• New mum

köpte bil på blocket..blev lurad..vad ska jag göra??

Köpte denna bilen på nätet förra veckan: www.blocket.se/vi/23880249.htm

Jag fick den för 46000kr..och det priset prutade jag till mig..

Nu har jag haft bilen i en vecka och har upptäckt följande som jag inte hade en susning om:

- Bilens avgas är halvt..Nyavgas går på 700kr+arbete= 2000kr

- Bilens handbroms fungerar inte

- Bilens Centrallås fungerar inte på ena dörren. Pris: 4000kr

- Bilen har INGET LARM??? Hur kan man då skriva det i annonsen?

- Bilen är INTE BESIKTAD???..Hur kan skriva detta i annonsen? Det är körförbud på den från 1/12..om ca 2 veckor..hade jag inte kollat detta på bilprovningens sida så hade jag självklart fortsatt köra den..Detta betyder nu att jag måste ta ledigt från jobbet och fixa allt detta på 2veckor..

- CD-spelaren fungerar inte...Radio fungerar dock.

Vad ska jag göra nu? Vad ska jag begära om jag ringer upp säljaren? Kan jag polisanmäla detta? Snälla hjälp mig jag känner mig så lurad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 23:16
    vill bara påpeka att jag åkte från laholm till umeå för att köpa bilen...åkte hemifrån vid 9.30 och kom fram till umeå vid 16..då var det mörkt så det var inte lätt att upptäcka alla fel själv.

• Svar på tråden köpte bil på blocket..blev lurad..vad ska jag göra??
  • NKmamma

Jag misstänker att det inte finns så mycket mer att göra än att kontakta säljaren. Man har ett ansvar att själv kolla om bilen är ok. Självklart finns det grejer som inte syns.
    Skrevs ett kvitto?

Ring konsumentrådgivaren i din kommun.

• Fridelina2

Jag tycker du ska vända dig till Blocket och se vad de har för regler. För detta måste du kunna anmäla. Skriv ut annonsen för annars tar väl säljaren bort den innan du hinner göra slag i saken. Och jag är tveksam om sidan som är länkad ovan, där står ju att du inte har rättigheter, men det som står i annonsen är ju ren lögn. Det måste man kunna anmäla. Lycka till!

• Micke54
    Fridelina2 skrev 2009-11-10 23:00:39 följande:
    Jag tycker du ska vända dig till Blocket och se vad de har för regler. För detta måste du kunna anmäla. Skriv ut annonsen för annars tar väl säljaren bort den innan du hinner göra slag i saken. Och jag är tveksam om sidan som är länkad ovan, där står ju att du inte har rättigheter, men det som står i annonsen är ju ren lögn. Det måste man kunna anmäla. Lycka till!
    Även fast det står att man har rätt att häva köpet, få ersättning för dolda fel osv. Tycker det står en hel del om man läser.
Svar på tråden köpte bil på blocket..blev lurad..vad ska jag göra??