• Syth

Svenska kyrkans förskolor?

Vi har just fått höra att vår son inte har fått någon plats på dagis. Alternativen som kommunen har att erbjuda är att han går i en temporär skola med 20 andra barn i 1-årsåldern eller att han börjar i en förskola som inte många har sökt till. Ligger lite avsides och drivs av svenska kyrkan....

Jag har inte frågat mycket än då vi just fått veta det här, men vad innebär det här att skolan drivs av kyrkan? Vi är inte troende öht och jag vill inte att mitt barn matas med en massa religiöst snack. Är det så i svenska kyrkans förskolor?

Självklart måste vi kolla upp förskolan ur en massa andra aspekter, men jag vill gärna höra andras erfarenheter som har barnen i kyrkskola. Och är ni själva troende??

• Svar på tråden Svenska kyrkans förskolor?
  • myskatt

Vi är inte särskillt troende, går i kyrkan vid dop, bröllop och jul typ. Samt dotterns avslutningar som hålls i kyrkan.

Hennes fsk funderar precis som kommunens förskolor, förutom att de en gång i veckan har en sångstund med minigudtjänst.

Tycker inte hon blir matad med kristenhet. Personalen kommer alla från kommunens förskolor. Och som med alla förskolor hänger ju kvaliten på personalen.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Syth

Tack för svaret! Har snackat med en förskolelärare i familjen och hon säger samma som du. Allt hänger på personalen, det andra är sekundärt. Känns bra det!

• Lecanard

Jag jobbar i Svenska kyrkan och vi har en förskola. Våra förskolor följer läroplanen precis som de andra förskolorna. Dock upplever jag att vi har högre personaltäthet än kommunala och mindre barngrupper.

Väljer du en förskola som drivs av Svenska kyrkan får du räkna med att det kommer att pratas om den kristna tron, det kommer att firas gudstjänster och andakter.
    På vår förskola vet jag att man jobbar med teman utifrån bibeln, tex gylleneregeln, att som du själv vill bli behandlad ska du behandla andra.
    Jag vet oxå att man även firar barnens dopdagar.

Du behöver nog inte vara orolig att ditt barn ska matas med reliogiöst snack, möjligt vis får hon en kunskap om vad den kristna tron är. och det tycker jag är stor skillnad.

• piggen

Där jag bor finns förskolor som drivs av pingstkyrkan och allianskyrkan. De följer läroplan och firar inte några andakter. Däremot sjungsdet en och annan religiös sång och de har böcker med bibeltema.

• Turvann

Jag hade min älsta son på svenska kyrkans förskola, Det var bara såååå bra. hade önskat att få in min yngrte med men utan resultat. De är hur lång kö som helst till den förskolan

Svar på tråden Svenska kyrkans förskolor?