• Nintendo

Hård i magen!

Jag har nu i 7 dagar druckit 30 ml Duphalac om dagen utan att det har hjälpt. Är fortfarande riktigt hård i magen.

Någon som vet om det finns något annat man kan ta istället för den här sörjan?
    Finns det något i tablettform kanske? Jag hatar verkligen flytande medicin. {#lang_emotions_throwup}

• Svar på tråden Hård i magen!
  • Jennypenny83

Dulcolax är små tabletter, med samma effekt. Dem har jag andvänt och varit nöjd med.
    Sen finns det microlax, en slags klysma som införes direkt i ändtarmen, jätte effektivt om man har svårt för att pressa ut avf. pga hårdhet. Sen kan man alltid supplera med mycket fiber, sviskon, MYCKET vatten etc. Jätte viktigt att dricka mycket när man är förstoppad!

• Kanskedinsyrra

Kolla inolaxol tex, det är bulkmedel.

• Noddan

Gör följande gröt ( Molino gröt)

Kväll 1;
    tag två katirnplommon och klipp i små bitar
    0,5 dl russin
    1 msk linfrön
    2 dl vatten

Lägg i blöt över natten

Morgon 2;
    Tillsägg 0,5 tsk salt
    0,5 dl grahamsmjöl
    rör rund och lör i micron a 2 minuter ( stanna och rör ev någon gång)

Servera (tag gärna en klick vaniljyoghurt till det tycker jag är gott)

Gröten är rätt mstig så den kan räcka till två morgnar.

Jag har använt den här gröten varje morgon sedan jag blev gravid ( nu i V 13)
    och har knappt känt av trögmage alls.

Lycka till!

• TeAmo

Jag kan starkt rekommendera lunelax :) om det inte funkar - movicol! :D

• Noddan

Varför knapra massa tabletter om det finns vanlig naturlig mat att testa först?

Hade problem med hårdmage med båda mina första barn och provade det ena efter det andra, men hittills har Molino-gröten gett bäst resultat. Den ges dessutom på sjukhus efter magoperationer då magen ofta stannar till och blir riktigt hård.

• Nintendo
    Noddan skrev 2009-11-10 13:55:16 följande:
    Varför knapra massa tabletter om det finns vanlig naturlig mat att testa först? Hade problem med hårdmage med båda mina första barn och provade det ena efter det andra, men hittills har Molino-gröten gett bäst resultat. Den ges dessutom på sjukhus efter magoperationer då magen ofta stannar till och blir riktigt hård.
    För att jag har svårt att äta, speciellt på morgonen.
    Har testat att äta en väldig massa katrinplommon utan resultat och även att dricka mycket och äter fiberrik kost.

Tabletter är inte optimalt, jag försöker alltid att undvika onaturliga saker så gott det går under graviditeter men om inget annat hjälper får det gå som en nödlösning.

Med dottern var jag också jättehård i magen men Duphalac och en massa katrinplommon hjälpte ganska bra, men nu fungerar det inte alls. Blir bara väldigt gasig och får ont i magen.
  • Celia03

Vad glad att du inte har diarre som jag har haft konstant i tio veckor nu. Kan inte gå utanför dörren på grund av det Hoppas det löser sig för dig.

• Noddan

Nåja, allafår hitta sin lösning hoppas att ni blir bra i magen allihop!

• Keepin

Är i v 15 och har druckit Lunelax 3 ggr/dag sedan v 6. Det kan jag rekommendera.

Såg att någon rekommenderat microlax och det är bra, men BARA vid enstaka akuta tillfällen, dvs när du är riktigt förstoppad. Om du använder detta regelbundet kan det snabbt förstöra tarmfunktionen enligt min BM. Men, som sagt, vid enstaka tillfällen kan det vara bra och nödvändig hjälp.

Hoppas att du mår bättre snart. Vet hur frustrerande det kan vara.

• sukis

*hoppar in och kopierar Molinogröt-receptet*

Svar på tråden Hård i magen!