Annamamma 83 skrev 2009-12-08 16:53:03 följande:
En sak till...Har fått totalt bakslag med mitt nikotinbehov. De gick så bra när jag mådde så illa. Då äcklades jag av cigaretter. Men nu, åååå, jag drömmer om dom, vill gärna stå brevid någon som rökar o bara njuta av röken. Sen är jag sååå känslig, minsta grej, så känns de som ja bryter ihop, och då blir cigg behovet som värst. Har tyvärr fått gå tillbaka till mina nikotin tuggummi och vet inte riktigt hur ja ska ta mig ur de igen.Hur ligger de till med de där egentligen? Vad i cigaretterna är de som är farligt för bebisen? Är de nikotinet eller är det något annat? För man ska ju inte snusa heller....Skadas mitt barn lika mkt nu när jag tuggar tuggummi som om ja skulle röka? Eller kan jag ha liiiite bättre samvete?Man måste ju funka i vardagen också med tanke på att man har 2 barn till.Är det bara jag som var rökare innan, eller är de fler i tråden som fimpat igen? Jag slutade med båda barnen, men började tyvärr igen. Hade hoppats lyckas denna gång, men just nu känns de som ja räknar ner tills amnings perioden är klar,så jag kan få tända en cigarett, helt sjukt!
Jag har snusat sen jag var 13 år (är 28 nu) och hade uppehåll under grav+amning med sonen. Började sen tyvärr igen och slutade när jag blev gravid med det som slutade i missfall, började igen =) och har av nån konstig anledning inte vett nog att sluta helt... jag snusar ca 4 snusar om dagen och har värsta ångesten över det. Ska och vill sluta men orkar inte nu för då kollapsar min vardag.... så jag har full förståelse för dig! det är nikotinet som är den största boven men i cigaretter (även i snus men inte samma) finns en massa andra farliga ämnen också så visst kan du ha liiiite bättre samvete med nikotin tuggumin =) Min sambo och alla andra inkl bm tror att jag slutat, känns förjävligt och jag fattar inte hur jag kan vara så egoistisk?! men jag intalar mig själv att så få snusar förhoppningsvis inte gör så stor skada, dock tänker jag som sagt inte fortsätta hela grav, det lovar jag!
v11+2 för mig idag, tiden går framåt =) känns verkligen att det växer där inne, mår superilla och är konstant trött. Ska till BM på måndag (hade inskrivning för en vecka sen) och ta prover + känna på livmodern. Sen 11/1 i v17 ska hon lyssna på hjärtat innan RUL som blir i slutet av januari. Jag längtar tills jag får höra hjärtat, känns skönt att det är jul och nyår emellan så man har lite skoj att se fram emot =)
Kram på er