• TingelingAnna

När kan dom äta nyponsoppa?

Vid vilken ålder kan man börja ge sina barn nyponsoppa? Dottern är 9 månader nu.
    Jag antar att hon kan äta det redan nu men jag tänker lite på socker o sånt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 10:10
    Anledningen till att jag undrade är för att dottern gärna dricker välling i nappflaska och jag ville ha ett alternativ till detta som mellanmål. Tips någon?

• Svar på tråden När kan dom äta nyponsoppa?
  • TvåTrollungar
    TingelingAnna skrev 2009-11-11 10:59:38 följande:
    Hur kan det skada tänderna mera bara för att jag ger i nappflaska istället för ex pipmugg?
    ja det kan man ju undra, men det är för att de skadar tänderna.
  • TingelingAnna

Meningen med tråden var bara att veta vid vilken ålder man kan ge barnen nyponsoppa. Jag ska INTE ge min 9månaders det. Jag lovar. Och hade jag orkat googla så hade jag gjort det från början. Men jag valde att skriva här istället.

• cicci85
    TingelingAnna skrev 2009-11-11 11:05:55 följande:
    Ojojoj.
    ???
  • TvåTrollungar
    TingelingAnna skrev 2009-11-11 11:05:07 följande:
    Meningen med tråden var bara att veta vid vilken ålder man kan ge barnen nyponsoppa. Jag ska INTE ge min 9månaders det. Jag lovar. Och hade jag orkat googla så hade jag gjort det från början. Men jag valde att skriva här istället.
    men varför veta om du inte ens tänkt ge det? Det finns ingen ålders gräns, vill du ge det så varsågod! det är ju du själv som bestämmer om hon ska va 9 månader, 3år eller om du någonsin vill servera det! Det finns ingen gräns för när man FÅR ge socker, lite sunt förnuft. vi ger inte onödigt med socker till våran 10 månaders för att vi inte vill skapa ett behov som inte finns. vist har jag provat typ festis och piggelin då hon är sjuk för att hon skall få i sig nå men nu gillar hon inte det ändå så!
  • TvåTrollungar

smörgås? frukt? gröt? turkisk yoghurt? annars är väl inte välling nå fel? dottern har nog knappast behov av att variera!

• Caroline08

Kräm är kanske bättre i så fall, då kan man variera sockermängden själv. Jag gör på lite hallon/jordgubbar/rabarber/blåbär, som jag låter koka upp med vatten, har sedan i potatismjöl blandat med vatten. Jag har inget socker i alls (förutom det som finns naturligt).

• TingelingAnna

Jag tycker ni låter väldigt otrevliga i era inlägg. (Men det kan ju vara jag som tolkar fel när jag läser.)
    Jag funderade på att ge nyponsoppa men kommer nu troligen inte att göra det eftersom jag ser vilken hysteri det gör på familjeliv. Läs igenom tråden vettja. Hysteri över nyponsoppa! Ni måste ju erkänna att det är lite fånigt.
    Jag vet inte hur mkt socker nyponsoppa innehåller och tyckte det var lättare att ställa en fråga här än att ta reda på det. Därav min fråga. (Jag erkänner, jag är lat.)
    Jag har dessutom druckit den osötade nyponsoppan och känner ingen skillnad på smaken.

• TingelingAnna
    Caroline08 skrev 2009-11-11 11:24:57 följande:
    Kräm är kanske bättre i så fall, då kan man variera sockermängden själv. Jag gör på lite hallon/jordgubbar/rabarber/blåbär, som jag låter koka upp med vatten, har sedan i potatismjöl blandat med vatten. Jag har inget socker i alls (förutom det som finns naturligt).
    Tack för ditt vänliga inlägg. :)
  • cicci85
    TingelingAnna skrev 2009-11-11 11:28:11 följande:
    Jag tycker ni låter väldigt otrevliga i era inlägg. (Men det kan ju vara jag som tolkar fel när jag läser.)
    Antagligen. men jag tycker att du verkar otrevlig.
    TingelingAnna skrev 2009-11-11 11:28:11 följande:
    Jag funderade på att ge nyponsoppa men kommer nu troligen inte att göra det eftersom jag ser vilken hysteri det gör på familjeliv. Läs igenom tråden vettja. Hysteri över nyponsoppa! Ni måste ju erkänna att det är lite fånigt.
    Jag läste igenom och tycker inte du fått nåt hysteriskt svar. Har du läst andra trådar? Alla tycker ju att man kan ge tex nyponsoppa vid speciella tillfällen.
  • TingelingAnna

Jag hade inte läst andra trådar. Jag hade inte googlat. Jag hade inte tittat på förpackningen hur mkt socker det innehåller.
    DÄRFÖR skrev jag en fråga här på familjeliv.

Jag är desssutom inte ett dugg otrevlig. Isåfall är det bara min oförmåga att förmedla känslor i skrift som kommer fram.
    Jag är en trevlig tjej. :)

• cicci85
    TingelingAnna skrev 2009-11-11 11:35:39 följande:
    Jag hade inte läst andra trådar. Jag hade inte googlat. Jag hade inte tittat på förpackningen hur mkt socker det innehåller.DÄRFÖR skrev jag en fråga här på familjeliv.Jag är desssutom inte ett dugg otrevlig. Isåfall är det bara min oförmåga att förmedla känslor i skrift som kommer fram.Jag är en trevlig tjej. :)
    Jag oxå Jag menade om hysteri i andra trådar. Tex en 4-åring som inte ens skulle få smaka på nyponsoppa, har läst om en del som tar med annan mat till sitt barn, typ 4 år ingen bebis,  om de ska till en kompis där de äter för onyttigt, det är hysteriskt tycker jag
  • TingelingAnna

Ok. Då är vi överens om att vi båda är trevliga och att jag inte ska servera min dotter nyponsoppa.

• Brunello

Man kan köpa nyponskalsmjöl och göra egen nyponsoppa Då söter man den med vad man vill och hur mycket/lite man vill

Köpt nyponsoppa tycker jag innehåller väldigt mycket socker (dock finns ett bättre alternativ i pulverform, tror det är ekströms, sötat med äpple tror jag) och också andra saker som stabiliseringmedel och förtjockningsmedel, så det är inte bara sockret jag tycker är "fel" i den produkten.

Hemmagjord kräm är perfekt! Smoothie är också ett jättebra, gott, nyttigt och varierbart mellanmål, allt man behöver är en mixer (stavmixer duger fint). Jag brukar skiva bananer som håller på att "gå ut" och frysa in och använda dessa som bas i både smoothie och hemmagjord yogurtglass - fungerar perfekt!

När det gäller nappflaska så är väl rekommendationen i Sverige att bara vatten och välling ska vara i den för att inte vänja barnet vid att dricka ur den när det blir äldre. Vi fasade över vårt barn till välling i pipmugg vilket jag är glad över för därifrån är steget kortare till pipmugg utan lock och sedan glas Jag märkte att hen ville ha nappflaskan inte för maten utan för "sugandets" skull och då satte jag stopp.

Svar på tråden När kan dom äta nyponsoppa?