• Pajsarn

Weekend till Paris, Prag, Rom !?!

Är väldigt resvan men vi åker ofta på solsemestrar och har varit på de flesta kontinenter men har "missat" Europa.....
    Tänkte överraska min sambo med en weekend när han fyller jämnt, men vill höra lite erfarenheter! Vilken stad skulle du rekomendera?! Vill ha vackra omgivningar, bra shopping, bra mat, nåt att se......

• Svar på tråden Weekend till Paris, Prag, Rom !?!
  • Tecken

Av de tre du nämner har jag bara varit i Prag. Jag har varit där några gånger och det är en fin stad. Mer info om Prag: www.praginfo.com/

Men min verkliga favoritstad är Budapest Har varit där en miljard gånger (okej, nu överdriver jag litegrann) - fråga om du vill ha tips om BP!

• Pajsarn
    Tecken skrev 2009-11-12 18:52:18 följande:
    Av de tre du nämner har jag bara varit i Prag. Jag har varit där några gånger och det är en fin stad. Mer info om Prag: www.praginfo.com/Men min verkliga favoritstad är Budapest Har varit där en miljard gånger (okej, nu överdriver jag litegrann) - fråga om du vill ha tips om BP!
    Rubriken var bara några olika alternativ men naturligtvis är jag öppen för fler förslag. Berätta mer om Budapest och varför det är din favoritstad.
  • Pajsarn
    Tecken skrev 2009-11-12 18:52:18 följande:
    Av de tre du nämner har jag bara varit i Prag. Jag har varit där några gånger och det är en fin stad. Mer info om Prag: www.praginfo.com/Men min verkliga favoritstad är Budapest Har varit där en miljard gånger (okej, nu överdriver jag litegrann) - fråga om du vill ha tips om BP!
    Rubriken var bara några olika alternativ men naturligtvis är jag öppen för fler förslag. Berätta mer om Budapest och varför det är din favoritstad.
  • Tecken

Budapest är helt enkelt en underbar stad! Jag har varit där ca 30 gånger och jag blir aldrig "mätt" på staden. Det finns verkligen någonting för alla: god mat, härliga bad, shopping i mängder, en drös museér, fina parker, historiska byggnader etc.

Jag tycker också att det är trevligt att det inte är så dyrt där, om man undviker turiststråken Det är rätt billigt att flyga dit också, om man åker från Skavsta. Min man och jag brukar åka för ca 3.000kr (flyg + hotell för båda, tre nätter).

• Pajsarn
    Tecken skrev 2009-11-12 19:14:25 följande:
    Budapest är helt enkelt en underbar stad! Jag har varit där ca 30 gånger och jag blir aldrig "mätt" på staden. Det finns verkligen någonting för alla: god mat, härliga bad, shopping i mängder, en drös museér, fina parker, historiska byggnader etc. Jag tycker också att det är trevligt att det inte är så dyrt där, om man undviker turiststråken Det är rätt billigt att flyga dit också, om man åker från Skavsta. Min man och jag brukar åka för ca 3.000kr (flyg + hotell för båda, tre nätter).
    Ja det var ju onekligen billigt! Kanske måste kolla upp det lite närmare...Tack för tipset
  • TheStar

Om de tre som nämns i trådstarten:
    Paris: Har allt det du söker.
    Prag: Mycket trevligt, men kanske att man inte åker för matens skull i så fall
    Rom: väldigt mycket att se, historiskt i alla fall. Inte så vackra omgivningar men smaskig mat. Inte direkt shoppingstad i mina ögon.

• tildah

ROM! Utan tvekan! Har själv varit lite överallt o rest, och Rom är verkligen en fantastiskt romantisk stad som jag gärna återvänder till! Fast då rekommenderar jag våren/sommaren, det är inte alls samma mysfaktor på vintern.

• AngelOfHarlem

Jag och en kompis ska till Paris 3-6 december. Vi åker med airtours och det kommer kosta 3146 spänn. Helt okej!

Jag älskar Paris! Har pluggat där och försöker åka tillbaka lite då och då.

• Längtar Igen

Jag har varit två gånger till alla dessa. Skulle vilja åka till Prag om jag fick välja. Vänliga människor, mycket att se om man bara vill gå runt och härliga små restauranger att slå sig ner på och äta eller bara att ta ett glas vin... Shoppandet var också kul!

Paris åker jag inte till flera gånger. Arroganta och direkt otrevliga människor ifall du inte kan franska. Mycket överreklamerat ställe...

Rom är helt mysigt och trevligt men det är dyrt att åka dit och att vara där. Det är alltid en massa turister där om man nu vill se något så tar köandet nästan hela tiden som man har reserverat för att se saker och ting.

Svar på tråden Weekend till Paris, Prag, Rom !?!