven i dig" och "vill du också drunkna i brännvinsfloden" inte är lämplig för barn i någon ålder. Men å andra sidan tror jag inte att barn tänker på samma sätt som vi alla gånger och att vi vuxna tar allt mycket värre.
    Jag håller med dig!

Dotterns kusin hjälpte sin syster upp i soffan för att sedan knuffa ner henne, när mamman frågade vad hon höll på med blev svaret "det gjorde jag av min godhet".
    Hon var då 3 år gammal...

Håller med dig om att barn och vuxna tänker olika men visst är det viktigt att man kan förklara texten i boken om man får en sådan kommentar?!
    Tycker absolut sådana textstycken som du nämner är olämpliga, kanske kan man byta ut det mot en mildare textrad? Det kommer nog jag göra i början när jag introducerar böckerna.
  • IdaVasterflo
    Min plan är att utsätta min grabb för olika sorters litteratur. Dels gamla böcker som inte alls är särskilt bra ur flera synpunkter (fullpackade med fördomar) dels moderna böcker skrivna av mer medvetna författare (jag gillar Olika förlag t ex). Dessutom lägger jag särskild vikt vid att hitta böcker som både beskriver hans verklighet (vet ni hur hopplöst det är att hitta böcker som handlar om att gå och lägga sig som inte involverar napp eller välling utan amning och samsovning!!) men som också beskriver andras verklighet. Och sen försöker jag framför allt hitta bra böcker med tjejer i huvudrollen eftersom forskningen visar att grabbar inte gärna läser böcker om tjejer, medans tjejjer läser böcker om både killar och tjejer. Jag vill vidga hans värld, helt enkelt. Så min grabb, som än så länge inte är två år, kommer att läsa många olika böcker. (och gör det redan idag)
    Precis så! =) Låter ju riktigt klokt. Och sen så måste man ju prata med sitt barn också, och kanske säga att "oj vilken tokig kille, sådär kan man ju inte göra på riktigt."
  • Sommarlöv

Jag mår nästan illa av vissa sagor. Jag kommer inte att köpa dessa böcker till min son, men om vi tex är på biblioteket och han väldigt gärna vill låna en saga som jag inte gillar, så skulle jag låta honom låna den ändå. Däremot så skulle jag nog uppmuntra honom att låna de andra böckerna med en något mer uppdatarad människosyn, utan läskiga budskap.

• Kålrabbin
    ...Dessutom lägger jag särskild vikt vid att hitta böcker som både beskriver hans verklighet (vet ni hur hopplöst det är att hitta böcker som handlar om att gå och lägga sig som inte involverar napp eller välling utan amning och samsovning!!)...
    Skriver du texten? Så kan jag göra bilderna.
    (Har också varit på jakt efter den boken =)
  • V P E

Numera sållar jag ordentligt innan jag köper/lånar böcker till barnen.
    Gjorde misstaget att Köpa Halvan: Här kommer ambulansen, utan att ha tittat igenom den... Halvanböckerna är annars mycket bra, men inte tusan behöver mina barn veta hur en förlossning i ambulans går till, med moderkaka och lustgas och hela rasket... nä, den boken har "kommit bort"

Svar på tråden Undviker du att läsa sagor för dina barn...