Bastas skrev 2009-12-04 22:40:39 följande:
Du är väldigt tacksam att debattera med. Läser du inte vad du själv länkar till?Under avsnitt 3.3.3 i länken du hänvisar till framgår det med största tydlighet att ålderstesterna är ett erbjudande. De är helt frivilliga. Din källa ovan skriver: "Skulle ytterligare underlag för bedömningen behövas kan en skeletal bedömning och en bedömning av tandutvecklingen göras som komplement. Undersökningarna är frivilliga och ska ske i samförstånd med den sökande och hans eller hennes företrädare."Jag förmodar att vi nyss satte punkt för diskussionen såvida du inte vill fortsätta försöka blanda bort korten?
Själlvklart kan man inte tvinga någon att genomgå röntgen. Inte i Sverige, möjligen i en diktatur.
Men det finns något som heter trovärdighetsbedömning. Vad tror du händer med trovärdigheten hos den asylsökande "ungdomen" som vägrar? Jo, Migrationsverket kommer att ifrågasätta trovärdigheten i denna angivna åldern hos den asylsökande och i förlängningen trovärdigheten i hela dennes berättelse.
Det vet jag med säkerhet. Jag har jobbat med DNA-test för att fastställa släktskap hos tillståndssökande och de som inte går med på DNA-test kan räkna med avslag, utan undantag.
På tal om att blanda bort korten, var det inte du som sa att skeletala åldersbedömningar inte ens görs? Jag bad om anledning till detta samt var denna nya "rutin" står skriven. Jag väntar fortfarande.