• Litchi81

Filt över ansiktet?

Har en dotter på snart 4 månader. När hon vaknar brukar hon leka/dra i filten hon har över sig. Oftast ligger hon vaken en bra stund och pratar med sig själv innan hon kräver min uppmärksamhet. Jag blir så rädd att hon ska få filten över ansiktet! Jag använder en gallerfilt som är hål i men jag är ändå lite orolig att hon ska råka få den över ansiktet och inte få bort den. Brukar lägga en kudde över filten i fotändan så hon inte ska kunna dra upp den så långt, men hjälper föga. Någon som känner igen problemet? Vad har ni gjort åt det? Jag vill ju inte heller låta henne sova utan filt...

• Svar på tråden Filt över ansiktet?
  • lokisse

en "sovsäck" är lösningen pa ditt problem.

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Solisrosis

använder du gallerfilt så är det ju hål i dem som luften kommer ut/in ur, så det är ingen fara.

många barn använder ju snuttefilt (så även min dotter) som de brukar tycka om att dra över ansiktet på nätterna. men jag förstår din oro, jag var ocks orolig och plockade alltid bort snuttefilten när hon somnat, nu är ohn 9 månader och tar bort den själv, jag har även haft andningslarm.

men som sagt, är det gallerfilt du använder behöver du nog inte oroa dig.

• GrönaDruvan

Min son har ofta gillat att ha filten över huvudet. Så länge det är en filt som dom kan andas igenom så är det ju ingen fara. Gallerfilt är väl absolut inte farligt.

• Malawi

Vår dotter kan inte somna utan sin gallerfilt över ansiktet, det är ingen fara.

• anna1973

vår son som är sju månader och flera av hans "kompisar" som är både yngre och äldra somnar alltid med en snuttefilt eller liknande över ansiktet, och det är ingen fara, han kan andas bra ändå.

• Pebbles82

Min dotter är också snart 4 månader och har en snuttefilt numera, jag anser att den är mindre och är enklare att få in luft genom (eftersom den slutar någonstans). En vanlig filt kändes mer "stor" och lätt att täcka större yta.

Hon drar nämligen i stort sett alltid över filtar/täcken/vad som finns tillgängligt över huvudet när hon tycker det är dags att sova.
    Jag vet inte hur man får dem att sluta med det överhuvudtaget? Det är ju liksom hennes sätt att koppla av och säga till när hon inte vill vara med längre.

• Litchi81

Tack för era svar. Känns som jag kan vara rätt så lugn då så länge jag använder en gallerfilt.. Sovsäck är ju ett alternativ men det tror jag inte min tjej skulel trivas i. Hon vill gärna kunna sparka fritt!

Svar på tråden Filt över ansiktet?