"Körkort" för att skaffa barn?
Om vi tänker oss ett magiskt scenario där ingen KUNDE bli gravid förrän man genomgått en utredning av kompetenta personer och blivit godkänd som lämplig förälder, skulle det vara bra eller dåligt? Fördelar/nackdelar?
Om vi tänker oss ett magiskt scenario där ingen KUNDE bli gravid förrän man genomgått en utredning av kompetenta personer och blivit godkänd som lämplig förälder, skulle det vara bra eller dåligt? Fördelar/nackdelar?
Ja, de som adopeterar blir ju utredda så varför inte alla som vill skaffa barn?
Det skulle nog vara väldigt bra för barnen, men å andra sidan tror jag att det skulle bli vanligare med kidnappningar när "underpresterande" vuxna med barnlängtan inte skulle godkännas, och DET vill nog ingen utsättas för.
Det finns ju säkert människor som i en sådan utredning skulle bedömas som olämpliga, men som i verkligheten när de väl får barn växer med uppgiften och klarar det riktigt bra...
Om det är ett magiskt scenario så kan ju bedömningen på ett magiskt sätt bli helt rättvis, och det vore ju bra!
Nä, så kan man inte ha det. Jag vet helt enkelt inte vad en perfekt förälder är. Även om jag inte vill se ett enda barn bli tex slaget eller förnedrat, så kan heller inte alla barn uppfostras enligt en och samma godhjärtade, välvilliga, vitaminberikade mall. Då hade många stora personligheter aldrig formats.
Ibland kanske mänskligheten behöver tex misstänksamma, impulsstyrda individer som blivit sån för att mamma var en konstig typ. Ibland kanske det rätta för överlevnad är att vara ängslig eller tom okunnig.
Fast gud vet att jag många gånger svurit och osat svavel och önskat att man kunde kräva "föräldratillstånd". Förstånd, empati och fertilitet går ju som bekant inte alltid hand i hand.
Tror det skulle bli ganska dåligt
*Folk kommer att försöka skaffa barn endå, skall man tvångsterilisera? Omhänderta barnen? eller göra massaborter?
I det undrar jag var människans rättigheter och barnens bästa kommer in i det.
Å Andra sidan beror det ju mycket på vad det är för kriterier.
Skulle det vara lika hårt som för de som adopterar så tror jag det blir väldigt många "körkortslösa" föräldrar som blir gravida endå.
Däremot skulle jag kunna tänka mig ett körtkort där de som inte klarar det, tex ena förälder missbrukar, är instabil eller dyl att man redan från början hade större koll på dessa familjer redan från början så en ev barnmisshandel eller vad det nu måtte vara kan tas tag i så fort som möjligt.
Är ett så märkligt scenario så jag vet inte! Elitism är väl bra till en viss del, men om bara de "perfekta" fick skaffa barn, skulle inte samhället bli väldigt fördömande (mer fördömande) mot sådana det senare går snett för under livet?