Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Fettförbränning/spinning?

Det är såhär med fettförbränning, alltså, du vill bränna så mycket fett så möjligt dvs att du egt vill minska midjemåttet (mm). Det som spelar roll då är din TOTALA energiförbrukning över dygnet (vs matintag såklart) men grejen är att på ditt sk fettförbränningspass håller du lägre intensitet än annars på spinningpassen, vilket innebär att du bränner färre kalorier, således blir din totala energiförbrukning lägre sett över dygnet vilket i sin tur gör att du får sämre effekt vad gäller minskningen av midjemåttet.

Så mitt råd är faktiskt att ösa på, i långa loppet tjänar du på det. Garanterat.

• Anton Chigurh
    marjalena skrev 2009-11-13 14:14:04 följande:
    OM det är som jag förstod så borde det ju innebära att ett spinningpass i högt tempo, förbränner många kalorier men att de tas från "fel ställe" för mig som vill få bort fett. Jag kan ha surrat till allt totalt och missuppfattat dock!
    Nädå, du tänker helt rätt, men att säga att kalorierna tas från fel ställe är en sanning med modifikation. Vid hyfsad intensiv träning tas energin i första hand från dina glykogenförråd, en sorts kolhydratförråd (och faktiskt i andra hand från musklerna, men strunta i det det här sista, så långa pass tränar du förmodligen inte så det blir aktuellt ).

Nåväl, när du tränat klart och använt bränsle till spinningpasset från ditt leverglykogen och äter sådär lite lagom resten av dagen, så har du förhoppningsvis ett litet underskott av energi till natten, och det är på natten, som ju är det mest lågintensiva du kan göra ( iaf om du sover ) som du bränner fett, och då är det bra med ett underskott av energi. Nyss nämnda underskott är större ju mer energi du bränt under dagen. Tex ett hårt spinningpass.

Lite rörigt.....ja, men hoppas du fattar.
  • Anton Chigurh
    marjalena skrev 2009-11-13 16:15:47 följande:
    Tack för att du tar dig tid att förklarar för en virrpanna som mig!!
    Så lite så.

Men du är ingen virrpanna, det är inte alldeles lätt det här.
Svar på tråden Fettförbränning/spinning?