• Mariohn

Jag blir inte klok på deras ord!

MilleMille skrev 2009-11-12 16:33:51 följande:
    Fan spelar det för roll.. Jag ska inte leva på soc hela tiden som många antog i den förra tråden. Men vad ska man göra när ens kille är arbetslös? Han söker jobb för 100% hela tiden och inget resultat.. Vad gör man då?
    Vart bor ni? Det är skitlätt att få jobb som telefonförsäljare i typ hela sverige! På mc donalds brukar det också gå att få extraknäck.
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 16:43:54 följande:
    Vi bor i Västerås. Min pojkvän har varit på väldigt många intervjuer och har fått komma in och provjobbat och varje gång har han blivit ratad och dom har sagt att det finns någon bättre till det istället för han osv. Varje gång har han fått stora förhoppningar att denna gång får han jobb, men nej då. Då dyker någon annan upp som är bättre osv. Blir tokig, är 17 år och visste att det skulle bli tufft, men att få jobb.. Han är ju i alla fall en av få som verkligen vill ha ett jobb och som går på soc. Han ligger inte på lat sidan framför tvn direkt. Men ändå duger det inte :( Har alltid haft svårt för soc, för vill klara mig själv och så. Men nu måste vi leva på soc tills killen har jobb. Jag går ju i skolan och ska plugga klart. Men har ett tag kvar. Jag kommer sommarjobba och skaffa extra knäck men jag får inte förrän jag är 18 (ska söka inom omvårdnad då jag går det programmet)
    Det låter onekligen kämpigt! Telemarketing är mitt bästa tips. HAr han aldrig fått någon förklaring till varför han inte får jobben? Vad har han för utbildning?
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:01:23 följande:
    Han har 1 års utbildning i snickeri (var bara 1 år på den utbildningen) men ingen full 3 års gymnasieutbildning. Nog därför det är svårare! Men han har jobbat tidigare och haft inkomst, men nu ligger allt på hyllan :(
    Kanske läge att skaffa sig en hel utbildning för framtidens skull?
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:10:19 följande:
    Ja jag har också sagt att det bästa vore om min pojkvän kunde börja plugga. Han vill det men då får han inget stöd från soc. Utan då får han csn bidrag och då får han flytta till nåt mindre och jag och bebisen får bo hemma hos mina föräldrar. Soc backar inte upp någon när det gäller studier, för det finns det andra som gör.
    Men det är tyvärr så det går till. Det är säkert skittråkigt just nu men det är väl bättre att bita i det sura äpplet i ett litet tag nu medan ni kommer på fötter än att ha det knapert för all framtid? Det är en del av vuxenlivet och det kallas ansvarstagande.
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:25:35 följande:
    Jag skriver bara det vi fått information om. Och det blir tydligen mindre om han börjar plugga!
    Vad hände med långsiktigt tänkande?? JA ni får ha det knapert just nu för att kunna få det bättre i framtiden. Tycker du att det är bättre att skita i utbildningen och alltid leva på soc existensminimum för den lilla mellanskillnaden varje månad? *suck*
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:28:09 följande:
    Han måste ju ta lån om han ska börja plugga :s äsch blir inte klok..
    JA det måste alla som pluggar i Sverige! Det kallas studielån. Varför skulle han vara ett undantag? Varför ska skattebetalarna betala för hans utbildning när alla andra måste ta ansvar för sitt eget liv? herregud detta är det perfekta exemplet på varför oansvariga människor ska låta bli att föröka sig.
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:33:39 följande:
    Har jag sagt att ni skattebetalare ska betala hans utbildning? Nej just det, jag sa att han måste ta ett studielån men att han inte kan det (enligt soc) och därför kan han inte plugga. Så, jag har inte nämnt nåt om att ni skattebetalare ska betala hans utbildning.
    Du beklagar dig över att han inte får pengar från soc om han pluggar. Tror du att soc trycker egna pengar eller har tanken slagit dig att de pengarna kommer från...hmmmm SKATTEBETALARNA
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:37:56 följande:
    Jag beklagar inte alls att han inte får pengar från soc. Jag säger bara att han inte kan plugga för han får mindre pengar tydligen och han kan därför inte plugga.. Jag vet väl vad jag beklagar och inte beklagar. Jag säger bara det jag fått information om. Så sluta påpeka att jag är trög eller nåt, för jag vet mycket väl att det är ni skattebetalare som går genom soc!!!!
    men JO han kan plugga men han får flytta till mindre lägenhet! Det blir trångt och jobbigt en kort period i ert liv men knappast i jämförelse med hur det blir i resten av era liv om ni hellre bor kvar och lever på soc.
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:44:09 följande:
    Varför tror du vi kommer gå på soc hela livet? Jag går i skolan, jag pluggar och jag ska gå ut skolan. Jag kommer ha gymnasieutbildning. Du vet ju tydligen allt, men jag säger att NEJ han kan inte plugga! Jag är iaf den som har fått den informationen, men hade varit bättre om nån soc kärring skrev till mig här och förklarade.. hm..
    Haha ja visst. Sitt på FL och hoppas på att nån "sockärring" ska försvara sig. Detta är det perfekta exemplet på varför barn som skaffar barn får det svårt idag.
  • Mariohn

Det är så mycket enklare att skaffa utbildning och arbete först och det blir så tydligt här.

• Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:50:40 följande:
    Ja vilket bra exempel ;) Men tro mig det finns dom som har det svårt oavsett om man är på soc eller inte!!!
    Ja jag t ex. Och när man ska bli förälder tar man genast tag i sådant även om det kräver att man får det jobbigt ett tag!
  • Mariohn

Nu är både bild, pres och konversation skärmdumpat och nedsparat så att dra till med bidragsfusk är inget jag rekommenderar! Gör saker den rätta vägen istället!

• Mariohn
    Lincon skrev 2009-11-12 17:54:48 följande:
    Jag håller inte med dig. Jag var otroligt slarvid i skolan och hoppade av gymnasiet. När jag väl fick barn för några år sedan blev jag totalt förändrad. Idag älskar jag att plugga och det är sällsynt att jag får annat än MVG i betyg. Jag vet att jag kommer ta mig långt och det är i grunden tack vare att min son kom till. Nu måste vi baka tortillas!
    Eh. Alltså...grattis..jag förstår tyvärr inte hur det är relevant för diskussionen med TS. Det är ju UPPENBART att det i HENNES fall kunnat vara enklare. Inte i ALLA fall.
  • Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:59:49 följande:
    Och det vi mest satsar på är att killen får jobb och att jag går ut skolan. Vilket jag gör. Men jag måste plugga i ett och ett halvt år till först. Och tiden går inte att spola fram.
    Jag är säker på att det kommer att lösa sig för er med tiden
Svar på tråden Jag blir inte klok på deras ord!