Inlägg från: LillaMi81 |Visa alla inlägg
  • LillaMi81

JULGODIS!

Jag delar med mig av några av mina favoriter!

Leilas rocky road
    12 bitar

600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
    2 påsar dumlekola
    2 nävar mini marshmallows
    3 dl salta jordnötter
    1 dl skalade pistagenötter

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad.

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

Jag använde hälften mörk choklad och hälften mjölkchoklad eftersom jag inte riktigt gillar den intensiva smak det blir med bara mörk choklad. Sen skar jag dem i rätt små bitar istället för stora stänger som hon skriver i receptet. Då blir det mer godis istället för kakor tycker jag. Jag tror det blev ca 40 bitar!

Hasselnötspraliner "baci"
    20 stycken

150 g mörk choklad
    1 dl hasselnötter
    100 g Nutella

Du behöver 20 små formar av aluminiumfolie.

Smält hälften av chokladen. Skeda lite choklad i formarna, en i taget och vicka runt chokladen i formen så att den täcker sidorna (använd en liten pensel).

Ställ formarna kallt en stund. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Låt dem svalna och gnugga dem mellan händerna eller i en kökshandduk så att du får bort skalet. Ta undan 20 nötter och hacka resten fint.

Smält Nutella i vattenbad. Blanda ner de hackade nötterna i Nutellan.

Klicka Nutella i formarna och peta ner en nöt i mitten. Ställ pralinerna att stelna i rumstemperatur i cirka en timme.

Smält resten av chokladen, låt den svalna. Skeda chokladen över pralinerna.

Låt stelna helt innan du försiktigt lossar folieformarna.

Förvara svalt eller i kylskåp.

Tar lite tid att göra men är inte särskilt svårt. Jag lät pralinerna vara kvar i formarna istället för att lossa dem.

• LillaMi81

Är det detta recept? Har inte provat det själv.

Maraboufudge

3 dl vispgrädde
    3 dl socker
    1 dl sirap
    50 g smör
    2 msk honung
    100 g marabou choklad (mörk eller mjölk)

Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull, låt koka tills temperaturen är 120 grader.

Rör i smör och honung och låt koka ytterligare 2 minuter.

Finhacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen och rör tills den smält.

Klä en form ca 20x25 med smörpapper och häll ner smeten. Låt svalna och skär sedan i bitar.

• LillaMi81

Det funkar säkert att ha i de nötter man gillar i Rocky Road-godiset. Vet andra recept på Rocky Road där man inte alls har i pistagenötter utan bara jordnötter. Tror kanske att det är Leila som har tillsatt det själv!

• LillaMi81

Något jag alltid gjorde tidigare om jularna och som är väldigt enkelt att göra med barnen är att smälta och blanda hälften mörk choklad och hälften mjuk nougat och sen röra ner hackad eller flisad mandel (skållad). Sen fyller man i ischokladformar. Jag kallade dem som barn för något så fantasifullt som mandelchokladnougat!

• LillaMi81

I år kan jag inte äta julgodis med varken mjölk eller kakao, vilket gör att allt som är gott går bort. Jag undrar nu om någon vet hur man gör sånna brända mandlar, eller mandlar kanske det bara är, fast inte som vanligt, utan med en tjock rosa massa omkring. Tänkte att dessa kanske är mjölkfria.

• LillaMi81

Jag brukar ha oatly i mat och så, men det funkar ju inte att ersätta vispgrädde med den, utan den blir mer som matlagningsgrädde i konsistensen. Jag har köpt någon vispbar en gång, men den var inte god. Smör går dock bra att ersätta med mjölkfritt, men inte vispgrädde. Tycker jag iaf. Finns det någon som testat att göra typ knäck mjölkfritt?

• LillaMi81

Åh tack! Ni har räddat min jul! Jag trodde inte det gick att göra på annat än vispgrädde!

Svar på tråden JULGODIS!