• Linganlotta

Vad tycker ni om Maj-Lis?

Min farmor hette Maj-Lis. Hon dog innan jag föddes, och jag börjar tycka om namnet mer och mer...

Är dock lite tveksam om det kanske är för "omodernt".. Vad tycker ni?

Gulligt eller för omodernt??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 14:41
    Vill bara lägga till att syskonen heter Wilhelm och Linnea.

• Svar på tråden Vad tycker ni om Maj-Lis?
  • Towanda

Jag har själv ett dubbelnamn och tycker det har varit lite opraktiskt genom åren, det kan vara svårt nog för folk att komma ihåg ett namn, folk har en fantastisk oförmåga att minnas dubbelnamn.

Fast det var ju inte det som var frågan. Gulligt eller omodernt... Jag är inte så förtjust i namnet personligen. I allra högsta grad är det omodernt i betydelsen att det är mycket få bebisar som döps till Maj-Lis just nu. Frågan är om det spelar någon roll för er att det är omodernt? Om hon känns som en Maj-Lis för er så är hon väl en Maj-Lis.

• stellah

Tycker det är jättefint, väntade jag en tös skulle hon få heta det, gamla namn är ju väldigt poppis nu.

• 1up

Personligen är jag inte mycket för dubbelnamn, men Maj-Lis är rart och finare än andra "tantnamn" (ursäkta formuleringen) som t ex Berit eller Ingeborg.

Lycka till med den lilla!

• Matti2

Jag älskar namnet Maj-Lis, vet inte varför, har bara fastnat för det, ingen jag känner heter så...
    Om det är en tjej i min mage så är det namnet högst på min lista. Men ingen annan än jag i min familj/bekantskapskrets tycker det är fint alla bara rynkar på näsan. Men jag tror det är ett namn som kommer, det kan ju vara kul att vara bland dom första...
    Jag vet inte hur jag ska övertala mannen dock, han gillar det inte alls i dagsläget.

• Trollet Ludenben

Maj-Lis är ett namn som passar på en dagisfröken... inget annat. Tantigt...

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • carrots

Det är superfint! Ett av våra favoritnamn och min farmors namn också, men tyvärr har vi två Maja och en Alice som kusiner till våra barn, så det känns lite för likt. Jag tycker dock att det är mycket finare ihopskrivet, Majlis.

• Linganlotta

Oj, det är verkligen blandad smak här!! :)

Jag tror det svåraste blir att övertala min man, tänker vänta tills vi vet om det är en flicka därinne eller inte. Onödigt att börja diskutera om det ändå är en kille!

Tack för era svar!!!

• Lovely L

Inget favoritnamn för mig direkt. Tycker det låter tantigt men det verkar vara på väg tillbaka. Men tycker ni om det, kööör!!

Förresten så var det väl en kändis som döpte sin dotter till det nyss. Hon Josefin som hade hand om barnprogram...

• Sandra7

Jag tycker det är ganska så fult faktiskt.
    Men dubbelnamnen är ju påväg tillbaka, och det är en gullig tanke :)

Vad sägs om "bara" Maj då? :)

Svar på tråden Vad tycker ni om Maj-Lis?