• jensten

Extrem klåda i underlivet...

Jag fick sköra slemhinnor i underlivet förmodligen efter mina graviditeter. Var till en gynläkare som konstaterade detta och det var bara kört med att t ex cykla (längre sträckor), tvätta mig med typ ljummet vatten eller tvättkräm (tvål torkar ju ut!) och smörja med olja (vanlig oliv).

Men det funkade så där...så sprang jag över detta på nätet och fann lösningen till mina problem: Nova TTO, där tvålen inte innehåller sulfater vilket torkar ut, och TTO står för Tea tree oil. Fantastiskt! Det finns som tvål, gel och kräm. Jättedryg flaska för 55-60 kr http://www.eleven.se/search.php?q=nova+tto

Finns även balsam för motverka hårlöss (!)
    T o m maken använder sig av detta då vi tycks vara lite allergiska mot varandras slemhinnor, eller hur man säger det. Det känns som freshmint för underlivet :D

• jensten
    Sejrla skrev 2009-11-19 12:59:40 följande:
    Många bra råd i tråden som jag instämmer i, tex tvätta inte med vatten utan med olja och smörj med fet kräm (jag använder Locobase repair).Tycker många gånger att man får dålig hjälp när det gäller underlivsproblem, även på kvinnokliniker och gyn har de alldeles för dåligt om kunskaper. Som fler sagt så kan det vara svamp även om det inte påvisas i ett vanligt prov. Oftast gör de bara ett utstryk (wet-smear) och det räcker inte om svampen sitter i slemhinnorna, då måste det tas prov på slemhinnorna och göras odling. Vill avråda alla från att använda tea tre oil i någon form. Det kan säkert lindra för stunden men det finns studier som visar att just tea trea oil kan leda till sensibilisering vilket är mycket obehaglig och innebär att man får ont i underlivet (som vestibulit tex). Upprepade behandlingar med de receptfria svampmedlen, som pevaryl eller canesten kan också ge sådana probelm (vilket jag har upplevt!) .Här kan man läsa mer om underlivsbesvär, dels läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer:www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjuk.../samt västerbottens läns landstings information om underlivsbesvär:vll.se/Sve/Lokalt/Nedladdningsboxar/Filer/Und...
    Aj då det var ju inte trevligt att TTO anses mindre bra :( Ska läsa länkarna imorgon!! Tack för den infon.
Svar på tråden Extrem klåda i underlivet...