• Svar på tråden Skäms på er Vellinge!
  • Bedhead
    Bastas skrev 2009-12-04 21:36:59 följande:
    En god vän till mig har jobbat inom området i snart 10år. Det förekommer inga provtagningar. Det har förekommit förut, kanske när du jobbade, men inte idag!Om det, som du säger, utförs kontroller så bör det finnas statistik. Isf kan du kanske visa mig den?Ja, Vellinge är ett transitboende. MEN bilderna som diskuteras är från en mängd olika boenden i olika orter, inte transitboendet i Vellinge.
    Då kanske du kan fråga din "gode vän" varför Migrationsverket inte gör åldersbedömningar, samt var detta står skrivet?
    Utlänningshandboken finns inte på nätet, men under 3.3.3 kan man läsa om rutinerna kring ålderbedömningar:
    web2.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/Examensarbeten.nsf/0/20B93317934A7E9BC1257569002BCDC4/$File/xsmall.pdf
  • Bedhead
    Bastas skrev 2009-12-04 21:46:13 följande:
    Det står klart och tydligt att det är inför rättsliga prövningar.Dvs när någon begått ett brott och man behöver veta om personen ska betraktas som barn eller vuxen.
    Trsit att du inte kan läsa en länk. Jag prövar att skriva ut den relevanta texten och ser om du fattar då:
    "Åldersbedömning av invandrarungdomar för fastställande av
    kronologisk ålder (vanligen för bedömning av myndighetsåldern) på begäran av polisen och/eller av Migrationsverket inför rättslig prövning, där frågeställningen gäller om den tilltalade skall betraktas som ungdom eller vuxen"
  • Bedhead
    Bedhead skrev 2009-12-04 22:08:05 följande:
    Trsit att du inte kan läsa en länk. Jag prövar att skriva ut den relevanta texten och ser om du fattar då:"Åldersbedömning av invandrarungdomar för fastställande av kronologisk ålder (vanligen för bedömning av myndighetsåldern) på begäran av polisen och/eller av Migrationsverket inför rättslig prövning, där frågeställningen gäller om den tilltalade skall betraktas som ungdom eller vuxen"
    Åldersbedömning av invandrarungdomar för fastställande av
    kronologisk ålder (vanligen för bedömning av myndighetsåldern) på begäran av polisen och/eller av Migrationsverket inför rättslig prövning, där frågeställningen gäller om den tilltalade skall betraktas som ungdom eller vuxen".
    Vad tror du Migrationsverket sysslar med om inte rättsliga prövningar?
  • Bastas
    Bedhead skrev 2009-12-04 22:06:25 följande:
    Då kanske du kan fråga din "gode vän" varför Migrationsverket inte gör åldersbedömningar, samt var detta står skrivet? Utlänningshandboken finns inte på nätet, men under 3.3.3 kan man läsa om rutinerna kring ålderbedömningar: web2.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/Examensar.../$File/xsmall.pdf
    Du är väldigt tacksam att debattera med. Läser du inte vad du själv länkar till?

Under avsnitt 3.3.3 i länken du hänvisar till framgår det med största tydlighet att ålderstesterna är ett erbjudande. De är helt frivilliga.

Din källa ovan skriver: "Skulle ytterligare underlag för bedömningen behövas kan en skeletal bedömning och en bedömning av tandutvecklingen göras som komplement. Undersökningarna är frivilliga och ska ske i samförstånd med den sökande och hans eller hennes företrädare."

Jag förmodar att vi nyss satte punkt för diskussionen såvida du inte vill fortsätta försöka blanda bort korten?
  • Bedhead
    Bastas skrev 2009-12-04 22:40:39 följande:
    Du är väldigt tacksam att debattera med. Läser du inte vad du själv länkar till?Under avsnitt 3.3.3 i länken du hänvisar till framgår det med största tydlighet att ålderstesterna är ett erbjudande. De är helt frivilliga. Din källa ovan skriver: "Skulle ytterligare underlag för bedömningen behövas kan en skeletal bedömning och en bedömning av tandutvecklingen göras som komplement. Undersökningarna är frivilliga och ska ske i samförstånd med den sökande och hans eller hennes företrädare."Jag förmodar att vi nyss satte punkt för diskussionen såvida du inte vill fortsätta försöka blanda bort korten?
    Själlvklart kan man inte tvinga någon att genomgå röntgen. Inte i Sverige, möjligen i en diktatur.
    Men det finns något som heter trovärdighetsbedömning. Vad tror du händer med trovärdigheten hos den asylsökande "ungdomen" som vägrar? Jo, Migrationsverket kommer att ifrågasätta trovärdigheten i denna angivna åldern hos den asylsökande och i förlängningen trovärdigheten i hela dennes berättelse.
    Det vet jag med säkerhet. Jag har jobbat med DNA-test för att fastställa släktskap hos tillståndssökande och de som inte går med på DNA-test kan räkna med avslag, utan undantag.
    På tal om att blanda bort korten, var det inte du som sa att skeletala åldersbedömningar inte ens görs? Jag bad om anledning till detta samt var denna nya "rutin" står skriven. Jag väntar fortfarande.
  • Christopher
    Moonis skrev 2009-11-11 16:29:32 följande:
    I dag är jag stolt över att bo i Svalöv kommun där kommunen trots allt tar mot dessa barn med öppna armar när det krisar sig.www.aftonbladet.se/nyheter/article6105530.abVellinge borde verkligen skämmas, dessa barn behöver våran hjälp och ni vill bara vända ryggen tillwww.aftonbladet.se/nyheter/article6101818.ab
    Varför ska vi tvinga på dom mångkultur? Ska alla ha det lika dåligt?
  • Bastas
    Bedhead skrev 2009-12-04 22:53:19 följande:
    Själlvklart kan man inte tvinga någon att genomgå röntgen. Inte i Sverige, möjligen i en diktatur. Men det finns något som heter trovärdighetsbedömning. Vad tror du händer med trovärdigheten hos den asylsökande "ungdomen" som vägrar? Jo, Migrationsverket kommer att ifrågasätta trovärdigheten i denna angivna åldern hos den asylsökande och i förlängningen trovärdigheten i hela dennes berättelse. Det vet jag med säkerhet. Jag har jobbat med DNA-test för att fastställa släktskap hos tillståndssökande och de som inte går med på DNA-test kan räkna med avslag, utan undantag. På tal om att blanda bort korten, var det inte du som sa att skeletala åldersbedömningar inte ens görs? Jag bad om anledning till detta samt var denna nya "rutin" står skriven. Jag väntar fortfarande.
    Jag är förvånad att du återkom i diskussionen.

Grunden för vår diskussion är ditt inlägg #203 där du hävdar att åldersbestämning görs (tandundersökningar) såvida personen inte är uppenbart minderårig.

Detta har jag nyss visat är ett felaktigt påstående med hjälp av DIN egen källa. Tandundersökningar sker helt på frivillig basis.
  • Bedhead
    Bastas skrev 2009-12-04 23:23:45 följande:
    Jag är förvånad att du återkom i diskussionen.Grunden för vår diskussion är ditt inlägg #203 där du hävdar att åldersbestämning görs (tandundersökningar) såvida personen inte är uppenbart minderårig.Detta har jag nyss visat är ett felaktigt påstående med hjälp av DIN egen källa. Tandundersökningar sker helt på frivillig basis.
    Visst. Men jag trodde det var underförstått att man inte tvingar minderåriga till röntgenundersökningar i Sverige. Däremot blir konsekvenserna hårda om de vägrar, precis som jag skrev.
  • Amora Branca Sylvestre

Läste detta ang flyktningbarnen.

Idag meddelade en representant för vår skolledning oss lärare på Sundsgymnasiet i Vellinge, att åtskilliga av de ensamkommande flyktingbarnen visat sig vara betydligt äldre än 18 år.

• Bedhead
    Amora Branca Sylvestre skrev 2010-01-08 10:21:37 följande:
    Läste detta ang flyktningbarnen.Idag meddelade en representant för vår skolledning oss lärare på Sundsgymnasiet i Vellinge, att åtskilliga av de ensamkommande flyktingbarnen visat sig vara betydligt äldre än 18 år.
    Vilket är en effekt av den åldersutredning som görs på alla som påstår sig vara underåriga men inte uppenbart är det. Inga konstigheter.
  • Kramgo8O
    Moonis skrev 2009-11-11 16:29:32 följande:
    I dag är jag stolt över att bo i Svalöv kommun där kommunen trots allt tar mot dessa barn med öppna armar när det krisar sig.www.aftonbladet.se/nyheter/article6105530.abVellinge borde verkligen skämmas, dessa barn behöver våran hjälp och ni vill bara vända ryggen tillwww.aftonbladet.se/nyheter/article6101818.ab
    Fast nu var det ju inte barn som kom utan skäggiga ungdomar upp till 18års ålder. Dessutom vet vi ju inte om de är asylsökande eller illegala flyktingar, mer än vad pressen rapporterat.
  • Moonis
    Kramgo8O skrev 2010-01-13 21:41:15 följande:
    Fast nu var det ju inte barn som kom utan skäggiga ungdomar upp till 18års ålder. Dessutom vet vi ju inte om de är asylsökande eller illegala flyktingar, mer än vad pressen rapporterat.
    Barn räknas man som till 18 år. Men är glad att läsa att dom nu ändrat sig och kommer skriva avtal och ta emot flyktingbarn

Bra gjort Vellinge!!
  • Amora Branca Sylvestre

Jag tror många föreställer sig att ensamkommande flyktningbarn är söta ungar 0-10 år, men i själva verket är det ofta män från afghanistan/Somalia 18+ som påstår sig vara yngre.

• Bedhead
    Kramgo8O skrev 2010-01-13 21:41:15 följande:
    Kommunen erbjuder inte boende åt illegala.
  • Bedhead
    Amora Branca Sylvestre skrev 2010-01-14 08:25:02 följande:
    Jag tror många föreställer sig att ensamkommande flyktningbarn är söta ungar 0-10 år, men i själva verket är det ofta män från afghanistan/Somalia 18+ som påstår sig vara yngre.
    Det är därför man gör åldersutredningar.
  • Amora Branca Sylvestre
    Bedhead skrev 2010-01-14 08:55:08 följande:
    Det är därför man gör åldersutredningar.
    You got a point there captain obvious.
Svar på tråden Skäms på er Vellinge!