• Anonym (Hypokondrikern)

Knuta vid blygdläppen

I morse hittade jag en liten knuta precis på "kanten" vid blydläppen. Den gör inte ont, men det känns lite när jag trycker hårt på den. Det är heller inget på huden, förutom möjligen en liten, liten vit prick.

Förnuftet säger att det är en finne eller en liten fettknöl, men jag kan ändå inte låta bli att fundera. Bör jag kolla upp den eller ska jag vänta nån vecka eller två och se om den försvinner eller förändras?

Mvh
    Hypokondikern

• Svar på tråden Knuta vid blygdläppen
  • carola1977

Säkert en finne. Avvakta några dagar och se om det känns bättre. Om du är orolig är det ju i och för sig alltid bra att kolla upp.

• Anatha

Vänta lite jag har fått liknade det du beskriver flera gånger och de har gått bort efter någon vecka.

Det var skönt att höra! Min sambo lyckades få en finne på knät, så varför skulle inte jag kunna få en i underlivet

• Anonym (finnen)

Obs: Lite äckligt kanske!!

Det hade jag också en gång. Började som en liten hård knuta med en pytteliten vit prick i.
    Stenhård och gick inte att klämma.

Den växte i kanske två-tre veckor och till slut kunde jag klämma den. Det gjorde vansinnigt ont, och ut kom massor av tjockt blodblandat var.
    En megafinne med andra ord!

Anonym (finnen) skrev 2009-11-12 17:00:46 följande:

Obs: Lite äckligt kanske!!Det hade jag också en gång. Började som en liten hård knuta med en pytteliten vit prick i.Stenhård och gick inte att klämma.
    Den växte i kanske två-tre veckor och till slut kunde jag klämma den. Det gjorde vansinnigt ont, och ut kom massor av tjockt blodblandat var.En megafinne med andra ord!
    Det är nåt sånt jag väntar här också...

Ett ytterst patetiskt erkännande: Första tanken var cancer. Sen läste jag att snittåldern för insjuknande är 85 år för vulvacancer. Jag insåg att jag är 50 år yngre och blev lugn
  • Anonym (jag har haft..)

flera sådana som du beskriver. Det är ju inflammation i en talgkörtel oftast.
    En del ligger ytligt och mognar och går att få sönder MEN jag har tyvärr haft 2 gånger då det varit så djupt att jag fick söka vårdcentral och "skära" hål men det är heller inte så farligt man blir ju bedövad. Så avvakta du och se hur det utvecklar sig

Anonym (jag har haft..) skrev 2009-11-12 17:16:45 följande:

flera sådana som du beskriver. Det är ju inflammation i en talgkörtel oftast.En del ligger ytligt och mognar och går att få sönder MEN jag har tyvärr haft 2 gånger då det varit så djupt att jag fick söka vårdcentral och "skära" hål men det är heller inte så farligt man blir ju bedövad. Så avvakta du och se hur det utvecklar sig
    Jag nån form av inflammation lär det ju vara, för den liksom "kliar" lite om man trycker på den.

Att skära upp dem låter väl så där va...
Svar på tråden Knuta vid blygdläppen