• Anonym (Nervös)

Blåsljud ?

Hej,

Ska nämnligen till medicin på Onsdag o kolla hjärat på mig själv o undrar mer om det är farligt o leva med blåsljud o sådär...har nämnligen ett lite hål...är född med gravt-hjärtfel som liten o hade många återbesök o blev friskförklarad vid 7-årsålder o så nu så finns det nått där igen efter såå många år...har ju gått nästan 20 år nu sen jah blev friskförklarad. Tycker det är så konstigt....så ja undrar om det finns nån legitemerad sköterska här ute på fl som kan svara mig...

• Svar på tråden Blåsljud ?
  • Nette

Jag är ingen sköterska men min bror föddes också med blåsljud och han är i dag över 40 och lever normalt. Lycka till / Nette

• Kotten2004

Jag har blåsljud på hjärtat och det är inga som helst problem. Det upptäcktes av en slump när jag skulle göra en bröstreduktion.

• Anonym (leg. ssk)

Hej. Jag vill vara anonym för att ej andra ska skriva frågor till mig.
    Blåsljud på hjärtat är ganska vanligt förekommande i alla åldrar och behöver inte vara farligt. Men det ska undersökas och kollas upp. Ofta handlar det om att en av de 4 hjärtklaffarna hjärtat har läcker (inte sluter tätt då blodet pumpas igenom) eller inte fungerar som den ska. Ett hjärtklaffsläckage brukar inte vara något större problem men det bidrar till ett blåsljud som hörs då någon lyssnar med ett stetoskop. Ofta hör inte alla läkare ljudet. Nästa som lyssnar kanske inte alls uppmärksammar detta. Oroa dig inte i onödan. Hittar sjukvården något "onormalt "så går det med största säkerhet ommöjligt att återställa. Prata med en läkare per telefon redan i dag och fråga allt du känner för. Det är viktigt att inte stressa upp sig och få ångest i onödan. Detta är garanterat det enda du kan tänka på just nu? Tala ut med någon så kanske rädslan lättar.

Leg. sjuksköterska

• Anonym (leg. ssk)

Glöm det där jag skrev ommöjligt...det blev fel. Skulle första skriva att det med största säkerhet inte är omöjligt att återställa.....om du förstår?

• Anonym (leg. ssk)

Mer kommer det nu....
    Hjärtklaffarna kan tröttas ut med åren och därför börjar läcka trots att man varit helt frisk förut... Ofta är det den sk. tricuspidalisklaffen som läcker. Tresegelsklaffen.

• Bobline

Om jag var du skulle jag skriva upp alla frågor som du kan komma på o ta med dej på onsdag. Blåsljud är ett så vitt begrepp för alla typer av hål vid hjärtat så det kan vara vad som helst.
    Fråga gärna om det har ngt namn för då kan du kolla upp det på internet, blåsljud är symtom o ingen diagnos. Det kommer säkert gå bra för dej, men förstår att du är nervös inför besöket. Lycka till

• Anonym (Nervös)

Till Anonym (leg. ssk)

Aha oki...är bara nervös...men var ju på en koll i våras men då var det inget anmärk bart sa dom....skulle det vara nått så skulle dom kunna göra ett lite kliniskst ingrepp, vad det nu betyder vet inte jag. Hur går ett sådant till om det nu skulle behövas ? Kan detta ha börjat då jag varit gravid eftersom att det påfrestar kroppen av att vara gravid...har varit gravid 3ggr men har bara 2 barn varav ett gick bort för 5år sen med förtidigt födsel..föddes mkt förtidigt i v. 23 o så mina 2 andra är oxå förtidigt födda o mår idag jättebra
    Men mår ju bra o så men då jag fick veta att jag nu har ett litet hål på hjärtat (blåsljudet) så har ja *kanske* börjat inbilla mig att det ibland gör ont för innan har ja inte kännt nått alls att det skulle vara nått fel eller så. Men har gått igenom en hel del o därmed fått en del ångest som kanske påverkar detta vilket igentligen inte är nått fel men bara fått för mig.

• Anonym (leg. ssk)

Kliniskt ingrepp = operation (ej särkilt komplicerad) för att täta området som bidrar till blåsljudet. Tror ej att otäta klaffar ska ge upphov till smärta däremot VET jag att ångest ger massor av symptom, ex. tryck över bröstet och hjärtklappning. Släpp tankarna på det där nu så gott det går och vänta tills du får besked eller ring till en doktor snarast. Tala med en vän eller en annan sköterska så kanske oron släpper lite. Säger vårdpersonalen (läkaren?) att det ej är något anmärkningsvärt då är det så. Jag tror inte att graviditeten spelat in. Som sagt så sliter åren på kroppens funktioner (tänk bara hur många gånger hjärtat pumpar på en minut (kanske ca 70-80 gånger) dygnet runt året om.

• Anonym (leg. ssk)

Glömde igen... Ofta görs nog inget kliniskt ingrepp men möjligheten finns om det krävs. Har en kompis som hade fått höra att hon har ett blåsljud på hjärtat...Hon ides inte ens forska vidare kring det. Hon blir inte så lätt orolig. Det är så vanligt förekommande med blåsljud. Jag menar inte att klanka på dig....Ville bara nämna det så att du vet

• Karamellfabriken

Hej TS

Vill bara säga att jag tycker du gör rätt som tar tag i det här och går vidare med det.
    OK, blåsljud är vanligt förekommande (viss ärftlighet föreligger) och OFTAST helt ofarligt.
    Därmed inte sagt att det kan vara farligt. Jag hade inte levt idag om mitt blåsljud inte blivit upptäckt och åtgärdat.
    Idag mår jag bra men mitt råd till dig är att ta ditt besvär på allvar tills du blivit ordentligt undersökt.

Ta hand om dig.

Svar på tråden Blåsljud ?