• Dritten

viktnedgång av amning ???

Hej alla !
    Min lilla tjej är tre måmader idag och jag har fortfarande tio kilo kvar av graviditetskilona. Lägger jag sedan till de tio som jag försökte bli av med innan graviditeten (vilket jag ej lyckades med) har jag alltså 20 kilos övervikt. Stämmer det att efter fyra månaders heltidsamning börjar fettdepåerna "ätas upp" ? När började ni andra gå ner i vikt av amningen ?

Dritten

• Svar på tråden viktnedgång av amning ???
  • anne82

visste inte ens att man kan gå ner i vikt av amning..

• Ylle

det där är olika från person till person...

jag gick inte ner ett kilo förrän jag helt slutade amma när fjompan var 7 månader, då lossnade det. då hade jag ändå ansträngt mig för att gå ner i vikt under amningen, jag åt bra och rörde på mig, men det satt som berg.

om det blir en till unge tänker jag inte bry mig om vikten förrän amningen är avklarad.

• Yohannan

Vissa går ner i vikt av amningen, andra inte. Man ska i alla fall inte banta när man ammar, men man kan ju äta "rätt" och röra på sig.

Jag har gått ner massor av amningen... Gick upp 24kg, har gått ner 32kg. Det har bara rasat av mig och det är faktiskt inte så kul som det låter.

Mitt råd är att njuta av spädbarnstiden och skita i vikten. Du kommer nog gå ner i vikt när du börjar springa efter lilltösen :)

• Fluffisarna

Jag märkte inte av nån viktnedgång!

• Flutterby

Det verkar variera jättemycket, det här med viktnedgången. Själv gick jag bara upp 4-5 kilo under graviditeten, men har gått ner ca 25 kilo efter förlossningen, det mesta i början, nu har jag stannat i vikt. Vår pojke är 7 månader. (Ska tillägga att jag var överviktig då jag blev gravid, så nu är jag mer "normal".)

• Jen80

Ja, det är väl helt olika från person till person. Vissa tror jag inte ens påverkas av amningen, medan på vissa tar den otroligt mycket. Själv har jag bara rasat i vikt och väger mycket mindre än jag kanske borde, utan att ha gjort nånting.

Tyvärr kan du nog inte göra så mycket under tiden du ammar om du nu inte går ned i vikt av den. Visst, försök såklart att inte äta sötsaker och dricka en massa läsk, men det är ju viktigt att du får i dig ordentligt. Men rör på dig mycket och sen får du nog ta och försöka bli av med extrakilona när du slutat att amma. Kanske blir det så att vissa går ned när de slutar att amma, medan en del helt enkelt måste kämpa med sina extrakilon i evigheter.. Men njut av tiden som mamma nu och när du känner dig redo kan du börja arbeta av några kilon.

Lycka till !!

• Lara Croft

Amningen konsumerar ca 500 kcal per dag. Om du äter mindre än de ca 2300-2500 kcal du behöver när du ammar kommer du att gå ner.

• Magdis

Jag gick ner jätte mycket i slutet när jag ammade. Började väl gå ner ordentligt efter 4-5 månader och fortsatte sen ända tills jag slutatde amma när Skrotta var ca 1 år. Jag gick ner till 10 kg under min startvikt. Har nu gått upp 5 av dem. Slutade amma för ca 6 månader sedan.

• Puffpuff

Hur blir det med mjölken under amningstiden? Påverkas den av att man försöker hålla koll på kalorierna? Vill ju inte att bebisen ska påverkas av att jag försöker bli av med mina extrakilon i form av "magrare" bröstmjölk... Eller tänker jag fel?

• Ylle

puffpuff: man ska inte banta när man ammar för då kan gifter frigöras och bla bla baaaaa...

men man kan ju låta bli chipsen och pizza och allt onödigt onyttigt och röra på sig.

• berniie

Jag var hos dietiset i förra veckan. Hel amning förbrukar ca 1000 kcal per dygn.
    Man kan också tänka på att vätskebalansen i kroppen lätt blir rubbad under aming.
    För endel vill inte kroppen släppa kilona efter som kroppen är inställd på att producera mjölk. Äter du inte tillräckligt så så blir din mjölk av sämre kvalite.
    Så ät ordentligt, gör du inte de kommer inte något kilo släppa.

• yaneth

jag är i precis samma sits som du, efter 2 rätt så täta grav så har jag med 20 kg övervikt

jag helammar min dotter som är 3mån, och jag börjar oxå känna att jag vill bli av med all denna tunga vikten, så jag har bestämt mig att äta mer rätt och promenera minst en tim per dag, hoppas detta hjälper för jag vill eller tänker inte banta

häng på så kan vi stötta varandra

• Pyret82

Jag hel-ammar och är nere i inskrivnings-vikten!
    ..Men det är såklart såå olika... man har ju olika förutsättningar osv.

• Dramaonline

Jag rasade i vikt i början av amningen, första månaderna, men jag hade en infektion också. Nu ligger jag på min normala, före graviditeten-vikt.

• Victorys mom

Vill också tappa kilon av att amma. Gick upp 39 kg under min graviditet Min son är nu 12 dagar och jag vet att jag tappat mkt av vätskan som jag samlade på mig.. Men är fortfarande tjock... Mitt mål är att komma i mina kläder, få på mig min förlovningsring och mina skor... Hur lång tid skall det ta tro?

• Moj Katile

Jag gick upp 36 kg under min graviditet!
    Har gått ner ca 20... Helammat i 4 månader men bytar ut ett mål mot mat nu.
    Går inte ner någonting! Det jag gått ner försvann de 4 dagarna jag va på bb!

Svar på tråden viktnedgång av amning ???