• Sigrid

Vad ge för milersättning till kompis för bilresa

Jag och en kompis åkte bort i helgen och vi åkte i hennes bil. Jag vill betala för resan, vad är lämplig milersättning?

• Svar på tråden Vad ge för milersättning till kompis för bilresa
  • STAmbassadör

18kr/milen brukar det ligga på.

• Spädis08

Till en kompis skulle jag nog tänka mig att dela på den faktiska bensinkostnaden och inte räkna med slitage, värdeminskning osv som är i de 18 kr/milen. Beroende på vad det var för bil, men räkna på 1 liter milen så ca 6-7 kr för din del per mil. Eller så ger du en liten present istället för motsvarande summa, kan nog uppskattas mer av mottagaren... Skulle själv känna mig lite snål om jag tog emot pengar från en kompis, present skulle kännas bättre...

• saxa

fast jag skulle nog föredra att få pengar, och det är inte alltid lätt att hitta en present som uppskattas. 10 kr per mil kanske?

• bakeacake

18 kr milen är ju vad man brukar betala...

människor utan bil som bara betalar för bensinen brukar oftast inte inse att det kostar så mycke mer än bara det.. skatt, försäkring, service osv.. våran bil kostar oss 40kr milen....

• Miss Lau

Halva bensinkostnaden plus lite till tycker jag är rimligt. Och personligen hade jag mycket hellre tagit pengar än en present (jag har nog med grejer och köper helst det jag vill ha själv).

• idiblon

Beror kanske lite på vad hon har för bil. 18:- milen låter hutlöst mycket, jag hade varesig gett eller tagit emot ens hälften... Tjejen själv ska ju stå för hälften!?! Men som sagt, det beror på vad för bil och vad den drar. Inte ska man som passagerare stå för kostnaden för investeringen i bilen, knappast.

• épouse

halva soppa kostnaden rakt av. Orka hålla på med XXkr/milen.

• bakeacake
    idiblon skrev 2009-11-09 19:44:13 följande:
    Beror kanske lite på vad hon har för bil. 18:- milen låter hutlöst mycket, jag hade varesig gett eller tagit emot ens hälften... Tjejen själv ska ju stå för hälften!?! Men som sagt, det beror på vad för bil och vad den drar. Inte ska man som passagerare stå för kostnaden för investeringen i bilen, knappast.
    de är väl klart som f*n man ska.. visst kan man se det som skilnad om jag själv skulle åkt bil även om kompisen inte skulle följa med.. men skulle ja inte gjort de tycker ja absolut hon ska betala för slitaget på bilen.. å de gör mina vänner efter ja förklarat för dom hur j*la mycke en bil konstar per år.. jag gör desamma till mina vänner...
  • idiblon
    bakeacake skrev 2009-11-09 19:46:22 följande:
    de är väl klart som f*n man ska.. visst kan man se det som skilnad om jag själv skulle åkt bil även om kompisen inte skulle följa med.. men skulle ja inte gjort de tycker ja absolut hon ska betala för slitaget på bilen.. å de gör mina vänner efter ja förklarat för dom hur j*la mycke en bil konstar per år.. jag gör desamma till mina vänner...
    Vilken tur att jag slipper ha dig i min närhet, då. Det beror som sagt på vilken bil. Ger du kompisen del av vinsten vid eventuell försäljning, också?
  • bakeacake
    idiblon skrev 2009-11-09 19:47:30 följande:
    Vilken tur att jag slipper ha dig i min närhet, då. Det beror som sagt på vilken bil. Ger du kompisen del av vinsten vid eventuell försäljning, också?
    nej.. men jag har inte räknat med vad bilen kostade i inköp i min milkostnad...
Svar på tråden Vad ge för milersättning till kompis för bilresa