• Rainbowbright

kallsvettas yrsel och svimmningsattack..

Hjälp!!

Jag är gravid i 16 veckan, och har mått ganska bra, förutom extrem trötthet och illamående.

Det började för ca: 2 veckor sedan då jag stressade till jobbet, med dålig frukost i mig, när jag kom in i värmen fick jag en sådan attack, kallsvettig, yr, illamående och svimmningskänsla, den släppte inte så jag fick skjuts hem och sov i flera timmar.

Jag tänkte då att det var för att jag stressat och ätit dåligt, och att jag kan kontrollera detta.

Men igår på jobbet fick jag en till attack, kom helt plötsligt från ingenstan, mådde toppen några sekunder innan, jag känner hur blicken blir suddig, jag blir kallsvettig och illamående och alldelse varm och yr..(jag sitter helt still)
    Nu hände detta 20 min efter lunch, jag hade ätit bra druckigt vatten samt tagit en promenad på lunchen.. Så inget av detta "skulle ju hända" om man läser hur man ska undvika att bli yr och svimma under graviditeten??

Nu är jag ju jätte rädd att detta kan hända var som helst, när jag är själv på stan...? jag trodde jag kunde kontrollera detta med mat och dryck!

Hjälp mig, är det normalt vid graviditet, har ngn haft liknande? Vad gör man åt detta och vad kan det bero på?

• Svar på tråden kallsvettas yrsel och svimmningsattack..
  • snöflingan74

Hej, vad obehagligt!! Hoppas du känner dig bättre. Prata med barnmorskan och ännu hellre läkare, det kan nog vara lite vad som. Ett alterntiv är faktiskt panikångestattacker.

• Teskedsmamman

Jag hade liknande med min 2:a... Enligt min BM var det barnet som lade sig och klämde på kroppspulsådern... det hände ett par gånger men inte mer...

Ta och kolla upp ditt blodtryck, är det normalt så kan det vara så att bebis busar...

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • familjemamma

jag är i vecka 17, & idag fick jag de på ett fik. men försvann efter ett tag.
    tänke ringa bm på måndag.

hemskt & man blir orolig.

• mariaheterjag

Jag har fått samma sak ett par gånger då jag varit tvingad att stå upp en längre tid. Har hört att blodtrycket sjunker och det är därför man får de där svimningskänslorna. Men ring och prata med BM eftersom att du verkar få det även vid stillasittande. Men det kan inte vara så att du har promenerat för fort då? Kroppen kanske inte orkar lika mkt nu när du är grvaid. Med tanke på att du båda gångerna tagit en promenad innan.

• Tlicious

Detta händer mig också, framförallt när jag sitter ner. Barnmorskan sa att jag hade lågt blodtryck och att det var viktigt att jag rörde på ben och fötter även när jag satt ner. Så nu sitter jag och viftar på tår och fötter och försöker röra benen ofta om jag sitter ner en längre stund. Promenader rekommenderade hon också, fast jag redan går nästan 1 timme per dag redan (och får ändå dessa attacker), drick mkt vatten (vilket jag också gör) och sen har jag alltid nåt sött med mig när jag är ute och går ifall en attack skulle inträffa.

• Fruit

Jag har samma problem som du, men för mig verkar det komma när jag blir varm, exempelvis inne i affärer och så. Jag får ta av mig ytterkläder och sätta mig någonstans tills jag kan stå ordentligt och ser ordentligt igen ;) Har läst någonstans att det kan bero på den ökade blodvolymen, att det blir tyngre för hjärtat att pumpa runt allt?

• MollyN

Jag svimmade 2 ggr i fredags, och ringde vårdguiden som sa åt mig att åka till akuten, och väl där svimmade jag en gång till så 3 ggr på en dag.. De tog tester och kollade blodtryck (som vart lite högt först) men sen sjönk igen, men alla tester såg bra ut. Så jag skulle ringa min bm på måndag för att fortsätta kontrollera blodtrycket, men jag fick liksom ingen förklaring, läkarn sa bara vila vila vila. Jag går in i vecka 17 imorn. Väldigt obehagligt iaf, men det var ju lite lättande att höra att det inte bara är jag som råkat ut för det här.
    När jag väntade dottern svimma jag en gång när jag var i v 16, men det var på en propfull tunnelbana när jag hade slarvat med frukosten så det var ju kanske mer förståeligt.

• mama90j

Hej! Går in i v. 17 imorgon. Jag känner igen det du beskriver. Har svimmat två gånger på grund av plötsliga yrselattacker. Både när jag står/går eller sitter still. Har också försökt kontrollera det med att äta och dricka men det hjälper inte alltid.
    Är också rädd att det ska hända när jag är ute ensam eller liknande. Dom gånger jag svimmat gick till så här:

1. En morgon när jag skulle gå upp för att gå till badrummet. Väl där så kände jag mig yr och försökte då skynda mig att bli klar för att sen gå till sovrummet och lägga mig. Men jag svimmade precis när jag kommit in i sovrummet.

2. Jag och sambon skulle till ett köpcentrum och handla. Jag var törstig när vi kom in och kände inga som helst tecken på yrsel. Vi gick och köpte en sak i en affär och gick sen till en kiosk för att köpa dryck åt mig. Men precis när sambon betalat för drycken kom yrseln. Det gick blicksnabbt, jag minns att jag lutade mig mot honom innan det blev svart. Den gången slutade det med ambulans till sjukhus. Där fick jag veta att det kan vara graviditetsrelaterat.

3. Jag fick yrsel, blev kallsvettig hos frisören när jag satt i stolen.

Så nog kan det vara bebis som busar lite eller så.
    Men kontakta din BM.

• Rainbowbright

Hejsan alla!

tusen tack för alla svar, det är tråkigt att ha detta men det är någonstans skönt att veta att man inte är ensam om detta!

Jag känner igen mig i det ni beskriver, det blir värre om jag blir varm, inte har druckit vatten, ätit frukost mm. och som i beskrivningen kan komma fast man sköter allt detta.

Jag pratade med min BM och vart lugnare, hon sa att det var helt normalt, och att det är graviditets relaterat, och att det oftast brukar släppa när man närmare sig v.20 (hoppas)
    Hon rekommenderade mig att försöka vara lugn när det händer, och andas sakta, det blir värre om jag blir rädd och stressar upp mig.
    Mitt blodtryck var bra, ngt åt det lägre hållet men ändå inom det normala, hade dock låga järnvärden, trots att jag äter mina tabletter.

Jag får lära mig att leva med detta!

ps: går numera alltid runt med en vattenflaska och en påse nötter/frukt i väskan!

Må väl alla!

• GoaSmulan71

Jag är i v25 och fick något liknande igår. Först när jag satt på en stol hos min dotters lärare, blev jag först varm, sedan kall o svettig o all färg försvann från ansiktet. Sedan även senare på kvällen samma sak då. Beror inte på lågt blodtryck med tanke på att jag ligger lite på gränsen till högt snarare.

Funderar på att ringa BM under tel.tid i eftermiddag.

• 78Johanna

Blir helt kallsvettig när jag läste ditt inlägg för jag har förträngt att jag mådde exakt likadant i båda mina graviditeter. Svimmade lite då och då med precis samma obehagliga kallsvettskänsla innan som du beskriver. Kändes som man åkt en snabb karusell runt runt runt... Vet inte hur många parkbänkar jag legat på som en annan uteliggare =)
    Började runt vecka 20 och höll i sig hela graviditeten ut tyvärr. Blev nästan värre med tiden.
    Har i efterhand fått reda på eftersom jag haft så stora barn i magen så har de som någon tidgare skrev klämt till stora kroppspulsådern. Det kombinerat med att jag hade blodtrycksfall pga lågt blodtryck (som lägst 90/45 !!!) gjorde att jag mådde pyton. Värst var att jag inte kunde sitta i en bil sista 10 veckorna för de är ju lite lite bakåtlutade i sätena och det räckte för att barnet skulle klämma till och jag få mina svimmningsattacker. (inte heller så lätt att få ner huvudet mellan benen med en bamsemage o säkerhetsbälte.

Blev sjukskriven de sista 8 veckorna och det var underbart att inta soffan i sidoläge!!

Vila mycket! Var hemma från jobbet om du mår dåligt utan dåligt samvete. jag ångrar att jag kämpade så länge och rasade av ett antal kontorsstolar innan jag tog emot sjukskrivning...

• 78Johanna

Oj nu på familjeliv och såg nu att det var ett tag sedan du skrev, har säkert även redan fött barn...{#lang_emotions_embarassed}

Svar på tråden kallsvettas yrsel och svimmningsattack..