Min son började på Olympen på Jungfrugatan, och vi tog honom därifrån efter 4 dagar. Kändes som ren förvaring.
Vet inte om den engelska avdelninge är bättre än de andra- personalen verkade vara rätt så trevlig där, men det fanns flera brister på småbarnsavdelningarna i alla fall. Engelska avdelningen är från 2 eller 2,5 år, innan är det småbarnsavdelningen som gäller.
Först satte de min son som var 17 månader i en grupp med 13 barn i ålder 2,5-3,5 år och en flicka på 20 månader, och förväntade sig att han skulle anpassa sig efter de andra barnen...
Ingen tog sig riktig tid med min son de första 3 dagarna av inskolningen, och det var först på dag 3 som någon frågade vad han tycker om att göra. Ingen försökte hjälpa min son att få kontakt med de andra barnen, och vi fick själva stoppa de andra barnen från att slå min son när han störde deras lek.
När han efter 3 dagar fick byta till den andra småbarnsavdelninen där det fanns fler ynge barn, så fick min man ingripa för att en annan liten pojke gav sig på min son och försökte riva och bita honom, och förföljde honom. Personalen visste att den andra pojken var aggresiv men hade dålig koll på honom. Min son som höll på att skolas in blev livrädd och storgrät varje gång man tog in honom i rummet.
Vid lunch gick båda fröknarna ut ur rummet en liten stund medan barnen som var 1-2 år satt i höga barnstolar. En pojke på ca 16 månader ställde sig upp, och när min man påpekade detta fick han höra att det gör han ofta. Vår son brukade också ställa sig upp och försöka ta sig ner, något han inte behärskade alls då.
Vi har hittade också små stenar inomhus, ett barn hade en liten plastbit i munnen m.m.
Personalen verkar OK med att man påpekar farorna, men problemet är ju att säkerhetstänkandet brister, vilket är något av en kulturfråga. Det blir inte bättre av att de är något underbemannande, och verkar sakna bra rutiner för hur man t.ex. hanterar att någon i personalen blir sjuk under dagen, och överlag visar dåligt omdöme.
En person hade t.ex. flera gånger ansvar för 15 småbarn, och tog samtidigt mobilsamtal, eller ägnade sig åt 3-4 stycken medan de andra sprang omkring utan uppsikt.
När vi sade upp platsen så fick vi höra att "Vår pedagogik passar kanske inte alla", och de tog inget ansvar för bristerna.
Vi var utan dagis en månad p.g.a uppsägningstiden, men nu har vår son gått på ett föräldrakooperativ med underbar personal som ser honom, som låter honom vara liten och gradvis för in honom i rutinerna och som hjälper honom att komma in i gruppen. Han stortrivs och vi vet att han har det jättebra.