Reel kompeten
Hej!
Någon som sökt in till universitet med reel kompetens?
Vill ni dela med er av hur ni gjorde och om ni blev antagna?
Tack!
Hej!
Någon som sökt in till universitet med reel kompetens?
Vill ni dela med er av hur ni gjorde och om ni blev antagna?
Tack!
Skriv ett utförligt brev gärna med någon stark referens. Kanske kan även referensen bifoga ett brev.
Okej, men nu har jag läst att det är meningslöst. Jag kan inte konkurera med någon ändå. Bara söka de utbildningar som har platsgaranti. Har jag fel? Har du sökt så?
Du kan inte söka in på din reella kompetens utan att ha ett värde att konkurrera med. Har du inga betyg att söka på får du därmed söka via högskoleprovsresultat, som jag förstått det.
Väldigt lite fakta i den här tråden... TS, du kan börja med att ta kontakt med det/de lärosäte du vill söka till och prata med studievägledarna där. Olika lärosäten har olika rutiner. Gemensamt är dock att de allra flesta använder sig av den blankett som finns på studera.nu. I korthet går blanketten ut på att man systematiskt ska visa, för varje utbildning man söker, varför man anser att man ska bli antagen (är reellt kompetent) trots att man formellt sett inte uppfyller behörighetskraven.
Saknar du t ex Samhällskunskap A, för att ta ett exempel, så kan du skriva om ditt politiska engagemang, få intyg över det och skicka in. Reell kompetens handlar om att vara behörig på annat sätt, och det måste man kunna visa.
Du kan ansöka om reell kompetens till alla utbildningar, du kan ju ha ett meritvärde ändå, eller hur? Säg att du har gått ut gymnasiet och har alla kurser för grundläggande behörighet med dig, men att du inte ens läste matematik C som krävs för utbildningen du vill söka. Då kan du ansöka om reell kompetens, och får du då det beviljat har du det meritvärde med dig som du har med dig från gymnasiet. Högskoleprovet är alltid bra att skriva ändå, väldigt många platser tillsätts med HP som grund och det är ju synd att inte konkurrera om dessa platser, eller hur?
När det gäller frågor om antagning och möjlighet att komma in så är det allra bästa, som jag skrev i början, att ta kontakt direkt med lärosätet. Jag läser sååå många svar som är helt uppåt väggarna här på FL, orkar inte och hinner inte rätta alla felaktigheter. Ta allt som skrivs, inklusive mitt svar, med en nypa salt och prata direkt med de som sköter de utbildningar DU vill läsa.