Inlägg från: Gaby 01 |Visa alla inlägg
  • Gaby 01

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

Definitivt polisanmäl. Någon måste ställas ansvarig över att ett barn kan få tid och tillfälle att skada ett annat barn så allvarligt. Det är precis som du säger, ditt barn har blivit misshandlat. Jag blir alldeles gråtfärdig när jag läser detta, både över det kraftiga våldet och över hur din lilla tös måste må. Detta kan inte bara få sopas under matttan. Om du polisanmäler så kommer det få större proportioner och det måste göras en utredning vilket verkligen är befogat.
    Massor av styrkekramar!

• Gaby 01

Polisanmäl dagiset, se till att få rejäl uppmärksamhet på detta fallet för det är inte unikt. Dagis behöver MER resurser och det enda sättet att de ska få det tyvärr är genom att agera. Olyckor kan ske, bett kan ske, slag kan ske, MEN INTE MISSHANDEL!!!!!!
    Varför ska det accepteras på dagis om det inte görs någon annanstans i samhället. Och när det gäller en så pass skadad förövare så kanske det FAKTISKT INTE är en lämplig plats för honom att vara på dagis. Det går nog inte att hålla kolla på alla hela tiden men för den delens skull ska väl inte en så pass allvarlig händelse kunna få ske.

• Gaby 01
    nyluring skrev 2009-11-10 14:25:52 följande:
    Gaby 01 skrev 2009-11-10 14:21:24 följande:
    Kan en 4 åring misshandla? Medvetet? Kan en 4 åring kallas förövare?
    Förövare = person som utfört en våldsam och olaglig handling

Misshandel = Den som orsakat annan person kroppsskada, sjukdom, smärta eller vanmakt har gjort sig skyldig till misshandel.

Så ja! Och jag tror definitivt en 4-åring kan skada med ett uppsåt.

Men det var inte det jag ville poängtera utan att dagiset bör få en anmälan för att rutinerna skall ändras och att man även bör se över om barnet kan gå kvar med de resurser de har idag.
  • Gaby 01

Här kommer en liten fundering...
    Kan någon huvudansvarig på dagis bli personligt ansvarig för händelsen? Säkerligen inte, men konstigt ändå om det inte vore så. Annars kan man ju i stort sett vara hur oansvarig man vill på denna arbetsplats för det blir aldrig några följder av dig. Sverige i ett nötskal?

• Gaby 01

Gaby 01 skrev 2009-11-10 14:54:03 följande:

Här kommer en liten fundering...Kan någon huvudansvarig på dagis bli personligt ansvarig för händelsen? Säkerligen inte, men konstigt ändå om det inte vore så. Annars kan man ju i stort sett vara hur oansvarig man vill på denna arbetsplats för det blir aldrig några följder av dig. Sverige i ett nötskal?
    Blev lite konstig svenska där men menade..... några följder. (bort med... av dig)
  • Gaby 01

Vad skönt att läsa att ni redan kommit så långt i era diskussioner med dagis och att utomstående ska göra en utredning så det verkligen händer något och ger resultat.

Glöm inte heller att kolla upp dagiset försäkringar och göra skadeanmälningar via ert eget försäkringsbolag. Om det skulle bli ärr eller tandskador på de kommande tänderna så är det skönt att åtminstone ha försäkringarna som stöd.

Jag önskar att denna diskussion inte stannade i kommunen för problemet finns på många dagis i Sverige. Barn som är väldigt våldsamma där dagis kämpar för att få extra resurser och där icke våldsamma barn straffas genom detta. Jag har själv en tvåårig dotter som blivit VÄLDIGT illa biten i ansiktet av ett äldre barn och där dagiset kämpat långt innan för att få extra resurser då det var ett upprepat beteende.

Jag tycker helt klart att barn med upprepad problematik ska få gå på dagis MEN inte på bekostnad av de andra barnens säkerhet.

• Gaby 01
    Maya skrev 2009-11-10 20:04:07 följande:
    Man kan diskutera utan att använda sådana ord. Det handlar om ett barn här som i motsats till det du skriver faktiskt också är ett offer i det här. Hade förskolan agerat som de skulle gjort, haft uppsyn över barnen och gett den här pojken det stöd han behöver, då hade det aldrig behövt hända. Det handlar inte om att tycka att beteendet är okej, det handlar om att se saken från en annan vinkel.
    Jag får lite rysningar när man kallar förövaren för offer. Offret i detta fallet är flickan och ingen annan. Sedan om pojken är ett offer i andra sammanhang så må så vara MEN just i detta fallet är han det INTE. Det är flickan som är offret och det är viktigt att poängtera för annars kan alla som misshandlar släta över vad de gör med en enkel axelryckning.
  • Gaby 01

Jag skriver det igen... han må så vara offer i andra sammanhang som eventuellt lett fram till denna situation men i detta moment när han misshandlar henne så är det hon som är offret.

• Gaby 01

Bite me skrev 2009-11-10 20:21:14 följande:

Har du talat med fyraåringens föräldrar? Vad säger dom om det som hänt?
    Personal har tystnadsplikt så pojken är anonym.
  • Gaby 01
    Thaleia skrev 2009-11-10 20:24:19 följande:
    Det har du rätt i, dock är det synd att en del inte verkar det det andra offerperspektivet och väljer att ösa ur sig sitt hat och förakt gentemot en 4-åring som, som sagt, också har blivit sviken av dom vuxna runtomkring som inte skött sitt jobb.
    Ja det kan man lugnt säga att de vuxna ej skött sitt jobb. Jag tycker att någon borde kunna bli personligen ansvarig och skadeståndsskyldig över det som hänt, så som det sker vid arbetsplatsolycker etc. Annars så är det lätt att vissa förhållningsregler tullas på pga det finns inga straff.

Jag tycker så oerhört synd om denna lilla flicka, vilken hemsk start på sitt andra år och känner även en rädsla över vad det ska bli av med den pojken som redan vid 4 år har ett extremt aggresivt beteende.
  • Gaby 01

Hur är det med lilltjejjen idag, och hur mår ni som föräldrar nu när det gått några dagar och det har fått sjunka in? Har ni gjort polisanmälan ännu?
    Och kan hon få ersättning från försäkringsbolag för sveda och värk? Hon är ju ändå ett offer för misshandel och fått fysiska skador, de psykiska hoppas jag hon klarar sig ifrån men det kan nog bara framtiden visa.

Fasiken vilken obehaglig historia detta är. Läskigt när våldet kryper allt längre ner i åldrarna och när någon blir så pass allvarligt skadad som ditt barn. Jag vågar inte ens tänka tanken vad som kunnat hänt om pojken fått ännu mera tid på sig.

Såg att några försökt klura på lösningar då regelverket säger att alla har lika rätt att vara på förskolan. Men är det så lämpligt att aggressiva barn, som behöver professionell hjälp, har barn i samma ålder eller som är mindre som hjälpmedel för att lära sig att läsa situationer? Kan inte dessa barn i sådant fall vara i grupper med större barn som kan sätta emot och kanske inte råka så illa ut som denna tvååring?

• Gaby 01

Åh fy fasen... har de inte ens fått en ursäkt ifrån dagiset???? Hade jag varit ansvarit så hade jag varit KNÄCKT av att veta att det hade kunnat undvikits bara jag hade skött det jag skulle.

• Gaby 01
    kuddmys skrev 2009-11-14 16:26:56 följande:
    Nej, det är jag inte. Men jag vet vem det var o vi tycker rätt lika. I vad ska jag rannsaka mig själv? Jag jobbar enligt läroplanen. Ja, alla kan anmäla till soc, men det är omoraliskt utan rätt skäl.
    Men hallå där... att just anmäla till soc, det om något är väl att bry sig??? Tänk om fler hade just kurage att anmäla. Så många fler situationer hade kunnat komma i dager så mycket tidigare än de gör idag. Hur många gånger har vi inte läst om barn som råkat illa ut och det aldrig kommit upp till ytan förrän det varit på tok för sent? Hellre en anmälan för mycket än tvärtom! Och finns det inga konstigheter att kolla vidare på så är väl det bara jättebra i sådant fall.
  • Gaby 01
    kuddmys skrev 2009-11-14 16:42:59 följande:
    Nej, jag känner henne inte irl. Jag brukar inte rabbla läroplanen, men här behöver man ju göra det. Jag får sätta mig in i olika situationer på jobbet, men det viktigaste är att ALLA barn ska ha det bra i förskolan. Hade du jobbat i förskolan, hade du vetat att misshandel är ett begrepp under värdet i förskolan o det används inte. Jag vet också hur man löser en sits som ts skriver om och det är inte som i hennes fall.
    Oavsett vad man kallar det som pojken gjorde, så kallar man det flickan utsattes för för misshandel. Hon har blivit misshandlad.
  • Gaby 01

Ja du kuddmys! Jag kan ärligt säga att jag blir bedrövad av att läsa det du skriver och du har inte vett till att se dig överargumenterad heller. Så pedagog?? Nähädu, det tror jag INTE!

Någon som jag däremot har fått mycket respekt för och som jag skulle tycka vore underbar att ha runt mina barn är Thaleia. Du verkar ha mycket empati och står för mycket sunda ideer. Tack för nyttig, läsvärd och framförallt sakkunnig information.

• Gaby 01
    alvaereva skrev 2009-11-15 19:24:09 följande:
    alverevas man igen.Var är det reglerat vad vi föräldrar får ha åsikter om eller ej? Föräldrar-med-barn-på-förskolan-balken §14 eller?Vad förskolan sen gör med våra krav är upp till dom, men visst fan har vi rätt att ställa krav. Dessutom har inte förskolan berättat för oss hurvida pojken kommer få en resurs eller ej, så det är egentligen en ickefråga.Och återigen, utåtagerande beteende är vad man kallar just beteendet, själva händelsen och det min dotter blev utsatt för är misshandel, oavsett vad du föredrar att kalla det. Det är inte smutskastning, det är att kalla det för vad det är. Sen om du väljer att kalla det något annat så är väl det upp till dig, men det förändrar inte vad som hände, med vilket uppsåt och vilka skador som uppkom. Ni kanske har skrivit in i värdegrunden där du arbetar, att ordet misshandel inte får användas, men det lär knappast vara reglerat på högre nivå än enskilda förskolor.Vi kanske borde anmäla både kommun, förskola och pedagoger då de faktiskt använder fel ord enligt kuddmys. Det är ju ett fruktansvärt mycket värre brott än vad lillan blev utsatt för. /Adam.
    Ni ska veta att ni har så OERHÖRT mycket stöd och människor som tänker på er och er lilla tjejj. Ta åt er det som är bra här i tråden och se förbi annat. Bamsekramar till hela familjen!
  • Gaby 01
    Starkast skrev 2009-11-16 11:22:52 följande:
    Det är nog så, att många utifrån sätter sig in i ALLA berördas situation. Både din dotter och pojkens. Det är självklart att du har din dotter närmast och att du har 100% där - givetvis! Allt annat vore konstigt.Men att vara otrevlig mot utomstående som inte står din dotter närmast, utan ser till alla berörda hjälper ingen.
    Den här tråden är liksom inte till för "alla" berörda. Den är skriven av flickans mamma och rör hennes känslor och beslut. Sedan har den familjen fått stånga sig blodig mot vissa åsikter som rör gud och vet fan allt egentligen!!!
    Dock har föräldrarna fått mycket bra respons från sitt dagis och föräldrarna har varit så gulliga att informera detta till oss nyfikn,a och detta tycker inte jag att de ska behöva få påhopp för. De har haft sina önskemål, varav många har blivit uppfyllda. Om då detta skulle varit fel av förskolan så får väl förskolan stå för det, inte dessa föräldrar. De har haft precis sådana önskemål som jag skulle ha haft om det hade gällt mitt barn.
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!