• HeaR

Orgalutran - har jag gjort nåt knasigt?

Hej!

Tog min första Orgalutranspruta nyss. Det gick inget vidare... Först och främst var det läskigt, sen var det svårt att dra ut kolven lite för att se att det inte kom blod och sen "läcker" det ut lite efteråt. Området där jag tog sprutan är rödflammigt (ca 5cm i diameter) och närmast sticket är det en vit hård liten bulle (1cm), typ som när man har fått ett bett. Svider lite grann med det har jag läst att det kan göra...

Vet inte om jag körde nålen för djupt eller tillräckligt djupt. Om jag hade den inne länge nog och sånt. Hur ska man göra??

Jag ska ringa IVF-kliniken imorgon och prata men jag tänkte kolla här nu ikväll om ni har nåt att lugna mig med eller skrämma upp mig ännu mer kanske?

Jag har tagit Gonal-F innan och det har gått hur bra som helst.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Orgalutran - har jag gjort nåt knasigt?
  • Zinzie

Orgalutran är en eländesspruta. Det viktiga är att du lyckades spruta in allt under huden, vilket du verkar ha gjort. Det brukar alltid läcka lite efteråt. Så jag tror inte du på något sätt kan ha skadat behandlingen.

Dra ut kolven för att kolla om det inte kommer blod har jag inget minne av. Låter klokt att ringa dem imorgon för att kanske få lite mer instruktioner.

• Vädur 78

Den sprutan är inte rolig.... Gonal f är ju så smidig.
    Lycka till!

CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • AnnaHväxjö

Orgalutranen var verkligen hemsk...jag har två kvar innan äggplock på fredag och det ska bli skönt att slippa. Jag har också haft problem så som du och jag pratade med IVF-kliniken igår och de sa att det inte var någon fara om det rann ut lite. Det onda går över snabbt för mig och det röda ockås. Har dock lyckats sticka så jag har fått blåmärken av just den sprutan...tacka med jag Gonal F!!! lätt och känns inte=)

Lycka till!!!

• Pimpinellan

Prova smörj med Xylokain både före och efter-det lindrar. Den sprutan är fruktansvärd!

• HeaR

Vad skönt att jag inte är ensam! Sitter och samlar mod för att ta dagens...

Vad är Xylokain för nåt? Ska man ta en tur om apoteket i morgon kanske?

Kliniken sa att det inte var så noga att sprutan var i 45 graders vinkel och att nästan hela nålen skulle in. Hon sa att jag inte behövde oroa mig för att träffa tarmarna. Haha! Den tanken hade inte slagit mig ens, SÅ smal är jag inte... Kan inte minnas att hon sa nåt om att dra tillbaka den för att kolla att det inte kommer blod nu. Glömde jag fråga kanske? Hmmm... Irriterande... Jaja, jag skiter nog i det.

• ellebelle

Du behöver inte dra tillbaka och kolla blod, på Cura sa de att det gällde om man sticker sig i låret.

Jag såg också stucken ut efter Orgalutran-sprutan. Tyckte också att det var svårt att skicka in den, den kändes liksom inte tillräckligt vass... På kliniken sa de att det är ett känt problem som de påpekat flera gånger, ännu har inget hänt...

• HeaR

Ja, hon på RMC sa också att det är en ganska trubbig nål. Sjukt att det ska vara så, det är ju en spruta som personer utan vana ska ta på sig själva....

Det gick mycket bättre nu när jag slapp oroa mig för vinkel, djup och att dra tillbaka. Det gjorde ju lite ont och blev rött, men inte som igår.

Tack för era svar tjejer!!!

• Pimpinellan

Xylokain= bedövningssalva. Gör så att det tar mindre ont att sticka och lindrar svedan/smärtan/klådan efteråt.

Svar på tråden Orgalutran - har jag gjort nåt knasigt?