• fatooooosh

nti-studerande kolla hit

Såååå jag undrar ni som läst och läser på NTI nu hur går det för er .. hur går betygsamtalet till?? Telefonsamtal? Jag e så nervös ..

Jag studrar matte c och det går ci och så !!!

• Svar på tråden nti-studerande kolla hit
  • STAmbassadör

jag fick betygssamtal via mailen. läste en kurs på distans där.

• Kenzie

Jag har haft alla betygssamtal på telefon och läraren har ställt några frågor om inlämningsuppgifterna och proven.

• 3barnmama
    Kenzie skrev 2009-11-09 23:18:51 följande:
    Jag har haft alla betygssamtal på telefon och läraren har ställt några frågor om inlämningsuppgifterna och proven.
    Jag har också haft de på telefon och de var inte så många frågor men jag vet inte hur är det med matte
  • solvindoch vatten

Jag har läst på två olika skolor på distans, nti skolan är väldigt hårda på uppdragen tycker jag men betygssamtalen är inte svåra, dem fråga mest vad du tyckte om kursen och sen kan det komma en fråga men det verka inte så viktigt om man svarar rätt eller inte. Läste på en annan skolan innan på distans och det var helt annolunda där fick jag lätt höga omdömmen på uppdragen men sen var det det muntliga via webbkameran och där var man tvungen att vara jätte duktig, exp jag hade MVG på alla tre uppdrag i filosofin men eftersom jag inte var på MVG nivå på muntan utan mer G då fick jag bara G känns väldigt taskigt, borde iaf fått ett VG, det är så olika. Men inför NTI´s betygssamtal behöver du nog inte vara orolig :) det har varit på telefon dem gångerna jag haft det. Slappna av så ska du se att det kommer att gå bra, lycka till!!!

• fatooooosh
    STAmbassadör skrev 2009-11-09 19:02:23 följande:
    jag fick betygssamtal via mailen. läste en kurs på distans där.
    var det på nti oxå ?
  • småprinsorna

NTI ska man inte läsa om man vill bli rättvist behandlad. Skit kassa. De kunde som sagt va sänka ett betyg från MVG till ett G just för att man inte kunde svaret på en fråga. Praktiken ska vi ens inte prata om, om den ingår i kursen du läser.

• fatooooosh

småprinsorna: Ojjj är det verkligen så ??? omg... hoppas att jag i allafall blir Godkänd det e ända jag kräver!!

• snuttlan

jag läser samhällskunskap där .. jag tycker det är heeelt sjuka frågor... och hur bra man än tycker att man gör så får man faaan bara ett G och sen frågar jag hur faaan ska en 17 åring klara såna här frågor som i allfall jag fått om jag inte knappt klarar dom och då är jag ju i allfall 27 nää jag ska läsa klart sam och sen svB sen ska jag välja bort dom ..

• lilla sandra
    snuttlan skrev 2009-11-13 00:48:44 följande:
    jag läser samhällskunskap där .. jag tycker det är heeelt sjuka frågor... och hur bra man än tycker att man gör så får man faaan bara ett G och sen frågar jag hur faaan ska en 17 åring klara såna här frågor som i allfall jag fått om jag inte knappt klarar dom och då är jag ju i allfall 27 nää jag ska läsa klart sam och sen svB sen ska jag välja bort dom ..
    Var glad att du ens får G om det är samma lärare som jag o mina klasskamrater hade. (Vi läste alla via NTI, men hoppade av pga läraren o går nu o läser på komvux istället)
  • miLLus

Min bror studerade matte C på nti och det gick bar så länge man förstår talen, läraren kommer (enligt min bror) be dig att förklara ett tal och bara berätta hur du gör för att lösa talet. kan du det så blir det nog bra.

Jag har själv bra erfarenheter av nti, gick själva många kurser där och hade aldrig svårt men samtalen. Så länge man inte fuskat och faktiskt själv gjort alla uppgifter så tror jag man klarar sig.

• snuttlan

lilla sandra skrev 2009-11-13 01:25:23 följande:

Var glad att du ens får G om det är samma lärare som jag o mina klasskamrater hade. (Vi läste alla via NTI, men hoppade av pga läraren o går nu o läser på komvux istället)
    hurru jag är inte klar än .. har en vecka kvar suck ..... ska skriva nått jävla skiit om en utklädd människa som ska föreställa finnansminister och ska förklara massa drabbel för en reporter ... skiiiiiit va faaan har detta med samhällskunskap att göra .... förlåt lite lått irreterad .. läraren heter typ jonas nått....
  • Helennnna

Usch jag gillar inte heller Nti. Jag har precis studerat klart matte A och delproven var lätta tycker jag. Men sen på slutprovet var det Bara MVG frågor, jääääääätte långa ekvationer osv. Dessutom var det 90% ekvationer. Nån fråga procent sen en fråga om area/omkrets. Jätte dåligt. Provet kunde ha varit nån fråga från varje kapitel om man säger.. och sen så dom som inte kan "mvg ekvationer" då? - Nej dom får ig. Jätte nervös för vad jag får för betyg i det nu, har alltid fått vg på prov i matte men nu vet i f*n. :S

Jag är inte nervös inför betygsamtalet som jag tänkte ringa om idag, utan snarare arg. Ska ta upp med henne om vad jag tyckte om matteprovet.

Sen deras slutprov som ska göras på fredagen sista veckan i kursen. Både matte sv och eng slutade samma dag. Så fick göra TRE slutprov samma dag, 19 timmar. VÄLDIGT dåligt. Man kunde få dela upp dom under en vecka tycker jag. Jag hade huvvevärk när jag skulle gå och lägga mig efter dessa prov.

• lilla sandra
    Helennnna skrev 2009-11-13 15:21:04 följande:
    Usch jag gillar inte heller Nti. Jag har precis studerat klart matte A och delproven var lätta tycker jag. Men sen på slutprovet var det Bara MVG frågor, jääääääätte långa ekvationer osv. Dessutom var det 90% ekvationer. Nån fråga procent sen en fråga om area/omkrets. Jätte dåligt. Provet kunde ha varit nån fråga från varje kapitel om man säger.. och sen så dom som inte kan "mvg ekvationer" då? - Nej dom får ig. Jätte nervös för vad jag får för betyg i det nu, har alltid fått vg på prov i matte men nu vet i f*n. :S Jag är inte nervös inför betygsamtalet som jag tänkte ringa om idag, utan snarare arg. Ska ta upp med henne om vad jag tyckte om matteprovet. Sen deras slutprov som ska göras på fredagen sista veckan i kursen. Både matte sv och eng slutade samma dag. Så fick göra TRE slutprov samma dag, 19 timmar. VÄLDIGT dåligt. Man kunde få dela upp dom under en vecka tycker jag. Jag hade huvvevärk när jag skulle gå och lägga mig efter dessa prov.
    TACK! Inte bara jag som fick panik under slutprovet!
    Jag klarade alla andra prov galant, men just ekvationer är inte min starka sida. Snacka om total panik när jag öppnade provet!
  • Helennnna

lilla sandra skrev 2009-11-13 15:39:30 följande:

TACK! Inte bara jag som fick panik under slutprovet! Jag klarade alla andra prov galant, men just ekvationer är inte min starka sida. Snacka om total panik när jag öppnade provet!
    Usch! Fick du G på provet / i betyg?
  • lilla sandra
    Helennnna skrev 2009-11-13 15:43:05 följande:
    lilla sandra skrev 2009-11-13 15:39:30 följande: Usch! Fick du G på provet / i betyg?
    Ja, jag fick G.
    Hade hoppats på att läraren skulle förklara lite mer om ekvationer i betygsamtalet, men inte då. Hon sa bara lite klämkäckt: "Ja, ekvationerna har du lite svårt för, tänk på det när du läser matte B sen"
    Jag har kvar boken o ska stenplugga ekvationerna innan jag ens funderar på matte B.
  • Mathy
    solvindoch vatten skrev 2009-11-10 22:25:38 följande:
    Jag har läst på två olika skolor på distans, nti skolan är väldigt hårda på uppdragen tycker jag men betygssamtalen är inte svåra, dem fråga mest vad du tyckte om kursen och sen kan det komma en fråga men det verka inte så viktigt om man svarar rätt eller inte. Läste på en annan skolan innan på distans och det var helt annolunda där fick jag lätt höga omdömmen på uppdragen men sen var det det muntliga via webbkameran och där var man tvungen att vara jätte duktig, exp jag hade MVG på alla tre uppdrag i filosofin men eftersom jag inte var på MVG nivå på muntan utan mer G då fick jag bara G känns väldigt taskigt, borde iaf fått ett VG, det är så olika. Men inför NTI´s betygssamtal behöver du nog inte vara orolig :) det har varit på telefon dem gångerna jag haft det. Slappna av så ska du se att det kommer att gå bra, lycka till!!!
    Hur var upplägget hos NTI?
    Jag har läst någonstans att man ska ringa till sin lärare en gång i veckan och ha prov? Kan dock inte hitta det på NTIs hemsida. Men hur såg upplägget ut i hur man studerade, prov, samtal osv. Inget med cam prov?
  • mirrormirror

Har studerat ca 10 kurser på nti totalt under 1 års tid och för det mesta så klarar du dig ganska bra om du följer kursplanen som du får speciellt om du bara läser 1 kurs, och uppläget brukar se ut som så att du första dagen får läsa ett välkomstbrev och sen sen skriva vad ditt mål med kursen är betyg och sådana frågor. Under kursens gång kommer du att ha ett antal inlämningsuppgifter som ska lämnas in i tid och beroende på vad du läser så kanske du även har vissa muntliga delar som kan genomföras antingen via telefon eller skype. Antalet inlämningsuppgifter varierar från kurs till kurs men under min kurs i Geografi 1 så hade jag 4 inlämningsuppgifter och läste på 7 veckor vilket gav mig ca 1 vecka och någon dag att genomföra varje uppgift som vanligtvis tog ca 3-4 timmar st att genomföra efter att ha läst de angivna sidorna i boken så varje uppgift tog ungefär 6 timmar att genomföra sen efter att du har gjort inlämningsuppgifterna så brukar man ha en examinationsuppgift och den jag hade handlade mestadels om skrivuppgifterna 3-4 och knappt något om 1-2 men det kan också variera. Efter det hade jag ett slutprov där jag fick beskriva mer detaljerat om en del som i mitt fall fanns i skrivuppgift 2. Jag tyckte inte att nti var så illa som en del beskriver dem det enda jag kan klaga på dock är att lärarna var väldigt dåliga på att svara på mina frågor och de frågorna som blev besvarade gav de något svar som jag redan visste.

Svar på tråden nti-studerande kolla hit