• Fjäril

Sfinkterruptur grad 3 (total), svårt att få planerat snitt i Linköping?

Jag väntar nu andra barnet i maj 2010. Min förra förlossning var jättejobbig och slutade med sfinkterruptur grad 3 (total). Finns det någon som vet hur landstinget i östergötland generellt ställer sig till snitt efter detta? Jag har kvarstående men från min tidigare förlossning. Läcker, ont vid samlag etc

• Svar på tråden Sfinkterruptur grad 3 (total), svårt att få planerat snitt i Linköping?
  • Wannabe3barnsmor

Jag kan inte uttala mig om Linköping men kan säga att i Stockholm beror det på hur man återhämtade sig efteråt, som jag förstod det.

Jag fick också total sfinkterreptur (grad 4) vid min första förlossning och vid andra blev jag undersökt och samtalade med gynekologiska överläkaren och då jag hade ganska lång läkningsperiod rekommenderade hon kejsarsnitt.

• Fjäril

Tack för ditt svar! Någon annan som har erfarenhet av linköping eller någon annanstans? Jag vill verkligen ha snitt denna gång.

• anemonasussegotta

Ingen erfarenhet själv, men har kompis som har. Jag lider med dig och hoppas verkligen att du slipper "tjata" dig till ett snitt utan att dom förstår din situation och beviljar dig snitt utan tjafs...

• knoppis

Hej, vill tipsa dig om sfinkterrupturtråden del4 här på FL. Där har jag fått både info och stöd. Kanske någon där har koll på hur de ställer sig till snitt i östergötland. Själv fick jag en sfinkterruptur grad 3 och 4 (total) 2005, och är nu gravid igen och ska göra ett planerat snitt om en vecka. Det känns jätte bra! Tror att det viktigaste är att det blir som DU vill, vill du ha snitt så stå på dig om de är svåra! Lycka till!

• Fjäril

Tack! Visade sig att jag fick grad 3 (total) och grad 4 också. Har snittsamtal i veckan är väldigt nervös. Drömmer mardrömmar.

• lindaolsson

De får inte neka någon snitt, om det inte finns några medicinska hinder. Självklart får man gå på "övertalningssamtal" men det är bara att du står på dig!

Lycka till!

• knoppis
    Fjäril skrev 2009-11-24 07:35:01 följande:
    Tack! Visade sig att jag fick grad 3 (total) och grad 4 också. Har snittsamtal i veckan är väldigt nervös. Drömmer mardrömmar.
    Vill du ha snitt så stå på dig! Själv var jag osäker till en början men när jag fått lite statistik så kände jag att snitt var rätt för mig. Tror inte att de kommer att neka dig med den bristning du fått (mer kan man ju inte gå sönder). Dessutom är det faktiskt du som riskerar att bli analinkontinent så du borde ha mycket att säga till om! Det går säkert jätte bra på snittsamtalet! Lycka till igen!
  • Fjäril

Tack så mycket alla! Ska dit imorgon. Hoppas allt går bra så jag kan börja njuta av graviditeten. (Förutom kräkningar och trötthet :) men ändå) Vill börja se fram emot den lille.

• Wannabe3barnsmor

Hur gick det?

Själv träffade jag min barnmorska häromdagen för inskrivningssamtal. Jag tänkte att jag skulle vara öppen för möjligheten för vaginal förlossning men hon tyckte jag skulle ställa in mig på kejsarsnitt även denna gång "ingen kan tvinga dig att snittas men du borde".

• Fjäril

Jag har blandade känslor för mötet. Enligt henne så har jag inga medicinska skäl. Jag måste ha läckage av avföring och inte " bara" att jag kissar på mig och har ont. Så hon tycker nog vaginal förlossning är bäst och det blir inget snabbt beslut måste träffas och diskutera alternativ några gånger. Men hon var samtidigt tydlig med att hon inte stängt dörren för kejsarsnitt men vill kolla flera alternativ och lovade att vad vi än kommer fram till så kommer jag vara bekväm i det. Lät som om, om jag verkligen inte kan tänka mig vaginal förlossning så kan det vara ok med kejsarsnitt men hon hoppas på att man kan hitta någon annan variant till mig. Det låste sig totalt för mig och jag grät hela tiden. Tack och lov så följde min man med. Men hon kändes kompetent och gjorde inte skrämselpropaganda mot kejsarsnitt heller utan vill att vi ska vara öppna för alternativ. Blir inget möte igen förrän början av nästa år så det gäller att försöka släppa det här sålänge...lättare sagt än gjort men men vi får se.

• anemonasussegotta

blir ju så jääävla trött på detta ifrågasättande hela tiden!!!! FAn att dom inte kan lyssna på den som faktiskt har problem och som ska föda ut barnet!!
    Vaddå andra alternativ?? Snitt, vaginalt, och vad mer????? Hur tänkte hon då???

Det är ju DU som går med dom här problemen nu och som är rädd att dom förvärras och inte vill gå igenom något liknande igen - inte hon..
    Tycker bara det är så himla fel - för i slutändan med de direktiv och regelverk dom stödjer sig mot så handlar det bara om att dom som kan tala för sig bäst - dom får snitt, medan dom som kanske verkligen behöver det men saknar talets gåva - dom tvingas till vaginal förlossning... helt sjukt system om du frågar mej.

Snittfrågan ska vara mer upp till individen att bestämma - och inte handla om någon retorikkompetens!!!

AMEN!

• knoppis

Hej, har nu fått mitt andra barn med planerat snitt efter sfinkterruptur (total) grad 3och 4. Är nu jätte glad att det blev snitt, sonen vägde ett kilo mer än min dotter och de var lika långa. Undra hur det skulle ha gått med en vaginal förlossning . Om de är svåra kräv tillväxt ultraljud!

• Frida och Pricken
    Fjäril skrev 2009-11-26 14:42:17 följande:
    Jag har blandade känslor för mötet. Enligt henne så har jag inga medicinska skäl. Jag måste ha läckage av avföring och inte " bara" att jag kissar på mig och har ont. Så hon tycker nog vaginal förlossning är bäst och det blir inget snabbt beslut måste träffas och diskutera alternativ några gånger. Men hon var samtidigt tydlig med att hon inte stängt dörren för kejsarsnitt men vill kolla flera alternativ och lovade att vad vi än kommer fram till så kommer jag vara bekväm i det. Lät som om, om jag verkligen inte kan tänka mig vaginal förlossning så kan det vara ok med kejsarsnitt men hon hoppas på att man kan hitta någon annan variant till mig. Det låste sig totalt för mig och jag grät hela tiden. Tack och lov så följde min man med. Men hon kändes kompetent och gjorde inte skrämselpropaganda mot kejsarsnitt heller utan vill att vi ska vara öppna för alternativ. Blir inget möte igen förrän början av nästa år så det gäller att försöka släppa det här sålänge...lättare sagt än gjort men men vi får se.
    Ordet doula, har du hört det förut? Vet du vad det är?

Läs detta: mammasidan.se/foerlossning/foerlossningsstoed-avgoerande-foer-din-foerlossningsupplevelse

Jag är doula och bor och "doular" i Östergötland. Jag finns för dig/er om du vill!
  • Fjäril

Frida och Pricken:

Ja, jag känner till vad doula är. Jag tycker verkligen det kan vara en kanon bra sak för ensamstående eller där männen är mindre aktiva eller mer nervöst lagda. Men grejen är den att jag har en helt underbar stöttande man. Aktiv under hela förlossningen. Påminnde mig om att andas, masserade och stöttade. Han kan verkligen tyda varje min jag gör. Han tror på mig och berättar det för mig. Lämnade mig inte en sekund. Barnmorskan blev jätteglad när hon såg vilken bra stöttande man jag har, att vi gjorde detta tillsammans. Så min fråga är vad kan du göra som min man inte kan?

Svar på tråden Sfinkterruptur grad 3 (total), svårt att få planerat snitt i Linköping?