Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

JULGODIS!

Hörni. Jag har funderat. Om man tar en isbitsform (eller vad fasen de heter, sådana man gör isbitar i) i silikon, penslar med choklad (många lager), kokar en burk kondenserad mjölk till kolasås, kluttar i kolasåsen i den chokladtäckta isbitsformen och avslutar med mer smält choklad - visst borde det bli typ egna Center? Kan inte någon prova det, jag vill inte stå och anstränga mig och riskera total katastrof

• Rigmor Mortis
    Snuttjulla skrev 2009-11-26 19:27:30 följande:
    det finns ett recept på det, fast då var det i ischoklad-formar... och så kunde man man fylla med antingen kondenserad mjölk, eller en kolasås man gjorde själv...
    Det klart, det är nog lättare. Fast jag hävdar att typ hjärtformade isbitsformar vore snyggare. Så det så!
  • Rigmor Mortis
    Zeraphia skrev 2009-11-26 20:07:01 följande:
    Men! Då har jag det ultimata tipset - nämligen hjärtformade ischokladformar! Det har jag
    Haha, perfekt!
  • Rigmor Mortis

Varför frysa Mozartkulor? Choklad, nougat och mandelmassa håller sig alldeles utmärkt fram till jul.

• Rigmor Mortis

Om jag ska göra kola men vill ersätta receptets kakao med hushållsarom, behöver jag räkna om övriga proportioner torrt/vått då? Kakaon gör det ju lite torrare... och jag funderar på att göra om Salmiak73's dubbla femminuterskola i andra smaker - lakrits och viol kanske.

• Rigmor Mortis
    EKJ76 skrev 2009-12-06 14:59:04 följande:
    Om jag ska göra kola men vill ersätta receptets kakao med hushållsarom, behöver jag räkna om övriga proportioner torrt/vått då? Kakaon gör det ju lite torrare... och jag funderar på att göra om Salmiak73's dubbla femminuterskola i andra smaker - lakrits och viol kanske.
    Ingen som vågar sig på en gissning?
  • Rigmor Mortis
    SofiaO skrev 2009-12-07 10:42:22 följande:
    Det är väl förhållandevis lite kakao det handlar om...? Skulle inte tro att du beöver göra om receptet något om du tar hushållsarom istället. Möjligt att det kan behöva koka en aning längre i så fall.
    Ja, 2-4 tsk bara.. och ja, längre kokning borde funka fint, det tänkte jag inte på
  • Rigmor Mortis

Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande:

Mitt julgodis som jag brukar göra (som alla älskar) består av Grädde Mörk choklad 70-75% Kick (ni vet såna lakrits godisar man kan köpa) Smält ner allt i en kastrull och sätt sen i små formar och in i frysen så de hårdnar. OTROLIGT GOTT. Hur mycket man ska ha av allt beror lite på smak. Jag brukar ha 6-7 kick, 2-3 choklad kakor och ca 2 dl grädde.
    Måste det vara fryst för att vara hårt? Eller använder du frysen bara för att de ska hårdna fortare?
Svar på tråden JULGODIS!