• magic5

Son visade film - Reaktion?

Hej!

Härom veckan visade min tonåring en film för mig, The Union - The Business Behind Getting High.

Den tog upp en del saker om cannabis som jag ställer mig frågande till.

Under min uppväxt hörde man ju att folk som rökte cannabis blev galna och inte minst våldsamma. Även att hjärnskador figurerar i kombination med missbruk.

Enligt filmen var intet av detta sant och de hänvisade till massor av forskningsrapporter.

Kan någon lite mer kunnig inom ämnet berätta för mig om jag borde lita på min son eller ej?

Om det som står i filmen stämmer tycker jag att jag kanske borde omvärdera vad jag anser om cannabis...

Med vänaste hälsningar

Oleg

• Svar på tråden Son visade film - Reaktion?
  • Konservativ tänkare

Jag har sett dokumentären också.

Min åsikt, efter att ha läst diverse rapporter och artiklar i ämnet cannabis är att det är en tämligen harmlös drog.

Om du inte känner att du kan lita på en dokumentär så föreslår jag att du läser den kanadensiska senatens och det brittiska överhusets rapporter i ämnet.

Det är fakta på den allra högsta nivån, och man har där slagit fast att risken för psykos är så liten att den knappast är relevant för debatten.

Dessa rapporter lade grunden till nedklassificeringen av cannabis i Storbritannien från klass B till C.

"Haschpsykoserna" har ju varit, och är, den svenska narkotikapolicyns starkaste argument, men glöm allt du lärt dig om denna psykos. Det ligger ingen sanning i det.

Faktan kring "haschpsykoserna" bygger på forskning gjord för 30-40 år sedan, och som i senare forskningsrapporter framtagna av utländska forskarlag förkastats otaliga gånger.

Du kommer inte att få läsa något om dessa rapporter från svenskt håll.
    Sverige har en policy, och anpassar sin "fakta" efter denna policy.

Du kan med gott samvete tro på vad du fick höra i dokumentären, den är välgjord och lyfter fram flera aukotireter i ämnet, däribland läkaren Lester Grinspoon, som du säkert kommer ihåg från dokumentären.

Han började forska kring cannabis och dess skadeverkningar för att han ville visa cannabisförespråkare hur fel de hade, men det slutade med att han insåg att det var han som blivit lurad, och nu är han således för en legalisering.

Lite matnyttiga länkar:

Kanadensiska senatens sammanfattning av rapporten:

www.parl.gc.ca/37/1/parlbus/commbus/senate/com-e/ille-e/rep-e/summary-e.pdf

Forskning som visar att cannabis är midnre farligt än b.la. alkohol och tobak:

www.mirror.co.uk/news/top-stories/2009/10/29/cigs-worse-than-lsd-115875-21781381/

Brittiska överhusets rapport:

www.parliament.the-stationery-office.co.uk/pa/ld199798/ldselect/ldsctech/151/15101.htm

Men den här faktan, och förhoppningsvis, din nya insikt så vill jag mana till sans och balans i frågan.

Din son kommer antagligen att testa cannabis om han visat dig dokumentären, och gå inte i taket om du får reda på det.

Minns vad du lärt dig och utgå från fakta, inte moralism.

• Censur

om mitt barn skulle komma hem och visa en film om bankrån så skulle inte det göra det MER rätt att utföra det efteråt.
    det är ju fortfarande olagligt...

han har säkert redan testat, varför annars propagera FÖR, om han inte vet vad han snackar om?
    jag tycker ju inte att droger är ok. jag tycker inte att alkohol är ok heller men det är lagligt.

• Konservativ tänkare

Censur:

Det är olagligt ja, och det man bör debattera om är på vilka grunder det är olagligt, och hur väl förbudet korellerar med senaste forskningsrönen.

Man kan också ställa sig frågan huruvida förbudet är effektiv ur ekonomisk synpunkt och huruvida det hjälper mer än det stjälper.

Bruket bara ökar, och efter följer anslagen som polisen får för att stävja cannabisbruket. Såhär har det sett ut sen 70-talet, och det finns inget som tyder på att bruker ska avstanna eller minska i omfattning.

Ta del av senaste forskningen och håll moralismen utanför det här.
    Din moral är inte allas moral. Cannabis är inte per definition farligt.

• Zodic

Forskningen kan säga vad den vill, jag känner flera människor som haft väldiga problem med psykoser, flera som hamnat på psyk och en som tagit sitt liv (på psyk), och ingen av dom hade använt något annat än cannabis.
    Så tro vad du vill, men det finns MÅNGA människor som blivit lidande av den här drogen.

• Censur
    Konservativ tänkare skrev 2009-11-11 23:28:11 följande:
    Censur:Det är olagligt ja, och det man bör debattera om är på vilka grunder det är olagligt, och hur väl förbudet korellerar med senaste forskningsrönen.Man kan också ställa sig frågan huruvida förbudet är effektiv ur ekonomisk synpunkt och huruvida det hjälper mer än det stjälper.Bruket bara ökar, och efter följer anslagen som polisen får för att stävja cannabisbruket. Såhär har det sett ut sen 70-talet, och det finns inget som tyder på att bruker ska avstanna eller minska i omfattning.Ta del av senaste forskningen och håll moralismen utanför det här.Din moral är inte allas moral. Cannabis är inte per definition farligt.
    Jag som inte trodde det enbart var en fråga om moral, utan om sveriges lag.

Moraliskt? jag skulle bli rätt förstörd om mina barn skulle börja med droger. Oavsett vilken drog det är... och ordet är MISSBRUKA, inte bruka.
    mamma till Josef, 050703 Elise & Fiona 070408
  • LyckligtSlut

Stor nackdel med alla olagliga droger är nog att det ofta är lite "löst folk" som sysslar med det plus införskaffande av det. Så även om drogen i sig inte är livsfarlig så kan man på det stora hela (JA, undantag finns) vara på sin vakt när folk sysslar med sådant.

Om man tänker en annan drog, t ex amfetamin, finns i vissa mediciner i mindre mängder. Får man det utskrivet så nyttjar man drogen men vistas inte i "dåligt sällskap" pga det. Köper man det av någon utanför vården, är det ganska stor risk att de personerna har en del fuffens för sig. Man vet aldrig heller styrka helt säkert mm men det är annan debatt.

Hur som helst.

Olagliga droger - ofta dåligt sällskap pga att det är olagligt (inte alltid bla bla)

Det är ganska oundvikligt att det blir så även om cannabis är/skulle kunna vara mindre farligt än alkohol. Drogens verkan i sig är den minsta faran ganska ofta, även om den inte är ofarlig förstås.

• Konservativ tänkare

Det är lustigt, för i varje debatt om cannabis så dyker det upp människor som minsann har släktingar som drabbats av psykoser och gud vet vad.

Risken för att drabbas av "psykos" eller schizofreni ökar från 1 procent till högst 6 procent vid ett kraftigt bruk av cannabis, de flesta röker inte två jointar om dagen, så för den rekreationella röäkaren är siffrorna troligtvis lägre.

Nämnas bör är att det är personer som bär på dessa sjukdomstillstånd latent som drabbas, och de skulle lika gärna kunnat utlösas av en miljonvinst på lotto eller vad som helst.

1 till 6 procent, det är tråkigt när det händer, men det är så lågt att den minoriteten knappast ska få diktera villkoren för de andra 94 procenten som aldrig upplever några problem till följd av sitt cannabisbruk.

• Censur
    Konservativ tänkare skrev 2009-11-11 23:39:46 följande:
    Det är lustigt, för i varje debatt om cannabis så dyker det upp människor som minsann har släktingar som drabbats av psykoser och gud vet vad.Risken för att drabbas av "psykos" eller schizofreni ökar från 1 procent till högst 6 procent vid ett kraftigt bruk av cannabis, de flesta röker inte två jointar om dagen, så för den rekreationella röäkaren är siffrorna troligtvis lägre.Nämnas bör är att det är personer som bär på dessa sjukdomstillstånd latent som drabbas, och de skulle lika gärna kunnat utlösas av en miljonvinst på lotto eller vad som helst.1 till 6 procent, det är tråkigt när det händer, men det är så lågt att den minoriteten knappast ska få diktera villkoren för de andra 94 procenten som aldrig upplever några problem till följd av sitt cannabisbruk.
    jag har haft den här diskussionen med en kompis som är fd. missbrukare och hon blir vansinnig över att folk propagerar FÖR  cannabis... jag litar blint på henne
    mamma till Josef, 050703 Elise & Fiona 070408
  • LyckligtSlut

Konservativ tänkare skrev 2009-11-11 23:39:46 följande:

Det är lustigt, för i varje debatt om cannabis så dyker det upp människor som minsann har släktingar som drabbats av psykoser och gud vet vad. Risken för att drabbas av "psykos" eller schizofreni ökar från 1 procent till högst 6 procent vid ett kraftigt bruk av cannabis, de flesta röker inte två jointar om dagen, så för den rekreationella röäkaren är siffrorna troligtvis lägre. Nämnas bör är att det är personer som bär på dessa sjukdomstillstånd latent som drabbas, och de skulle lika gärna kunnat utlösas av en miljonvinst på lotto eller vad som helst. 1 till 6 procent, det är tråkigt när det händer, men det är så lågt att den minoriteten knappast ska få diktera villkoren för de andra 94 procenten som aldrig upplever några problem till följd av sitt cannabisbruk.
    Släktingar bla bla. Okej, kanske inte kul att skriva icke anonymt på ett familjeforum att det var jag?
  • Kya

varför visar ditt barn en sån film? jag skulle helt klart dra öronen åt mig och se upp om mitt barn skulle vara drog-liberal. det är väldigt stor risk att barnet håller på att halka in i dåliga vanor.

och forskning går ALLTID att vrida på, så det låter bra ur ens egna synvinkel.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
Svar på tråden Son visade film - Reaktion?