stuvade makaroner?
hur gör man det?
hur gör man det?
Jag brukar göra enligt ett recept som står på Kungsörnens gammaldags makaroners paket. Kommer inte ihåg exakt men det är i alla fall 1 liter 3 % mjölk som man kokar makaronerna i (försiktigt så det inte bränns vid eller kokar över). Det blir jätte-jättegott!! Gott med lite salt och vitpeppar i också tycker jag. Nu blev jag sugen på stuvade makaroner jag med :0)
tack!
Har inte ätit det sen jag var liten. Tänkte ge det en chans igen :)
Ja, det är ju så gott. Jag brukar steka falukorv i tunna skivor till, ganska hårt stekta. Mums!
Precis..
Röd mjölk ska det va allra först =) Sen så ska du ha dubbelt så mycket mjölk som du vill ha makaroner. Smält lite smör i en kastrull, salta och ha i lite vitpeppar. När det smält så häller du i mjölken. Och från och med nu måste du röra heeela tiden annars bränner det vid och ger en äckelsmak på hela stuvningen. När mjölken sen ser ut att börja koka upp så har du i makaronerna. Sen rör du heeeela igen tiden tills det kokat ner till en krämig stuvning. Voila! Såå gott ju =)
En annan variant som vi brukar göra: Koka makaronerna som vanligt tills dom e typ klara. Häll bort vattnet o häll i mjölk så att det nästan täcker makaronerna. O sen i med lite redning gjord på vatten o vetemjöl. Låt koka tills det tjocknat lagom.
Jag gör alltid själva redningen vid sidan som så jag slipper brända kastrullbottnar. Jag kokar idealmakaroner den tid de ska kokas. Under tiden smälter jag smör, rör i så mycket vetemjöl som krävs, häller sedan på mjölk tills det är lagom tjockt. Salt och vitpeppar. Häller blandningen över makaronerna, rör om, Klart=)
tack allihop för er hjälp! Får se om jag lyckas.. :)
vi brukar köra 8dl mjölk och 50 gram smör.. kokas upp.. i med 3dl gammeldags makaroner.. kokas till konsistensen är bra..
i med salt,vitpeppar och ev muskot....
denna varianten är allra godast och blir sååå krämig!!!
gäller dock att stå vid spisen hela tiden och röra nästan konstant för att det inte ska brännas eller koka över.....
brukade förrut koka makaronerna i vatten, strö över mjöl o sen på med mjölk.. som en bottenredning.. men när de kallnar tenderar de att bli som klister.. mindre gott.
skippar mjölet helt! blir jättebra!
men GUD gott folk!!!! ni glömmer ju det viktigaste som gör det till det det är!!! MUSKOT!!!! man kan inte äta stuvade makaroner utan muskot!