Inlägg från: Undret Gilan |Visa alla inlägg
  • Undret Gilan

Jag blir inte klok på deras ord!

Tyvär är reglerna sådana!
    Dina föräldrar är försörjningsskyldiga för dej tills dess att du är myndig eller lät klart gymnasiet, dock längst tills du är 21.
    Så hoppa din sambo får jobb snart:)

~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MilleMille skrev 2009-11-12 16:16:24 följande:
    Jag blev förvånad eftersom att jag själv inte lägger märke till att mina föräldrar lägger 3000 kr varje månad på mig! Jag vill inte ens begära den summan av dom trots att det är vad dom är skyldiga. (vill ju klara mig så gott jag kan själv) Aja, synd att jobben inte växer på träd.
    Dom är inte skyldiga att lägga de pengarna på dej utan det är upp till dem. De kan säga att du inte får flytta utan måste bo kvar hemma så de inte behöver betala. en kan de säga att de bara hjälper till med 1000kr och att det är ditt eget val om du vill flytta eller inte.

3000 är inget du kan kräva utan det soc räknar med att du kostar.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MilleMille skrev 2009-11-12 16:19:06 följande:
    Vet någon om bostadsbidraget är inräknat i dessa summor jag angett?
    Skaffar ni bostadsbidrag å dras detta av på socnormen.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    anemonasussegotta skrev 2009-11-12 16:47:19 följande:
    Ja det låter tyvärr rimligt. Socialbidrag är ju till för de som absolut inte har någonting, och är bara till för att i princip klara av att leva - inte mer. Dvs inte typ nöjen, bil, mobiltelefon mm. . Vad jag vet i min kommun är till och med nya kläder att se som en lyx, det hänvisas i stället till second hand om det inte är något speciellt som inte går att hitta där.Det är ju inte meningen att man ska leva på socialbidrag, utan meningen är att man ska kunna överleva med mat och boende till dess man skaffat sig annan försörjning. När du börjar plugga så kanske du har rätt till CSN-bidrag? ett CSNlån kan ju också dryga ut kassan om du är berättigad till det. Beror lite på vad du pluggar.
    När hon pluggar klart gymnasiet har hon inte rätt till csn!
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:10:19 följande:
    Ja jag har också sagt att det bästa vore om min pojkvän kunde börja plugga. Han vill det men då får han inget stöd från soc. Utan då får han csn bidrag och då får han flytta till nåt mindre och jag och bebisen får bo hemma hos mina föräldrar. Soc backar inte upp någon när det gäller studier, för det finns det andra som gör.
    Men om ni får 7500 nu så lär ju csn ge mer?

Då får han runt 8500+ att ni får bostadsbidrag, Föräldrapenning och barnbidrag.
    Då får ni ca 14-15000 det borde ni gått och väl klara er på!
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:17:03 följande:
    Alltså nu får han 7300kr. Men när jag flyttar till han och bebisen är född så får han 7560kr ( i 7560kr är barnbidrag, bostadsbidrag och föräldrapenningen inräknat) och mina föräldrar ska betala för mig.Börjar han att plugga får han mindre pengar eftersom att soc inte ställer upp om han pluggar.
    Då får ni ju fortfarande mer om han börjar plugga och får ta csn lån!
    Där får ju han 8500 sen får ni bostadsbidrag och barnbidrag + att du får föräldrapenning!

Nu har ni 7500

CSN 8500
    BB 1050
    FP 4000
    Bostads B ca: 1500 (beroende på hur dyr hyra ni har.)

15.050 får får jag det till, hur kan det vara mindre?
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:25:35 följande:
    Jag skriver bara det vi fått information om. Och det blir tydligen mindre om han börjar plugga!
    Blir det inte alls!
    Vem har gett er den informationen? 
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:31:57 följande:
    Det är det socialen har gett oss i information! Jag tycker inte att det är bättre att skita i utbildningen, men vad ska jag göra åt saken när dom säger att det inte går att min kille tar studielån!Shit, jag pluggar ju och tänker inte hoppa av direkt. Jag ser till att gå ut skolan, det är min kille jag pratar om.. Han har pratat med soc angående det med skolan och dom har gett han den informationen. Hade han kunnat hade han börjat plugga för länge sen!
    Men det betämmer ju inte soc om han kan ring csn!
    Det verkar som att du bestämmt dej för att det inte går att ordna på något sätt.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    Mariohn skrev 2009-11-12 17:50:34 följande:
    Det är så mycket enklare att skaffa utbildning och arbete först och det blir så tydligt här.
    Självklart är det enklare, men sen handlar det lite om sin inställning.
    Hur mycket man själv är beredd att fixa för att det ska funka.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MilleMille skrev 2009-11-12 18:13:03 följande:
    Jag är föräldraledig i ett år från skolan. Jag börjar plugga igen 2011. Alltså så här är det, jag har tjatat några gånger om skolan med min pojkvän men han säger hela tiden att det inte går på grund av att då får han mindre pengar och han får flytta till en etta. Men ska ta reda på om det själv också. P.s han har fått den informationen från soc och han har berättat det för mig. Men ska nog höra mig för också.
    www.csn.se
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    AtroCious skrev 2009-11-12 18:15:19 följande:
    Mindre pengar? Jag tror han fått det där om bakfoten.Soc har ingenting med csn att göra. Han får bo vart han vill, han får ändå 7-8000 kronor i csnlån. Med soc så finns det en norm som ni inte får överstiga. Pluggar han behöver han inte gå på soc längre och då får ni ju csnlån+föräldrapenning+barnbidrag+bostadsbidrag. Det blir mycket pengar, mer än vad ni någonsin skulle ha fått från soc!
    Du får aldrig soc om du pluggar även om du inte överstiger normen.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    AtroCious skrev 2009-11-12 18:19:51 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-11-12 18:18:03 följande: Öhh, ja? Vart säger jag nåt annat?
    Ursäkta, lät som att du menade det när du skrev att Soc har en norm som du inte får pasera och att de kommer göra det om han studerar och de får FP m.m
    Ville då bara säga att även om hon skulle haft 0 inkomst och över 18 så hade de inte fått soc om en studerade.
    MilleMille skrev 2009-11-12 18:21:28 följande:
    Och det var det jag ville säga att enligt honom så kan han inte ta studielån på grund av pricken (som försvinner när skulden är betald). Jag fattar faktiskt inte något men ska ta reda på lite själv..
    Csn lån får han ta ändå.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    vittra skrev 2009-11-12 18:26:41 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-11-12 18:18:03 följande: Skitsnack. Det får man visst det.
    Nej båda två måste stå till arbetmarknadens förfogande. Kan göras undantag i speciella fall men oftast inte.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    AtroCious skrev 2009-11-12 18:27:48 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-11-12 18:26:16 följande: Kanske skrev otydligt. Det jag menade var att soc har en norm, om ts kille börjar plugga och tar csnlån så finns ingen sådan norm - och alltså tjänar dem på att han pluggar.
    Ja det gör de verkligen, verkar mest som han har masa ursäkter för att slippa.:)
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    vittra skrev 2009-11-12 18:32:32 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-11-12 18:29:06 följande: Ja då vet jag flera som varit undantagsfall i så fall...
    Kanke skiljer sej lite beroende på vart man bor, här omkring är de stenhårda!
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MaryD skrev 2009-11-13 12:38:26 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden...men säg till din kille att han knallar in på Mc Donalds och söker jobb. Jag är nästan övertygad om att han får jobb där.
    Var inte så säker MC Donalds här där jag bor får in ca 300 ansökningar per halvår och nej det finns inte jobb till alla dom. Här har du enbart en chans att komma in om du har erfarenheter inm samma typ av jobb ifrån innan.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    MaryD skrev 2009-11-13 12:46:49 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-11-13 12:41:59 följande: Åh fan?! Inte som där jag bor då
    Hehe nä det verkar vara väldigt olika.:)
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    Unex skrev 2009-11-14 02:41:08 följande:
    Hur gammal är din sambo? Om han är över 20, eller fyller tjugo samma termin som han börjar plugga, så har han rätt att ta CSN-lån för studier på gymnasienivå. Om han tar upp sina studier efter att han har fyllt 19 är soc skyldiga att betala till och med att han får rätt till CSN-bidrag och lån. Är han 18 eller yngre är hans föräldrar försörjningsskyldiga.Vet att det är såhär, baserat på egna erfarenheter och inget gissande.Om din sambo ska börja plugga igen och läsa upp sina gymnasiebetyg kan jag VERKLIGEN rekommendera att han läser allmän kurs på Västerås folkhögskola. De erbjuder både vanlig kurs och på distans. Verkligen en kanonskola.Och bry dig inte om vissas attityd här. Har det här forumet inga regler?
    ¨Fast så är det inte överallt när jag återupptog mina studier vid 19 års ålder då på gymnasie nivå så var mina föräldrar försörjningskyldiga.
    Tom 21 år om man studerar på gymnasienivå!
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    Unex skrev 2009-11-14 16:58:40 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-11-14 14:26:41 följande: Nix, så står det inte i lagen. Socialen "glömmer" gärna bort det dock.
    Okej!
    Dumma soc.:P
    ~~¤*Förlovad*¤~~
Svar på tråden Jag blir inte klok på deras ord!