Inlägg från: Schnooglewookiemush |Visa alla inlägg
  • Schnooglewookiemush

Jag blir inte klok på deras ord!

Barnets pappa har ingen utbildning, och det kommer han troligtvis att behöva i vilket fall som helst. Det bästa ni kan göra är att han börjar studerar, du är föräldraledig och att ni söker bostadsbidrag. Det är väl en kanonlösning?

• Schnooglewookiemush

Alltså jag fattar inte riktigt. Du säger att du ska plugga vidare och att din kille vill ha jobb helst igår. Någon måste ju vara föräldraledig? Eftersom du skriver så mycket om jobb till honom så antar jag att du hade tänkt vara föräldraledig?

Varför inte då låta honom plugga och ta csn-lån, så slipper ni ha någon kontakt med soc öht. Ni får ju bra ekonomi om han pluggar och du är föräldraledig! Han kan ju även ta några kurser på distans så att han kan hjälpa dig med barnet.

• Schnooglewookiemush
    MilleMille skrev 2009-11-12 18:09:58 följande:
    Ja det är en kanonlösning. Ska ta reda på mer om det! (om att han ska börja plugga)
    Nu fick jag svar.
    Det måste ju vara det mest ultimata egentligen. Visst, han får en skuld... Men eftersom han inte har en gymnasieutbildning så kommer han med största sannolikhet inte komma någonstans utan att plugga. Så lån kommer han ju få i vilket fall som helst.
  • Schnooglewookiemush
    MilleMille skrev 2009-11-12 18:13:03 följande:
    Jag är föräldraledig i ett år från skolan. Jag börjar plugga igen 2011. Alltså så här är det, jag har tjatat några gånger om skolan med min pojkvän men han säger hela tiden att det inte går på grund av att då får han mindre pengar och han får flytta till en etta. Men ska ta reda på om det själv också. P.s han har fått den informationen från soc och han har berättat det för mig. Men ska nog höra mig för också.
    Mindre pengar? Jag tror han fått det där om bakfoten.
    Soc har ingenting med csn att göra. Han får bo vart han vill, han får ändå 7-8000 kronor i csnlån.
    Med soc så finns det en norm som ni inte får överstiga. Pluggar han behöver han inte gå på soc längre och då får ni ju csnlån+föräldrapenning+barnbidrag+bostadsbidrag. Det blir mycket pengar, mer än vad ni någonsin skulle ha fått från soc!
  • Schnooglewookiemush

Får man inte lite mer av csn om man har barn? Har för mig det...
    Isf så får ni ju ännu mer pengar! Allt utan inblandning med soc.

• Schnooglewookiemush

Undret Gilan skrev 2009-11-12 18:18:03 följande:

Du får aldrig soc om du pluggar även om du inte överstiger normen.
    Öhh, ja? Vart säger jag nåt annat?
  • Schnooglewookiemush
    Busfröet skrev 2009-11-12 18:19:50 följande:
    Kan det bli så här ungefär: CSN lånedelen+ bidragsdelen ca 8500:- Bostadbidrag ca 1000.- Barnbidrag för ert barn 1050:- Om du tar ut föräldrapenning, hur mkt får du då? Är det 3000:- ungefär? Då blir det ju mer än det ni skulle få från soc. eller? Eftersom där var det väl 7500:- ink. bostadsbidraget.
    4000 nånting brukar lägstanivån vara på... föräldrapenning alltså.
  • Schnooglewookiemush
    MilleMille skrev 2009-11-12 18:18:29 följande:
    Han har en prick på nåt ställe typ in tro mystisia eller vad det heter.. Innan jag träffade min pojkvän var han duktig med att ta lån på massa onödiga saker. Och han stod i skuld till sin bror, på tv osv. Onödiga saker med andra ord. Men jag gjorde klart för honom att lån är inte bra (speciellt inte när man inte har inkomst) och att jag inte tänker skapa nåt allvarligt om han fortsätter med att ta lån på sånt han inte kan betala tillbaka på.. Idag har han bara en skuld kvar att betala och det är in tro mystisia och han betalar så gott som möjligt. Tvn han hade lämnade han tillbaka och fick en tjock tv av min pappa. Saken är den att han var ostadig innan jag träffade han (är han nu med) men han sköter sig bättre idag. Och han gör allt för att få jobb och han är som man säger "prylbög" men jag säger att det är bättre att spara till det man vill ha en att ta lån som man inte kan betala på.
    Csn är inget dumt lån för en tv. Csn är en investering, utbildningen han går blir en erfarenhet för livet och kan hjälpa honom att få jobb i framtiden. Man kan aldrig ta bort en utbildning man slutfört.
  • Schnooglewookiemush
    MilleMille skrev 2009-11-12 18:21:28 följande:
    Och det var det jag ville säga att enligt honom så kan han inte ta studielån på grund av pricken (som försvinner när skulden är betald). Jag fattar faktiskt inte något men ska ta reda på lite själv..
    En snabb titt på google verkar få fram att man får ta csn-lån så länge man inte har en prick tack vare ett gammalt studielån.
  • Schnooglewookiemush

Undret Gilan skrev 2009-11-12 18:26:16 följande:

Csn lån får han ta ändå.
    Kanske skrev otydligt. Det jag menade var att soc har en norm, om ts kille börjar plugga och tar csnlån så finns ingen sådan norm - och alltså tjänar dem på att han pluggar.
  • Schnooglewookiemush

Klickade för tidigt...

I överlag så får man inte socialbidrag om man studerar. De flesta undantagen görs om man studerar på gymnasiet och är ung förälder, då går soc ofta in och betalar. Det finns alltid undantag när det gäller soc, det går aldrig att säga att man aldrig någonsin kan få bidrag om man gör si eller så.

• Schnooglewookiemush
    Reglementet skrev 2009-11-13 13:53:12 följande:
    pernils Ska man ha socialbidrag så måste man stå till arbetsmarknadens förfogande. Det gör man inte om man studerar. Alltså, inga pengar från soc.
    Som sagt, det finns undantag. Min socialsekreterare har länge försökt få mig att börja studera MED socialbidrag.
  • Schnooglewookiemush
    Reglementet skrev 2009-11-13 14:17:51 följande:
    Studerar man så får man söka CSN, inte socialbidrag. Det är väl ändå ganska enkelt.
    Det finns undantag.
  • Schnooglewookiemush

Rätta mig om jag har fel; Man kan få csn-lån (ca 8000) om man är under 20 och studerar på universitet. Studerar man på t.ex. komvux och är under 20 så får man en betydligt mindre summa.

Svar på tråden Jag blir inte klok på deras ord!