• Solen73

Vilket kakel skulle du ha valt???

Vi håller på och gör om vårat kök. Kul! Det blir ikeas Abstrakt vita luckor och en laminat bänkskiva i svartbrunt. Men så var det här med val av kakel. Så svårt! Vi har väl några favoriter men kan inte riktigt bestämma oss för varken färg eller form. Har varit helt inne på vitt men funderar nu på svart. Kan man ha det när bänkskivan är nästan svart eller blir det för mörkt?

Har ni några tips? gärna bilder!

• Svar på tråden Vilket kakel skulle du ha valt???
  • mirakelasta

Ett tips för alla som bygger nytt kök och vill ha kakel.

Sätt dubbla gipsplattor på köksväggen där kaklet ska sitta. Obs, hela den väggen så det blir platt. Dela den yttersta gipsskivan i tre bitar, en för delen ovan kaklet, en för kaklet och en för köksskåpen.

Gipsskivor skruvas fast och när man tröttnat på kaklet, tapeten eller vad man nu valt så tar man bara bort kakeldelen med gips och slänger. Kvar har man då en fin vägg att sätta upp en ny gipsbit med nytt kakel.

Så har jag gjort i alla år och bytt när jag tröttnat utan att behöva göra så mycket arbete.

• Exelle
    Feline skrev 2009-11-15 20:43:28 följande:
    Nu blev jag nyfiken, men du måstge låta oss få tillgång till ditt galleri så vi kan få se :)
    Bilderna är egentligen redan inne..har jag gjort fel?...varför kan ni inte se dem?
  • Feline
    Exelle skrev 2009-11-16 10:33:16 följande:
    Bilderna är egentligen redan inne..har jag gjort fel?...varför kan ni inte se dem?
    Du får nog ändra i inställningarna så vi kan se dem. Som det är nu ser jag inte ditt galleri alls.

Gå in på din egen hemsida. Om du då tittar till vänster hittar du en bit ner 'kontoinställningar' under huvudrubriken 'inställningar'. Klickar du där så kan du markera att besökare får se ditt bildgalleri.
  • Flippen

Vi har precis renoverat vårt kök och hade exakt samma funderingar. Det slutade dock med att vi valde både vit bänkskiva och vitt glas istället för kakel. Köksluckorna är också vita, men med grepplist i valnöt.
    Vi är supernöjda och jätteglada att vi inte tog svart!
    Glaset vi har som stänkskydd har en vit baksida, och glaset är frostat, vilket gör att glaset inte blir flammigt så fort det inte är helt rent.

Tyvärr strular det med att lägga upp bilder i galleriet här på FL, men bilder finns annars här: www.thbyggab.se Gå sedan in på Galleri - Hus/Projekt, sedan är de första bilderna från vårt kök.

• Exelle
    Feline skrev 2009-11-16 10:46:58 följande:
    Du får nog ändra i inställningarna så vi kan se dem. Som det är nu ser jag inte ditt galleri alls.Gå in på din egen hemsida. Om du då tittar till vänster hittar du en bit ner 'kontoinställningar' under huvudrubriken 'inställningar'. Klickar du där så kan du markera att besökare får se ditt bildgalleri.
    Tack för hjälpen, nu är mitt galleri öppet. Den som vill se fler bilder kan kolla under www.styleroom.se under medlemsnamnet "ellepelle".
  • Exelle
    Flippen skrev 2009-11-16 16:06:34 följande:
    Vi har precis renoverat vårt kök och hade exakt samma funderingar. Det slutade dock med att vi valde både vit bänkskiva och vitt glas istället för kakel. Köksluckorna är också vita, men med grepplist i valnöt.Vi är supernöjda och jätteglada att vi inte tog svart! Glaset vi har som stänkskydd har en vit baksida, och glaset är frostat, vilket gör att glaset inte blir flammigt så fort det inte är helt rent.Tyvärr strular det med att lägga upp bilder i galleriet här på FL, men bilder finns annars här: www.thbyggab.se Gå sedan in på Galleri - Hus/Projekt, sedan är de första bilderna från vårt kök.
    Då är inte jag den enda som har problem att ladda bilder
  • Karin 81

Vi har vita luckor och IKEA:s bänkskiva som heter stenmönstrad svart. Till detta har vivalt en turkos mosaik vilket vi är jättenöjda med.

• Solen73
    Exelle skrev 2009-11-16 20:01:46 följande:
    Tack för hjälpen, nu är mitt galleri öppet. Den som vill se fler bilder kan kolla under www.styleroom.se under medlemsnamnet "ellepelle".
    Jättefint kök!!!
  • 0mim
    Exelle skrev 2009-11-16 20:01:46 följande:
    Helt otroligt, du är den första som har ett likadant kök som jag ( med skillnad att jag har ett fönster vid långsidan ungefär vid köksdelen och ett litet i höger hörn bredvid spisen). När vi gör om hade jag tänkt något liknande som ditt kök men utan köksön och luckorna till vänster ovan om spisen. Hur stort är ert kök? Så att jag kan få en bättre bild hur jag kan få till mitt kök. Verkligen jättefint.
  • Exelle
    0mim skrev 2009-11-16 23:09:54 följande:
    Helt otroligt, du är den första som har ett likadant kök som jag ( med skillnad att jag har ett fönster vid långsidan ungefär vid köksdelen och ett litet i höger hörn bredvid spisen). När vi gör om hade jag tänkt något liknande som ditt kök men utan köksön och luckorna till vänster ovan om spisen. Hur stort är ert kök? Så att jag kan få en bättre bild hur jag kan få till mitt kök. Verkligen jättefint.
    Tack! Vad kul, har du bilder av ditt kök??
    Hur stort? Jag ska kolla om jag hittar måtten...ha!..ett par sekunders sökande i kökslådan och jag hittade ett par ritningar, dock inte alla.
    Alltså måttet över vasken från vägg till vägg (har en skorsten i högra hörnet!) är 2,66 m. Avståndet från vänstra fönstret till väggen bakom mikron är ju längre, har dock inget mått, men det motsvarar ett djupet av ett kylskåp
    Måttet vid det vänstra fönstret är 2,88 m.
    Hoppas du fattar mina förklaringar!
  • Exelle
    Solen73 skrev 2009-11-16 21:45:51 följande:
    Jättefint kök!!!
    Tack så mycket! Är även tacksam för hjälpen, utan dig hade mitt galleri kanske varit blockerat i evigheter
  • 0mim
    Exelle skrev 2009-11-16 23:44:57 följande:
    Tack! Vad kul, har du bilder av ditt kök??Hur stort? Jag ska kolla om jag hittar måtten...ha!..ett par sekunders sökande i kökslådan och jag hittade ett par ritningar, dock inte alla. Alltså måttet över vasken från vägg till vägg (har en skorsten i högra hörnet!) är 2,66 m. Avståndet från vänstra fönstret till väggen bakom mikron är ju längre, har dock inget mått, men det motsvarar ett djupet av ett kylskåp Måttet vid det vänstra fönstret är 2,88 m. Hoppas du fattar mina förklaringar!
    Skulle kunna lägga in bilder på mitt nuvarande kök, tyvärr är det ingen dröm precis. Köket var det som var i minst behov av renovering trots att det var från -61 men det står väl på tur att renoveras ganska snart. Ska försöka lägga in bilder i mitt bildgalleri.
  • Exelle
    0mim skrev 2009-11-17 22:41:05 följande:
    Skulle kunna lägga in bilder på mitt nuvarande kök, tyvärr är det ingen dröm precis. Köket var det som var i minst behov av renovering trots att det var från -61 men det står väl på tur att renoveras ganska snart. Ska försöka lägga in bilder i mitt bildgalleri.
    Kan inte komma in i ditt galleri!
    Har du inte hunnit lägga in bilder ännu eller har du samma problem som jag hade? Kanske ditt galleri är blockerat som mitt var? Följ isåfall rådet ovan, #13!
  • Katarina76

Jag hade tänkt ha svart mosaik 5*5, men är jätteglad att jag tog glasmosiak istället. Hade blivit less på det svarta tror jag.

• Gung Ho

Till vitt kök blir röd glasmosaik grymt...
    Finns en modell med lite ojämt skurna kanter i melerad röd ton som är grymt snyggt..kostar ca 2000 kr/ m2 har jag för mig.

Skall se om jag hittar vad det heter oxå..

• JuliaåRonjasmammis

Efter att ha sett Exelles kök fick jag jätteinspiration, gud så snyggt!

Vi kommer att ha Ikeas Abstrakt Vit, bänkskivor i ek (ska bytas ut till granit eller älvdalsporfyr när lottovinsten trillar in ), ekparkettgolv, samt en liten fondvägg med blommig tapet i silver, vitt och grönt. Resten av väggarna blir målade i vitt som är bruten i gröngrått.

*funderar vidare*

• Exelle
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-11-18 01:06:07 följande:
    Efter att ha sett Exelles kök fick jag jätteinspiration, gud så snyggt!Vi kommer att ha Ikeas Abstrakt Vit, bänkskivor i ek (ska bytas ut till granit eller älvdalsporfyr när lottovinsten trillar in ), ekparkettgolv, samt en liten fondvägg med blommig tapet i silver, vitt och grönt. Resten av väggarna blir målade i vitt som är bruten i gröngrått.*funderar vidare*
    Vad kul, det tackar jag för!
Svar på tråden Vilket kakel skulle du ha valt???