Läsa två program parallellt?
Wimzan skrev 2009-11-11 23:51:34 följande:
Hej! Jag läser min andra termin på socionomprogrammet men har bestämt mig för att hoppa av eftersom det inte är riktigt vad jag vill pyssla med. Jag väljer nu mellan psykolog och jurist men jag ser så många fördelar med båda två Jag har hört om någon som läste två program samtidigt och hon läste då socionom och jurist parallellt med varandra. Är det någon av er som har gjort det eller känner ni till någon som har gjort det? Både jurist och psykolog är ju 100 % studier där man räknar på 40 timmars veckor. Om jag läser två sådana program borde jag ju då vara tvungen att sitta 16 timmar per dag för att det ska gå ihop. Oj, vad det låter mycket. Men tänk va härligt när jag är klar
Hej! Det beror ju alldeles på hur snabblärd du är osv. Alla måste ju inte sitta 40 h/v. En del sitter mer både för att det behövs för att klara målen och för att det är intressant och känns viktigt. Sen beror det ju naturligtvis på vilka utbildningar man läser. Jag kan tänka mig att jurist och psykolog är rätt så tuff kombination. Bland jurister och juridikstuderande råder stor konkurrens (min personliga bild av det) och på psykologprogrammet har man så småningom en hel del undervisning i kombination med mycket litteratur och patienter. Dessutom har man en del obligatoriska moment som kan krocka. Men har du väldigt lätt för dig och inte stressar upp det så kan det säkert gå! Jag skulle tro att kombinationen är lättast i början av utbildningarna och svårast under praktikterminer.