• Wimzan

Läsa två program parallellt?

Hej!

Jag läser min andra termin på socionomprogrammet men har bestämt mig för att hoppa av eftersom det inte är riktigt vad jag vill pyssla med. Jag väljer nu mellan psykolog och jurist men jag ser så många fördelar med båda två Jag har hört om någon som läste två program samtidigt och hon läste då socionom och jurist parallellt med varandra. Är det någon av er som har gjort det eller känner ni till någon som har gjort det?
    Både jurist och psykolog är ju 100 % studier där man räknar på 40 timmars veckor. Om jag läser två sådana program borde jag ju då vara tvungen att sitta 16 timmar per dag för att det ska gå ihop. Oj, vad det låter mycket. Men tänk va härligt när jag är klar

• Svar på tråden Läsa två program parallellt?
  • Tecken

Jag har inte läst två program parallellt, men väl 1 program + 2-3kurser. Det svåra som kan uppkomma är om obligatoriska moment krockar med varandra. Annars handlar det bara om god planering. Tips: Om en av utbildningarna är på distans, så är det bara ev. praktikperioder som kan krocka med varandra.

Jag känner en som under ca två år läste parallellt till ssk och socionom, båda studierna gick väl sådär, blev många omtentor för min vän. Till sist valde hon att hoppa av socionomprogrammet och satsa fullt ut på ssk-programmet.

Läste inte Karolina Lassbo till jurist samtidigt som hon läste till psykolog (nej, ingen jag känner privat)? Här har du hennes blogg iaf: karolinalassbo.blogspot.com/

• ääni
    Wimzan skrev 2009-11-11 23:51:34 följande:
    Hej! Jag läser min andra termin på socionomprogrammet men har bestämt mig för att hoppa av eftersom det inte är riktigt vad jag vill pyssla med. Jag väljer nu mellan psykolog och jurist men jag ser så många fördelar med båda två Jag har hört om någon som läste två program samtidigt och hon läste då socionom och jurist parallellt med varandra. Är det någon av er som har gjort det eller känner ni till någon som har gjort det? Både jurist och psykolog är ju 100 % studier där man räknar på 40 timmars veckor. Om jag läser två sådana program borde jag ju då vara tvungen att sitta 16 timmar per dag för att det ska gå ihop. Oj, vad det låter mycket. Men tänk va härligt när jag är klar
    Hej! Det beror ju alldeles på hur snabblärd du är osv. Alla måste ju inte sitta 40 h/v. En del sitter mer både för att det behövs för att klara målen och för att det är intressant och känns viktigt. Sen beror det ju naturligtvis på vilka utbildningar man läser. Jag kan tänka mig att jurist och psykolog är rätt så tuff kombination. Bland jurister och juridikstuderande råder stor konkurrens (min personliga bild av det) och på psykologprogrammet har man så småningom en hel del undervisning i kombination med mycket litteratur och patienter. Dessutom har man en del obligatoriska moment som kan krocka. Men har du väldigt lätt för dig och inte stressar upp det så kan det säkert gå! Jag skulle tro att kombinationen är lättast i början av utbildningarna och svårast under praktikterminer.
  • ääni

Personligen tycker jag det känns bra att satsa fullt på en utbildning och jag pluggar till psykolog. Om du är osäker kanske du skulle avvakta, skaffa mer information om de olika utbildningar och yrkena och kanske göra anlagstest? Eller också tänker du att antingen eller är bra och tar det ena. Eller så tar du båda... Själv valde jag mellan arkitekt och psykolog och jag kan säga att jag inte släppt någon av drömmarna men jag kommer att vara nöjd om jag kan göra någon nytta som psykolog och odla mitt intresse för arkitektur på fritiden.

• Wimzan

Tack för alla svar

ääni skrev 2009-11-12 23:06:09 följande:
    Personligen tycker jag det känns bra att satsa fullt på en utbildning och jag pluggar till psykolog. Om du är osäker kanske du skulle avvakta, skaffa mer information om de olika utbildningar och yrkena och kanske göra anlagstest? Eller också tänker du att antingen eller är bra och tar det ena. Eller så tar du båda... Själv valde jag mellan arkitekt och psykolog och jag kan säga att jag inte släppt någon av drömmarna men jag kommer att vara nöjd om jag kan göra någon nytta som psykolog och odla mitt intresse för arkitektur på fritiden.
    Hur länge har du läst och vart läser du? Är du nöjd med utbildningen? Jag har bestämt mig för att satsa på psykolog då det känns mer rätt för mig Jag har fortfarande intresse för juridiken men jag känner inte att jag vill jobba med det på samma sätt som jag är intresserad av att jobba med psykologi.
    Tycker du att utbildningen är bred eller är den mycket inriktad på just behandling? jag vill nämligen inte jobba med behandling av psykiska sjukdomar mm utan jag vill arbeta som psykolog inom arbetslivet. Till exempel utbilda chefer mm inom ledarskap
  • Aussiemamma

Mycket beror ju på utbildningen med. Vissa utbildningar är riktigt svettiga och krävande medan andra är rätt slappa och man klarar av att jobba heltid samtidigt..

• Neko

Har inte både jurist och psykolog närvarokrav på det mesta? Då blir det ju svårt.

Svar på tråden Läsa två program parallellt?