Inlägg från: Metallica0406 |Visa alla inlägg
  • Metallica0406

Extrem klåda i underlivet...

Det är hemskt vad det kliar i underlivet, och det konstiga är det att det inte är svamp. Redan undersökt.

Men det kliar hur mycke som helst och inget tycks hjälpa.

Jag har under denna graviditet råkat ut för denna hemska panikkänslan då det börjar klia. Har också rikligt med flytningar under graviditeten som är ett stort besvär för mig och jag tror att det kan ha och göra med klådan delvis.

Gyn kunde inte fastställa vad som skulle göras konstigt nog. Dem tyckte att eftersom jag har så rikliga flytningar så skulle jag vara noga med hygienen och tvätta med lactasyd intim tvålen dagligen och det gör jag men ändå kliar jag tills det blir sår där nere, det är så jobbigt att jag ibland gråter vid kli-attacker då jag redan kliat upp till sår på blygdläpparna. Att kissa är rena mardrömmen....så nu undrar jag om nån fler har nån typ av samma besvär som vet vad som kan hjälpa??

• Svar på tråden Extrem klåda i underlivet...
  • Metallica0406
    cam409 skrev 2009-11-09 15:23:23 följande:
    Känner igen mig, jag smörjde med tvättolja och köpte en fuktighetsbevarande kräm på apoteket och det hjälpte till stor del men visst är det hemskt....
    Tack för tipsen, ska se om det kan fungera för mig.
    Det är ett rent helvete rent utsagt då det kliar så mycke, trodde ett tag att jag var ensam om det men tydligen inte...skönt
  • Metallica0406
    jennyc28 skrev 2009-11-09 15:49:48 följande:
    Jag skulle tippa på att slemhinnorna är irriterade, för det är ganska vanligt under graviditeten. jag skulle inte tvätta med lactasyd om jag vore du det är uttorkande. Rekomenderar en kräm på apoteket som heter intim (krämen inte gelen) OOH det är som balsam där nere. Dom har även tvål och tvättservetter(som är super när man tex är borta o känner sig lite ofräch). Lycka till!
    Men du då ska jag sluta med lactasyd och införskaffa i den där krämen istället och se om det blir bättre. Tackar så hemskt mycke för din hjälp.
  • Metallica0406
    Nilla21 skrev 2009-11-09 16:23:14 följande:
    känner igen mig och tror inte de e svamp fast jag har iofs aldrig haft svamp men har så rikliga flytningar så de rinner nästan :O vita det e inte sexigt och man känner sig så ofräsch tycker jag...
    Jaa det är riktigt ofräscht

Har ett stort dilemma med dessa flytningar. Och det är det att jag måste nästan ha trosskydd på mig hela tiden förutom då jag sover för utan trosskydd så måste jag byta trosor si sådär 7 gånger på en dag. Tack för din hjälp och för att jag slipper känna mig som den enda i världen med detta problem.
  • Metallica0406
    Sannalouise87 skrev 2009-11-09 18:38:10 följande:
    ååh...är också gravid med samma problem..har dock inte kliat upp sår än...mitt kommer mest på kvällarna och nätterna...håller på att bli tokig... Ska nog testa den där krämen!
    Jaa vi får testa den där krämen och tala om här sen om det funkar eller inte
  • Metallica0406

Madde A skrev 2009-11-09 18:52:20 följande:

Finns ju nån intimolja på apoteket med, bra om man är torr,hoppas du blir bättre snart.

Har du vita flytningar med så skulle jag kolla upp om det inte är svamp, för jag får ofta så när jag har svamp. Onödigt att gå med det om det är det menar jag
    Jaa jag ska till BM den 18de så då ska jag rådfråga henne om hur jag ska gå tillväga. Kanske måste jag uppsöka gyn om hon tror att det kan handla om svamp för min del.
  • Metallica0406
    Minxy skrev 2009-11-09 19:08:07 följande:
    Vilka muppar på gyn! Enligt  min erfarenhet så torkar alla tvättkrämer/tvålar ut underlivet och gör att det kliar hemskt. Jag tvättar enbart med barnolja och vatten. Allt för att inte torka ut. Lycka till TS!
    Tack för din hjälp
  • Metallica0406
    ELMK skrev 2009-11-10 13:45:52 följande:
    jag har samma problem både i denna och i förra graviditeten, jag får daktakort utskrivet, be din läkare skriva ut det, fungerar utmärkt för mig!!
    Ska prata med läkaren om det och se vad han säger om det, tack för tipset!!
  • Metallica0406
    Chipsgalen skrev 2009-11-11 16:50:11 följande:
    Japp känner igen mig! Hade samma med första barnet och nu med. Men jag smörjer in mig med riktigt fet salva typ idomin eller liknande varje kväll. Och då mycket! Sen går jag och lägger mig och det är alltid bättre dagen efter men glömmer jag en kväll så är det asjobbigt nästa dag! Och gå runt med salva i trosan när man är vaken är INTE kul! Lycka till!
    Nej det kan jag förstå!! Att det inte är kul att ha salvan insmord på dagtid då man i regel har trosor på sig. Men att smörja in vid sängdags och sova en hela natt insmord med fet salva kan jag nog hålla med om är ett bra tips.

Nackdelen för mig är väl den att jag kan vakna av att jag kliar där ändå....och det är rätt så frustrerande då jag verkligen försöker låta bli att klia då det oftast bara driver det till ett värre stadium.

Tack för tipset!!
  • Metallica0406
    Bobbenn skrev 2009-11-12 11:06:45 följande:
    Har du kollat att det inte är SVAMP? Annars testa lactal, finns på apoteket
    Skrev det i trådstarten att jag är undersökt och att det är inte svamp.

Tack för tipset.
  • Metallica0406
    Drom skrev 2009-11-12 11:05:24 följande:
    Här är en till som haft det som du har det. Lösningen för mig var att träffa en hudläkare, efter remiss från gyn (men vad jag fick kämpa för att inte gyn bara skulle säga "stackars dig och det går nog över" - sådana här problem är ju verkligen olidliga!). Fick två råd, som verkligen, verkligen hjälpt mig: 1) smörj in med vitt vaselin (finns i tub på apoteket), tex kan du trycka ut en sträng på lite toapapper och trycka mot de ställen det kliar på. Gör det varje kväll, eller på morgonen också tex i början (du kan ju torka av det överflödiga på morgonen, så det inte känns för kladdigt), 2) tvätta dig inte - alls! Det låter inte klokt, men en jättebra gynläkare sa till mig att man absolut inte ska tvätta med tvål, eller ens med vatten (utom det som ändå blir i duschen) för det är ett självrenande system.. Är man känslig i huden så innebär allt tvättande att man torkar ut huden coh gör den mer sårbar, och kliig. Faktiskt är jag helt "kli"fri och dessutom luktar det aldrig något överhuvudtaget där nere (menar inte att det luktade massor innnan :) sedan jag började följa dessa råd. Obs dock att det tar tid att få ordning på sådana här obalanser när de väl uppstått. Hoppas du får ordning på det! Man kan bli knäpp för mindre!
    Jo man kan bli knäpp för mindre helt klart!!

Ska uppsöka gyn igen i samband med BM besök nästa gång och få reda på vad som riktigt är fel, om det är ett hud problem eller om det är slemhinnorna som är angripna av nått.
  • Metallica0406
    Drom skrev 2009-11-12 12:16:37 följande:
    Lactal fick jag också testa och det hjälpte inte mig tyvärr - men det kan definitivt vara värt att pröva!!
    Det är det ju helt klart.
  • Metallica0406
    Bobbenn skrev 2009-11-12 11:49:40 följande:
    Då ska du testa lactal små tuber med aktiva bakterier du "klämmer in" innan säng gåendet Helt ofarligt. Har hjälp mig många ggr underlivet kommit i abalans tex efter avslaget eller efter för mkt sex
    Okej då ska jag kika på det och prova mig fram genom alla tips som jag fått och se vad som passar mig bäst.

Som jag sagt förr, skönt att jag inte är ensam om dessa problem. Rätt ofta har jag trott det, men tji fick jag
  • Metallica0406
    joiy skrev 2009-11-12 12:29:24 följande:
    så jag menar man kanske kan ha svamp även fast det inte visar nått.
    Jaa det kan ju helt klart vara så. Eftersom att det nu fungerade på dig så bör jag väl kanske prova och se om det ger med sig.

Prova kan man alltid göra och sen se vad som hjälper och inte, man vet ju inte förns man har provat!!
  • Metallica0406

låter inte helt fel med dessa förslag jag nu fått. Jag provar mig fram och ser vad som funkar för mig.

* Cykla är uteslutet nu när jag är så tung och det är halkigt ute.

* Sex har jag inte kunnat ha pga klådan på nu 3-4 månader och sambon blir lite tokig men han förstår dilemmat för mig och frågar snällt ibland om det är bättre

* Har slutat tvätta mig i onödan i underlivet då jag nu insett att det har ju en del i att det nu kliar så mycke. Så klådan har lagt sig avsevärt men fortfarande ett problem

• Metallica0406
    Tuschaa skrev 2009-11-19 21:47:57 följande:
    Bra info i denna tråden. Lider av detta själv just nu i min graviditet och jag håller mer eller mindre på att døøøø. Kvällarna och nätterna är hemska!
    Jag håller helt med dig, det är rena döden att ha denna klåda. Och det är som du säger, speciellt på kvällar och nätter det uppkommer!!

Har införskaffat i en stor tub med idomin salva och det smörjer jag på rejält 2-3 gånger om dagen. Speciellt vid sängdags så smörjer jag extra mycke och det verkar ge med sig så mest troligt är det inte svamp utan torr hud med typ exem eller nått och behöver bara en fet salva för tillfället för att lindra klådan.
Svar på tråden Extrem klåda i underlivet...